Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gröt i PB:n

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-24 15:55

Över bara några timmar har min super-rappa PowerBook (1.25 GHs PowerPC G4) helt plötsligt – bokstavligt talat – bara gått in i väggen. Det känns som om jag sitter vid en helt annan maskin... nått gammalt skit!!! Det är supersegt: Uppstart, växling mellan program, arbete i programmen (InDesign, Photoshop, Illustrator etc etc), lägga i viloläge, stänga av... ja, ALLT! Och det har ju inte precis gått gradvis, utan det hände nästan på en gång... typ. Hjulet det snurrar och snurrar, fläkten viner och hårddisken tuggar ja j-vlar (vid minsta lilla manöver)!!! Jobbigt.

Detta har säkert en väldigt bra förklaring! Men jag har definitivt ingen fiffig lösning på problemet eftersom... jag i ärlighetens namn ALDRIG gjort någonting med mina Mac:ar genom åren. Det har bara fungerat
Och nu sitter jag här och fattar ingenting, eftersom jag aldrig behövt göra någonting... smått desperat.

Har någon något enkelt knep för att sätta sprutt på PowerBooken igen? Det går väldigt trögt att jobba...

hälsar
/ Anna-not-teknikfreak

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 16:04

Gå in i Aktivitetskontroll (gå->program->verktyg) och kolla vad som tar kraft...
En in/ur -loggning (i värsta fall omstart) borde iofs lösa problemen, men det är ju kul att veta vad det är.

  • Medlem
  • 2004-11-24 16:20

Jo, men tjenare Aktivitetskontrollen! Jag ska spana in den lite närmare... mycket roliga diagram för ett miffo, d v s mig, att tyda Jag ska försöka reda upp vad som tar mest... ge mig några "sekunder"... Photoshop brukar ju iofs vara en vinnare där!!!

Hade självklart aldrig tänkt på det... att man kan kolla det den vägen!

  • Medlem
  • 2004-11-25 13:03

Åter till mitt problem...

Nu har jag gjort enl tips:
• Kollat i Aktivitetskontrollen – allt, åtminstone för mig, kör normalt med bra kapacitet
• Reparerat skivbehörigheter
• Rensat cache-filer
• Kört något vid namn Cocktail (som jag fick tips på från annat håll... )

OCH idag är det seeeeegare än någonsin. Minsta lilla handling i annars så smärt-fria InDesign (visserligen i High Quality Display... men det brukar normalt inte vara några som helst problem) så hör man ett tickande ljud (som ett litet klockverk) från hårddisken och det tuggar och tänker. Det är långa pauser mellan bara att tex flytta en bild 2 mm åt ett eller annat håll. Jag kör back-up frekvent, just nu!

Efter nedan mycket goda råd – undrar jag om det finns fler?

Pröva med att öppna "Skivverktyg" som ligger i Program -> Verktygsprogram.
Markera hårddisken och välj "Reparera skivbehörigheter".
Brukar kunna göra underverk.

Pär som alltid är snabbast vet alltid bäst!

Men det kan också vara så att en massa cache-filer kan ha hopat sig på disken. Lätt hänt om man har för lite RAM i burken. De försvinner vid omstart, tror jag.
Säger jag som bara är ett obetydligt litet arsel som inget vet...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-25 13:09

Startat om datorn med? Eller loggat ut/in?

Kolla om datorn av någon anledning gått ner på max strömsparläge, det gör en hel del har jag förstått.

  • Medlem
  • 2004-11-25 14:58

Om inte tipse ovan hjälper:
Är det skillnad om den är ansluten till nätverk eller inte ?

  • Medlem
  • 2004-11-25 15:15

Nubis tips – kollat! Allt prövat och ingen förändring! Samt ingen skillnad i ansl till nätverk. Tyvärr, får man väll säga.... det skulle vara intressant och komma fram till den felande länken...

Eller så är det bara så att datorn är precis lika utarbetad som jag är!! Bara den inte dör... hua!! Vi seeeeegar vidare...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 15:24

Hur full är disken?

  • Medlem
  • 2004-11-25 15:40

Om jag inte är helt ute och cyklar... så är den bara till 1/2 full...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-25 15:56

Hur mycket utrymmer har du ledigt på den?

Kan också vara att hd håller på att kapsejsa.

  • Medlem
  • 2004-11-25 16:02
Ursprungligen av juanito:

Hur mycket utrymmer har du ledigt på den?

Kan också vara att hd håller på att kapsejsa.

Svar:

1: 14 GB ledigt.

2: Det där förstår jag inte?!? Vad då kapsejsa...

trasigt minne?

jag har inte någon vidare koll, men tänkte ändå komma med en idé. kan det inte vara så att en del av internminnet (kanske ett av chipen ifall du har flera) har gått sönder, så att datorn har alldeles för lite internminne att arbeta med? vad säger "Systeminformation"?

Kolla in tråden http://99mac.se/forum/showthread.php?threadid=57792

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-25 16:11

Ja utrymme är det ju inte brist på. Men det där knackandet låter otrevligt precis som den inte klarar av att läsa HD:n ordentligt. Om det är läs armen som svingar fram och tillbaka på ett sätt som inte är meningen. Fick den tanken när du sa att den tickar som ett klockverk. Eller syftar du på det vanliga ljudet av att HD:n är fragmenterad (inte nödvändigtvis det heller men fragmenterad hd låter lite mera när den läser).

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 15:58

Prova ändå (med så mycket program som möjligt avstängda)

I Terminalen:
prompt > sudo periodic daily
(sen ger du passord)
prompt > sudo periodic weekly
prompt > sudo periodic monthly

Detta kommer rensa bland log-filer och swap-filer och crash-dumpar och massa annat jox.
Även om det kanske inte hjälper så skadar det inte
(...eller snarare, det har aldrig skadat för mig - och aldrig vad jag hört rapporteras...)

1
Bevaka tråden