Kan den låga dollarkursen påverka priser i svenska Applestore?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med tanke på den senaste tidens ras för dollarn så börjar priserna mellan svenska och amerikanska applestore bli ganska stora. En iBook i USA får man dega $1000 = 6700 Sek och i Sverige får man ge 9995 Sek för samma dator. Det skiljer mer än 3000 Sek. Sätter Apple priserna i dollar för att sedan räkna om de till lokala valutor eller hur fungerar det? Finns det kanske t.o.m. en möjlighet att svenska applestore sänker priserna om den låga dollarkursen skulle stå sig under en längre tid? Ska man vänta med ett datorköp ett tag och se hur priserna utvecklar sig eller är det helt meningslöst om Apple ändå aldrig sänker priserna?

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 19:03
Ursprungligen av aquilas20:

Sätter Apple priserna i dollar för att sedan räkna om de till lokala valutor eller hur fungerar det?

Något sådant ja

Finns det kanske t.o.m. en möjlighet att svenska applestore sänker priserna om den låga dollarkursen skulle stå sig under en längre tid?

Det lär dom göra - men räkna med att tidsspannet är ganska rejält, det justeras inte - eller har inte justerats snarare - bara för att kursen avviker rejält från 10.1 ett år eller något.
Periodvis förekommer det ju gråimport då kurserna aviker rejält (och detta har diskuterats i mac-tidningar sedan sena 80-talet )
Som lite glädje i smolkbägaren så var en Mac ganska billig i sverige (relativt sett) när dollarn toppad uppåt 12:1 (dubbla mot nu)

Ska man vänta med ett datorköp ett tag och se hur priserna utvecklar sig eller är det helt meningslöst om Apple ändå aldrig sänker priserna?

Tror nog att kan få vänta ganska länge.
Köp en Mac från Apple så länge du
Men vem vet? Man skall aldrig säga aldrig…

Tänk på att moms inte är inräknat i det amerikanska priset.

oj, glömde momsen.
tack för det snabba svaret

PS.
det blir nog ändå inte förrän efter jul som det blir ett inköp men längtar redan.

I USA finns inte moms på samma sätt som här, där har man en statlig salestax på upp 4-9% men den läggs inte på priset om man köper ifrån en annan stat än den man bor i. Med andra ord är alla priser på AppleStore det pris som skall betalas.

I Sverige har vi enorma 20% moms så du måste ta priset * 1,25.

Ursprungligen av Björnström:

I USA finns inte moms på samma sätt som här, där har man en statlig salestax på upp 4-9% men den läggs inte på priset om man köper ifrån en annan stat än den man bor i. Med andra ord är alla priser på AppleStore det pris som skall betalas.

I Sverige har vi enorma 20% moms så du måste ta priset * 1,25.

Ehrm.. 25%

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Ehrm.. 25%

Nä, momsen är 20%.

Du måste lägga på 25% på exkl moms priset för att få priset inkl moms. Då utgör momsen 20% av priset.

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 21:02

Nä, momsen är 20%.

Du måste lägga på 25% på exkl moms priset för att få priset inkl moms. Då utgör momsen 20% av priset.

Det där är nästan 5 poäng på valfri kurs i redovisning

• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-21 21:05
Ursprungligen av Pär:

Det där är nästan 5 poäng på valfri kurs i redovisning

Nja. 5 underkända, läs ovanstående inlägg.

Edit: det ovanför det visst.

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 21:27

Jag tycker ändå att de Svenska priserna är omotiverat höga. Om man lägger till momsen blir det bara 8375:- en skillnad på nästan 1700.

Visst är det dyrare att vara företagare i sverige, men Apple Store Sverige ligger i låglönelandet Irland och betalar väll bara moms i Sverige.

Jag har svårt att se hur den stora skillanden är motiverad

//Erik

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 21:27
Ursprungligen av TERdON:

Nja. 5 underkända, läs ovanstående inlägg.

Edit: det ovanför det visst.

