PowerBook idag eller efter jul?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-26 18:11

Jag är en pc-användare som skall konvertera till Mac.
Skall nu köpa mig en 12-tums powerbook, men jag vet att Ibooken är uppgraderad, kommer det att hända något på Powerbook-sidan inom snar framtid.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-26 18:22

Vänta, det kommer garanterat vara värt det...
köp bara nu om du MÅSTE ha den nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-26 19:29

Å andra sidan - om det är en helt ny Powerbook som kommer (dvs inte bara en speedbump) så blir man lite av en försökskanin om man köper första generationen, det är oftast bättre att vänta till uppdaterade modeller kommer eftersom de flesta helt nya apple-modeller har div barnsjukdomar.

Jag skulle tex inte köpa första generationens Powerbook G5. Bättre då att ha sista generationens Powerbook G4 och sedan köpa en senare version av Powerbook G5. Ett bra exempel är övergången från Powerbook G3 till G4 - PB G3 Pismo är en ovanligt bra Powerbook, medan första generationens PB G4 dras med moderkortsproblem, felande skärmar mm mm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-26 19:33

tei har en poäng...

Rent prismässigt är dagens PB 12" ingen höjdare. Efter senaste uppdateringen ligger ibooken väldigt nära powerbookens nivå.
Därmed inte sagt att det är en dålig dator!

Ursprungligen av bech:

Jag är en pc-användare som skall konvertera till Mac.
Skall nu köpa mig en 12-tums powerbook, men jag vet att Ibooken är uppgraderad, kommer det att hända något på Powerbook-sidan inom snar framtid.

Det *borde* komma en ny PowerBook snart, men inga konkreta rykten finns. Inom en väldigt snar framtid (= innan jul) verkar inget vara pågång. En gissning är att det kommer en ny modell i januari eller allra senast i mars. Antagligen inte G5, men kanske Dual Core G4 som det ryktats om en del.

Frågan du måste ställa dig är: hur mycket behöver du datorn exakt *nu*? Om du vill ha din dator *nu* så är det lika bra att köpa direkt. Även om det lanseras en PowerBook imorgon så vet man ju aldrig hur lång leveranstiden är, men det är ovanligt att det blir en direkt leverans.

Om du däremot känner att du kan vänta ett tag, kanske så mycket som ett halvår, då är det bättre att vänta och köpa precis efter lansering, det är enda sättet och veta att det i alla fall dröjer ett halvår innan en ny modell kommer (därför är iBook ett rätt bra köp, den lär inte uppdateras inom de närmaste månaderna). Nackdelarna med att köpa helt nytt är ju risken för barnsjukdomar, men nuförtiden så verkar Apple kunna bygga in fel i alla möjliga modeller (se bara hur många generationer av iBook som fått problem med svart skärm), så det är alltid en risk. Ändå.

Ska du köpa en bärbar *nu* så är iBook 12" klart mera prisvärd och kan du offra de [små] fördelarna som PowerBook 12" har (mindre, DVI-utgång, ljud in (tror jag), skärmdubblering utan hack, superdrive).

1
Bevaka tråden