Installera OSX på G4 450 utan fungerande cd-spelare? Går det?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 15:15

Jag försöker hjälpa en vän att installera OSX Panther på en Power Mac G4 450 mhz. Vi har de fyra skivorna, problemet är bara att cd-spelaren i datorn inte vill fungera. Det går helt enkelt inte att boota från den och därmed är vi lite körda.

Vad har vi för alternativ? Går det att köra in systemet från en annan dator om man kopplar samman dem med firewire? Eller går det att boota från en extern firewire-cddrive? Hur går man i så fall tillväga?

Vore oerhört tacksam för hjälp.
Daniel

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-24 15:22

Jag har en PB med samma problem den dag jag skall uppdatera till Tiger eller Panther kapsejsar.

NetBoot kan ju fungera men finns det möjlighet att göra något sådant från en annan OSX klient dator eller ska det vara OSX server?

Du kan alltid (nästan) starta en Mac med "T"-knappen. Då blir den datorn en extern hårddisk. Genom att koppla i hop den med en annan Mac, så får du på det sättet upp den t-startade datorns hårddiskar på den andra datorn. Och därmed kan du göra allt som du annars skulle kunna göra. Formatera, installera osv.

Hoppkopplingen sker med en firewire-sladd.

Lycka till

/Thomas

Det går att boota från en extern CD-drive.
Annars är Taget Mode som J Thomas E beskrev en utväg också.
Då ska du starta datorn som du ska installera på med T intryckt, då kommer den upp som en volym på den andra Macens skrivbord med en FW-sladd emellan.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-24 18:11

Har ni bytt CD-ROM till någon modell som inte supportas av Apple fullt ut, så kan ni testa att installera Patchburn. Nu finns det en beta på version 3.
http://www.patchburn.de/download.html

Eventuellt så kan ni boota på CD:n efteråt.

1
Bevaka tråden