Bläckstråleskrivare för sällanbruk hemma

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver skaffa ny bläckstråleskrivare hemma. Problemet är att utskriftsbehovet är mycket sporadiskt, storleksordningen någon gångn per månad, och därmed är det som gjort för att bläckstråleskrivare torkar in.

Jag har inget behov av foto-utskrifter eller extremt fin kvalitet, vill bara få ut det snabbt och lätt på papper, gärna med färg och allt.

Med tanke på sällanbruket - vilket fabrikat är lämpligast? Epson går väl bort direkt med sina känsliga bläckkanaler och svårbytta skrivhuvud. Canon har jag ett gott öga till men hur lätt/dyrt är det egentligen att byta skrivhuvud på dagens lågpris-Canon? (IP2000-3000, S300 etc)
Och hur länge kan en Canon stå utan att användas?

HP har jag egentligen aldrig gillat men de har trots allt bläckpatroner med integrerat skrivhuvud, vilket jag antar är en fördel för sällanbruk. Om det beckar igen helt är det bara att byta patron så ska det väl vara löst. Å andra sidan är det inte precis de billigaste bläckpatronerna.

Det är nästan som att en Xerox 6100DN färglaser för knappt 3000 plus moms skulle passa in, men det känns onekligen som en rejäl overkill.

Senast redigerat 2004-11-30 08:55

Jag har bra erfarenhet av Canon med separata tankar, har just nu en i550. Inte direkt lågpris, men den stod tre månader över sommaren. När jag använde den första gången i höstas körde den sin vanliga "squabble - swosch", inte ens en lite längre variant och skrev sedan ut UA. Pirattankarna på Biltema fungerar bra.

Edit: Biltema? Äh - Clas Ohlson menar jag, runt halva priset mot Canon original.

Senast redigerat 2004-11-30 03:11

Har samma behov, d v s inget av färg, utskrifter sporadiskt men däremot skulle det kunna vara kul att skriva ut en CD då och då.

Canon Pixma 4000 verkar trevlig, men är det någon som testat? Att den är snygg är en fördel; vill inte ha något som ser ut att påminna det minsta om HP...

Laser hade ju varit trevligt också, men jag antar att priset rasar över de 1500,- vi snackar om här i så fall...

Input, snälla någon

Ursprungligen av scooterbabe:

Canon Pixma 4000 verkar trevlig, men är det någon som testat?

Vi har en Pixma IP4000 på kontoret för att skriva ut på CD. Ruskigt bra.

Ursprungligen av Johan Sölve:

Vi har en Pixma IP4000 på kontoret för att skriva ut på CD. Ruskigt bra.

Hur är bläckåtgången?

Är svart separat patron?

Går det köra sv-v utskrift ifall någon färg har tagit slut (vilket inte funkar på vår Epson här)?

Kan man skriva ut på alla skivor, eller endast de med vit ovansida?

Hur är bläckåtgången?

Vet ej ännu.

Citat:

Är svart separat patron?

Ja, närmare bestämt två olika svarta. En för vanlig svart text och en med pigmenterat bläck för bilder. Alla färger är separata patroner.

Citat:

Går det köra sv-v utskrift ifall någon färg har tagit slut (vilket inte funkar på vår Epson här)?

Vet ej än.

Citat:

Kan man skriva ut på alla skivor, eller endast de med vit ovansida?

Det ska vara skivor för inkjet, dvs de med matt vit yta.

Tack för snabbt svar!

En mer fråga bara:

Det ska vara skivor för inkjet, dvs de med matt vit yta.

Har du testat att skriva ut på en blank, normal skiva? Ifall bara bläcket torkar borde det ju fungera...

Har du testat att skriva ut på en blank, normal skiva? Ifall bara bläcket torkar borde det ju fungera...

Tja, om det kommer bläck utanför det vita exempelvis i skivans mittcirkel (vilket det gjorde medan jag trimmade in mallen) så pärlar bläcket sig som en nyvaxad bil, dvs inget bra resultat...

Med tanke på sällanbruket - vilket fabrikat är lämpligast? Epson går väl bort direkt med sina känsliga bläckkanaler och svårbytta skrivhuvud. Canon har jag ett gott öga till men hur lätt/dyrt är det egentligen att byta skrivhuvud på dagens lågpris-Canon? (IP2000-3000, S300 etc)
Och hur länge kan en Canon stå utan att användas?

Från annat håll har jag fått höra att vanligen är det inte skrivhuvudet som beckar igen utan själva patronen oavsett märke. Därmed känns det viktigare med lågt pris på patronerna, vilket talar för Canon. Jag har nu i stort sett bestämt mig för en Pixma iP3000.

