Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Årets Machjälte

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kollegorna på MacWorld skall inom kort utse årets Machjälte - en person som gjort en extraordinär insats för Macen i Sverige.

Vi passar på att känna efter bland 99mac-medlemmarna. Vi tolkar det som att personen måste ha hjälpt många macanvändare och/eller värvat nya macanvändare genom sitt agerande. Vi sätter tidsperioden till 2004 och personen måste vara svensk.

Motivera gärna ditt val!

Våra kandidater:

Kristofer Szymanski
Skaparen av Cocktail - ett av Macvärldens hetaste verktygsprogram

Jonas Salling
Skaparen av Salling Clicker som blivit en världssuccé

Oscar Bjers
VD för Apple Norden

Patric Malm
MacNytt

Roger Åberg
MacFeber

Lasse Kronér
Kändis som propagerat för Mac i Bingolotto

Valter Bengtsson
Avgående chefredaktör för MacWorld

Andreas Leijon
Tillträdande chefredaktör för MacWorld

Omar Henriksson
Samlar in Macdatorer till Afrika

  • Medlem
  • 2004-11-29 10:11

Martin Björnström.

Motivering: För att ha lyckats sammföra en stor skara Macanvändare i Sverige i ett forum där medlemarna kan få sina frågor besvarade till 99%.
Om inget annat så borde Apple Support tacka för 99macs existens.

Ursprungligen av 3OPAH:

Martin Björnström.

så tycker även jag

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-29 11:05
Ursprungligen av 3OPAH:

Martin Björnström.

Motivering: För att ha lyckats sammföra en stor skara Macanvändare i Sverige i ett forum där medlemarna kan få sina frågor besvarade till 99%.
Om inget annat så borde Apple Support tacka för 99macs existens.

Kan bara hålla med.

  • Medlem
  • 2004-11-29 13:51
Ursprungligen av 3OPAH:

Martin Björnström.

Motivering: För att ha lyckats sammföra en stor skara Macanvändare i Sverige i ett forum där medlemarna kan få sina frågor besvarade till 99%.
Om inget annat så borde Apple Support tacka för 99macs existens.

Instämmer.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 10:11

Jämställdhet - inte i macvärlden?

Hallå! Kunde ni inte ha hostat upp EN ENDA kvinna att sätta på er lista?? Svagt.

Ursprungligen av svantet:

Hallå! Kunde ni inte ha hostat upp EN ENDA kvinna att sätta på er lista?? Svagt.

Jag säger detsamma - jag har bett om förslag på kandidater i en månad nu men ingen har föreslagit en enda kvinna. "Don't shoot the messenger"

Ursprungligen av svantet:

Hallå! Kunde ni inte ha hostat upp EN ENDA kvinna att sätta på er lista?? Svagt.

Har du något förslag på namn är det mer än välkommet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 23:23
Ursprungligen av svantet:

Hallå! Kunde ni inte ha hostat upp EN ENDA kvinna att sätta på er lista?? Svagt.

Borde väl i sådant fall vara en barnlek för dig att hosta upp åtminstonde en kandidat? Eller det kanske inte ens handlar om det utan något som per automatik alltid skrivs? :rolleyes:

Är hyfsat övertygad om att Martin Björnström skulle göra ett bra jobb som boss på Apple.

  • Medlem
  • 2004-12-02 18:17
Ursprungligen av svantet:

Hallå! Kunde ni inte ha hostat upp EN ENDA kvinna att sätta på er lista?? Svagt.

Men... vilka finns då? Det skulle vara intressant att veta (ärligt, alltså).

Jag röstar också på Björnström. Utan 99mac skulle jag kanske inte ha vågat switcha. Att gå från avancerad windowsanvändare till nybörjare helt utan support... njae?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 11:27

Annan person: M. Björnström.

Utan 99mac skulle det inte vara samma sak. En speciell eloge att det är högt i tak och att faktiskt får hetta till i forumen.

Jag tycker att många underskattar vilken skillnad Oscar Bjers har gjort för Macsverige.

Det är möjligt att man som vanlig macanvändare inte kommer i kontakt med dom frågor som Bjers jobbar med - jag tycker däremot att det är en enorm skillnad att få stöd ifrån svenska Apple (förut svarade dom inte i telefon när jag ringde) på flera sätt och återförsäljarna har ju minst sagt blommat upp det senaste 1.5 året.

