Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-headset att funka på G5:a

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-01 07:47

Jag har ett headset med 3 mm pluggar till både mikrofoningången och uttaget för lurarna. Lurarna funkar, men bara sisådär, eftersom Apple i sin outgrundliga visdom inte har lagt in nån för-förstärkning i utgången.

Men jag får inget ljud att gå in i datorn från miken, eftersom Apple inte heller där har någon förstärkning - vilket varenda PC har.

Fråga 1: Vet nån hur man kan få miken att funka?

Fråga 2: Eftersom jag kommer att behöva plugga in/ut headsetet ganska ofta, undrar jag om någon vet var man kan komma över en skarvsladd så jag slipper dra fram datorn varenda gång?

Alla tips mottages tacksamt.
Danne

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 08:13

Det är förstärkning på ljud ut - men nivån är ganska låg (runt 0.7Vrms) med dagens "CDmått" (tokhöga).
Ljud in behöver samma nivå - så du får skaffa en förförstärkare elelr USB-ljudgrunka (iMic).

Varför inte ett USB-set istället? (Logitech eller så) Eller ett BlueTooth-headset?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-01 09:13
Ursprungligen av Pär:

Det är förstärkning på ljud ut - men nivån är ganska låg (runt 0.7Vrms) med dagens "CDmått" (tokhöga).
Ljud in behöver samma nivå - så du får skaffa en förförstärkare elelr USB-ljudgrunka (iMic).

Varför inte ett USB-set istället? (Logitech eller så) Eller ett BlueTooth-headset?

Hej du Pär,

Vi pratade ju om detta för ett par månader sedan. Då köpte jag, snål som jag var, en USB-mik (LogiTech) från Dustin. Det var bara att plugga in den och köra. Perfekt.

Men nu lyckades jag glömma bort allt som hade med vår tidigare diskussion att göra (Alzheimers?), min dumme phan, och skaffade ett LogiTech-headset utan USB. Det som alltså denna tråd gäller. Jag har blivit lite trött på att ha separat mik och lurar, nämligen.

Men jag har motvilligt fått inse fakta. Har nyss överlämnat headsetet till hustrun som hon kan använda till sin PC. Får ta skeden i vacker hand och köpa ett USB-headset till Macen.

Men det stör mig att Apple har den här strategin. Dom har naturligtvis diskuterat hur mikar/lurar ska kunna anslutas, och bestämt sig för att den omfattande floran av redan tillgängliga (och mycket prisvärda) mikar, lurar och headsets för PC inte ska fungera på Mac. Skälet är mycket sannolikt den gamla beprövade metoden som t.ex. de flesta bilmärken kör med: Sälj bilarna relativt billigt, men mjölka kunderna på pengar när dom måste köpa reservdelar och tillbehör. Tråkigt.
</morning rant>

Så om nån vill köpa en Logi-Tech USB mikrofon som använts två månader för 250 spänn (plus ev, frakt), så kan vederbörande kontakta mig.
Här är mikrofonen som alltså kostar 250 + moms + frakt.

Danne

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 09:25

Tror Apple har högnivå på micken för att få tillräckligt lågt brus så att "speakable items" (och i kommande än mer utökat stöd) skall funka...
Vill man bara "prata" över IP så är väl den strategin lite sådär - men en iMic kostar ju inte många kronor.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-01 09:38
Ursprungligen av Pär:

en iMic kostar ju inte många kronor.

"Bara" 499 spänn inkl moms på Macoteket. (Man har nogsamt sett till att det inte ska bli hela 500)
En fungerande mik till PC får man för 19,90 på Biltema. Vill man lyxa sig, så kan man köpa en för 29.90.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 09:52
Ursprungligen av Danne V:

"Bara" 499 spänn inkl moms på Macoteket. (Man har nogsamt sett till att det inte ska bli hela 500)
En fungerande mik till PC får man för 19,90 på Biltema. Vill man lyxa sig, så kan man köpa en för 29.90.

Finns ju USB-ljud hos "pezemånglarna" oxå - men de kostar ungefär samma sak...

Vill du komma billigt undan så bygg in en IC med 40db förstärkning i en liten låda. Sätt i en USB-port för 0/+5V strömmatning och en mic- ingång / utgång. Torde kosta runt 50:- att bygga i enstyck (+låda) och tror du at tdet är ett vanligt problem att folk vill koppla in lågnivåmicar på en högnivåingång så torde du kunna sälja det med god förtjänst
Sälj den billigare än 280:- för där börjar mikrofonförstärkarpriserna i handeln (typ Kjell o Co etc.).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-12-01 15:45
Ursprungligen av Pär:

Finns ju USB-ljud hos "pezemånglarna" oxå - men de kostar ungefär samma sak...

Nä. Myyyycket billigare.

Ursprungligen av Pär:

Vill du komma billigt undan så bygg in en IC med 40db förstärkning i en liten låda. Sätt i en USB-port för 0/+5V strömmatning och en mic- ingång / utgång. Torde kosta runt 50:- att bygga i enstyck (+låda) och tror du at tdet är ett vanligt problem att folk vill koppla in lågnivåmicar på en högnivåingång så torde du kunna sälja det med god förtjänst

Hehehe...Tjår....Börjar imorron...

Ursprungligen av Pär:

Sälj den billigare än 280:- för där börjar mikrofonförstärkarpriserna i handeln (typ Kjell o Co etc.).

Nu är annonsen inlagd . 250 spänn. (Dessutom har jag äntligen annonserat ett par G3:or som stått undanställda ett halvår. Puh...)

Senast redigerat 2004-12-01 18:21

Jag såg att Biltema numera har en såndär usb-micingångsgrej, för 169:- Undrar om den funkar med Mac?

1
Bevaka tråden