Från annat håll har jag fått höra att vanligen är det inte skrivhuvudet som beckar igen utan själva patronen oavsett märke. Därmed känns det viktigare med lågt pris på patronerna, vilket talar för Canon. Jag har nu i stort sett bestämt mig för en Pixma iP3000.

Jag börjar inse att jag det vore användbart med en nätverksansluten skrivare, då skrivaren står i ensamhet på nedervåningen och vi nästan alltid sitter där uppe med datorerna. IP4000 finns ju i en version som till och med har wifi, men jag behöver bara vanlig ethernet. Finns det någon billig och bra lösning på det (förutom airport express) som kan funka med iP3000 och Mac? Dvs en ren ethernet-till-USB brygga för skrivare. Hmm, Axis OfficeBasic USB kanske. Fast den kostar mer än Airport Express... (1095 exkl moms på Dustin)

Senast redigerat 2004-12-03 10:57

Jag börjar inse att jag det vore användbart med en nätverksansluten skrivare, då skrivaren står i ensamhet på nedervåningen och vi nästan alltid sitter där uppe med datorerna. IP4000 finns ju i en version som till och med har wifi, men jag behöver bara vanlig ethernet. Finns det någon billig och bra lösning på det (förutom airport express) som kan funka med iP3000 och Mac? Dvs en ren ethernet-till-USB brygga för skrivare.

Det går väl att komma åt en USB-ansluten skrivare via nätverk om man använder sig av "Skrivardelning" som finns i OS X?

Ursprungligen av Nurell:

Det går väl att komma åt en USB-ansluten skrivare via nätverk om man använder sig av "Skrivardelning" som finns i OS X?

Jo men normalt finns det ingen dator i närheten av skrivaren, den står lite ensam på kontoret...

Jo men normalt finns det ingen dator i närheten av skrivaren, den står lite ensam på kontoret...

Hur gör ni när ni skriver på den då?
Den måste ju vara ansluten till nån burk då.

Ursprungligen av Nurell:

Hur gör ni när ni skriver på den då?
Den måste ju vara ansluten till nån burk då.

Då får vi traska ner till kontoret med datorn under armen och koppla in den på USB. Man får ju visserligen ändå gå ner och hämta utskriften om skrivaren är nätverkad, men då behöver man åtminstone inte bära med sig datorn plus att utskriften förhoppningsvis ligger färdig för avhämtning när man kommer dit...

• Oregistrerad
  • 2004-12-03 14:07

Köp bara inte Lexmark, vad du än gör. Det är det sämsta märke jag vet - har haft en hos morsan och farsan, en hos mig själv samt på jobbet. Bara problem. Lexmark är ren dynga.

Jag börjar inse att jag det vore användbart med en nätverksansluten skrivare, då skrivaren står i ensamhet på nedervåningen och vi nästan alltid sitter där uppe med datorerna. IP4000 finns ju i en version som till och med har wifi, men jag behöver bara vanlig ethernet. Finns det någon billig och bra lösning på det (förutom airport express) som kan funka med iP3000 och Mac? Dvs en ren ethernet-till-USB brygga för skrivare.

En Keyspan USB Server fick det bli (1095 kr exkl moms på Macoteket). Så kan jag få scannern i nätverket också. Och kanske den externa hårddisken...

En Keyspan USB Server fick det bli (1095 kr exkl moms på Macoteket). Så kan jag få scannern i nätverket också. Och kanske den externa hårddisken...

Varför inte köpa Airport Express? Då kan du skriva ut trådlöst, och även spela musik trådlöst. Priset är det samma.

Varför inte köpa Airport Express? Då kan du skriva ut trådlöst, och även spela musik trådlöst. Priset är det samma.

En god tanke, men i det här fallet skulle jag i så fall enbart använda AirPorten för skrivardelning eftersom skrivaren som ska delas står på ett ställe i huset som ger för dålig wifi-täckning i resten av huset/altanen och där jag dessutom inte har någon stereo att spela musik trådlöst på, och det hade gjort för ont att "slösa bort" de trevliga finesserna på det sättet

En god tanke, men i det här fallet skulle jag i så fall enbart använda AirPorten för skrivardelning eftersom skrivaren som ska delas står på ett ställe i huset som ger för dålig wifi-täckning i resten av huset/altanen och där jag dessutom inte har någon stereo att spela musik trådlöst på, och det hade gjort för ont att "slösa bort" de trevliga finesserna på det sättet

Tänkte bara att priset var precis det samma, och att du kan koppla AE med wire, och när du har trådlöst har du en roligare pryl du kan göra annat med...

Ska iväg och köpa mig en iP3000 idag om jag får rätt pris.
Ska ersätta min gamla superlågprisskrivare Canon S200. På tiden!

// Danne

1
Bevaka tråden