Kom ihåg att Apple är toppstyrt som tusan och att väldigt få frågor avgörs på hemmaplan, men ändå är resultaten talande. Känns kanske konstigt att rösta på Apples VD men han är den svensk som kan påverka Macmarknaden mest och han har gjort sitt bästa - det märks ju även här på 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 12:15

Jag valde 'Annan person (kommentera)'. Men årets Machjälte för mig är inte en person. Årets Machjälte för mig är produkterna iMac G5 och iPod. Utan dessa produkter så skulle inte ens Kristofer Szymanski, Jonas Salling, Oscar Bjers, Patric Malm, Roger Åberg, Lasse Kronér, Valter Bengtsson, Andreas Leijon & Omar Henriksson bli nominerade. Dessa personer hade inte varit någonting inom Macvärlden om inte produkterna iMac och iPod (och övriga Appleprodukter) existerat.

Om man nu inte får välja produkter som Machjälte, så väljer jag istället en grupp och inte en person. Gruppen är alla anställda på Apple som jobbat hårt för att få fram dessa coola produkter som Apple marknadsför.

Ursprungligen av Cypher:

Jag valde 'Annan person (kommentera)'. Men årets Machjälte för mig är inte en person. Årets Machjälte för mig är produkterna iMac G5 och iPod. Utan dessa produkter så skulle inte ens Kristofer Szymanski, Jonas Salling, Oscar Bjers, Patric Malm, Roger Åberg, Lasse Kronér, Valter Bengtsson, Andreas Leijon & Omar Henriksson bli nominerade. Dessa personer hade inte varit någonting inom Macvärlden om inte produkterna iMac och iPod (och övriga Appleprodukter) existerat.

Jag tror man inte ska glömma iBook i så fall. Den får inte lika mycket uppmärksamhet som iPod och iMac G5, men den är otroligt populär. Det är bara att kolla här på 99mac hur många trådar som börjar med "hej, jag är nybliven macanvändare för jag har köpt en iBook" eller "jag funderar på en iBook" eller "nu jag har beställt en iBook". I all sin tysthet tror jag iBooken är Apples mest lyckade dator någonsin faktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-30 15:17

Jag lägger min röst på Martin Björnström.

Nu vill man ju inte gå ner sig fullständigt i fjäskträsket men herr Björnström är en oomkullrunkelig kandidat till den här utmärkelsen. En entreprenör med enastående driftighet. Det är svårt att inte låta sig imponeras. Sedan är man väl helt klart hemmablind. Om Bjers har jag ingen aning alls. Det enda jag sett av honom är att han är ute och klipper blågula band lite här å var i landet. Jag menar det klarar ju till å med kungen! (no offence! ...jo lite kanske). Svenska Apple har för mig alltid kännts väldigt anonymt men Oskar&CO kanske river ner himmel och helvete för att hålla stånd. Eller så rider de på verksamheten i Cupertion och en billig dollar. ingen aning!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 13:09

Lägger också min röst på M.B. Grym mac-entreprenör. Fantastiskt forum som imponerar på Win-vänner!

Omar Henriksson.

http://www.macs-to-africa.info

Mycket respekt åt Salling och Björnström (eftersom ni satt Mac-Sverige på kartan, kan man säga) och Oscar Bjers, men om det är någon jag tycker är mest värdig någon form av pris just nu så är det Omar.

Jag röstar på Martin Björnström - självklart!

pirre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-29 16:14

Björnström för ett aldrig sinande engagemang trots ekonomiska och andra typer av motgångar. 99mac är det överlägset bästa och mesta forumet jag har stött på hittills på nätet, utan tvekan.

Omar blir nog mitt val, är för färgad för att skriva Björnström.
Henriksson verkar strida för en mycket god sak. Det gillas!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-11-29 20:38

Vem som helst förutom höjdarna på Apple Sverige.
Hur dom helt kan missa att ta vara på flera av de viktigaste marknaderna är för mig helt obegripligt.

1. iPod har varit en av de hetaste produkterna i världen den senaste tiden - med lysande recensioner i M3 etc. Ändå går den knappt att få tag på "över disk" (undantag vissa Äppelprydda butiker och Teknikmagasinet). Var är TV-reklamen? Var är butikskedje-stödet (OnOff, Siba, Elgiganten, etc.)???
2. Svenska Apple Store för företag. Med alla priser *inklusive moms* - man häpnar.
3. iTunes för Sverige. När? Vi som varit en av Apples nyckelmarknader är numera en andra klassens Mac-nation...
4. Leveransförseningar. Apples nyheter kommer i många fall till Sverige efter så lång tid att de knappast kan kallas "nyheter" längre.

Visst ligger många av problemen hos Apple-USA, men för att någon svensk Appleanställd ska bli årets Machjälte måste hon/han kliva fram och lyckas vända "Ignorera Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet"-trenden...

Ursprungligen av kendoka:

iPod har varit en av de hetaste produkterna i världen den senaste tiden - med lysande recensioner i M3 etc. Ändå går den knappt att få tag på "över disk" (undantag vissa Äppelprydda butiker och Teknikmagasinet). Var är TV-reklamen? Var är butikskedje-stödet (OnOff, Siba, Elgiganten, etc.)???

Jag köpte min iPod på Siba.

Ursprungligen av kendoka:

Vem som helst förutom höjdarna på Apple Sverige.
Hur dom helt kan missa att ta vara på flera av de viktigaste marknaderna är för mig helt obegripligt.

1. iPod har varit en av de hetaste produkterna i världen den senaste tiden - med lysande recensioner i M3 etc. Ändå går den knappt att få tag på "över disk" (undantag vissa Äppelprydda butiker och Teknikmagasinet). Var är TV-reklamen? Var är butikskedje-stödet (OnOff, Siba, Elgiganten, etc.)???
2. Svenska Apple Store för företag. Med alla priser *inklusive moms* - man häpnar.
3. iTunes för Sverige. När? Vi som varit en av Apples nyckelmarknader är numera en andra klassens Mac-nation...
4. Leveransförseningar. Apples nyheter kommer i många fall till Sverige efter så lång tid att de knappast kan kallas "nyheter" längre.

Visst ligger många av problemen hos Apple-USA, men för att någon svensk Appleanställd ska bli årets Machjälte måste hon/han kliva fram och lyckas vända "Ignorera Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet"-trenden...

Apple Sverige är bara en postbox i stockholm där posten vidarbefodras till Paris. Oscar Bjers är någon postanställd på Apple som hoppar in ibland och klipper lite band.

Allvarligt, om det nu är Oscar som har kommit på den sk "svenska" Apple store varianten så förtjänar han verkligen att bli den som har gjort mest för mac folket i år. Jag betvivlar att det är han som är hjärnan bakom, så tyvärr Oscar du kommer alltid vara mannen som jag önskar hade ett brinnande intresse som Björnström.

Björnström for president.

På fråga 1 är nog svaret att Apple vill få in kunderna i sina egna Apple Centers (nio nya på tre månader) som ploppar upp både här och där. Det finns inte tillräckligt med iPods för att möta efterfrågan och då väljer man att få in kunderna där möjlighet till merköp finns.

På fråga 2,3,4 är det frågor för Apple i Paris. Jag har lite kontakter där och har funderat på att skapa "Apple Svarar" återigen fast som en Plustjänst eftersom det är så mycket jobb för oss.

Jag röstar Bjers. Ända sedan han tillkom har det hänt saker i mac-Sverige med rasandet takt. Alltid trevlig och tillmötesgående dessutom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-30 17:09
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag röstar Bjers. Ända sedan han tillkom har det hänt saker i mac-Sverige med rasandet takt. Alltid trevlig och tillmötesgående dessutom.

Bjers är väl ändå dansk, eller minns jag fel kille nu? Då kan han ju inte vara årets svenska Mac-hjälte. (Men han kanske är bosatt i Sverige?)

Han kommer ju ifrån Halmstad för tusan

(och bor i Stockholm)

jag röstar på mig själv.. lägger alla mina slantar på att köpa Mac datorer, nya skärmar osv.. har nu betalat Apple för 6st Cinema hmm.. och att slå sig fri mot sin flickvän och förklara att man behöver ny design på sina skärmar, är inte alltid lika lätt när de tycker större bröst är viktigare

Nä men om man skall vara allvarlig så lägger man nog en röst på Martin el Oscar !

Bevaka tråden