Man får tala om om man pratar om ingående elelr utgående moms (dvs. som privatperson eller företagare).
På prislappen ser man pris exkl moms samt pris inkl. moms och då är ju pålägget för moms 25%, men å andra sidan så sker all handel inkl. moms (även för företag, även om dessa kvittar in och utgående) så momsen är alltid 20% av priset på en vara, såväl köpt som såld (för företagaren).
Fast det finns ju andra momssatser oxå
< http://skatteverket.se/skatter/moms/allt_om_moms.html >

Inte har jag blivit underkänd inte
Fönstren var på samma sida i både föreläsningssal som tentasal (för att anspegla på en gammal ursopig witz…)

• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-21 21:45
Ursprungligen av Pär:

Man får tala om om man pratar om ingående elelr utgående moms (dvs. som privatperson eller företagare).
På prislappen ser man pris exkl moms samt pris inkl. moms och då är ju pålägget för moms 25%, men å andra sidan så sker all handel inkl. moms (även för företag, även om dessa kvittar in och utgående) så momsen är alltid 20% av priset på en vara, såväl köpt som såld (för företagaren).
Fast det finns ju andra momssatser oxå
< http://skatteverket.se/skatter/moms/allt_om_moms.html >

Inte har jag blivit underkänd inte
Fönstren var på samma sida i både föreläsningssal som tentasal (för att anspegla på en gammal ursopig witz…)

Mycket klokt skrivet inlägg, du har så rätt. Det är vår sheriff som har fel, han föreslog på föregående sida att momssatsen var 20% (dvs moms delat med pris inkl moms), när momssatsen alltid räknas som (moms / pris exkl moms). Det kan man läsa på länken du gav till exempel.

I Sverige har vi enorma 20% moms [...]

Sen har ni mycket rätt i att endast 20% av priset på prislappen är moms - precis som jag skrev. Men momssatsen är likt förbaskat 25%...

(för de som undrar och inte redan räknat ut det så har jag också några poäng i redovisning och har dessutom jobbat med det praktiskt...)

• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-21 21:05

Nä, momsen är 20%.

Visst är momsen 20% av priset man betalar som privatperson, men du har ändå fel. Man anger nämligen alltid moms-satsen som andel av det momsfria priset. Med andra ord 25%, även om bara 20% av siffran på prislappen i butiken är moms. Detta för att det ska vara enklare för företag att räkna ut momsen. För privatpersoner är momsfria priser ointressanta (utom när man jämför med utlandet).

Nä, momsen är 20%.

Det känns som om alla har rätt här eftersom det jag skrev ovan knappast är fel?

Jag tycker det är mest relevant att 1/5 av priset som vi konsumenter vi betalar går till statskassan. Momssatsen är 25% vilket jag skrev ovan.

Hursomhelst är jag också övertygad om att Apple kommer justera priserna i takt med att dom terminssäkrade dollarpriser man använder löper ut och närmar sig dagens nivå.

• Oregistrerad
  • 2004-11-22 00:14

Det är förvånande att det aldrig, aldrig verkar ta slut på kommentarer om hur "orättvist" Apple sätter priserna i Sverige. Hur billigt man klarar sig om man bara handlar prylarna själv i USA.

Man gör sin egen översättning av dollarn genom att kolla in nåt ekonomiprogram som meddelar dollarkursen lägre än nån vanlig människa kan köpa dollarn för, drar av lite till så det ska låta ännu värre (t ex att 6.700:- skulle vara $ 1000), skippar allt annat som har med saken att göra (såsom kostnader för språkanpassning, marknad osv) och tror att det är så enkelt.
Man kan bada i diskussioner och inlägg som är dränkta i den här andan.

Det finns massor av andra produkter som har betydligt större prisskillnader med klart mindre argument och skäl till varför det är så.
Ett ex: I Sverige tillverkas fiskerullar av hög kvalitet. De förpackas och skickas över till USA och hanteras där av diverse bolag som ska ha sin del av kakan. När slutpriset sätts där, så kostar den hälften av vad den gör hemma i Sverige!!
Sätter man sig och åker efter paketet med flyg och köper den där borta istället, tjänar man en massa pengar på det. Logiskt? Förklara det!

Det handlar inte om att försvara Apple till varje pris (oops, det blev nästan en vits...). Apple får gärna ändra priserna i Sverige. Som ÅF får du ofta räkna med mindre än 3% marignal på datorerna, vilket måste betraktas som helt sjukt.

Tillbaka till grund-topic:
Svårt att säga säkert om Sv AppleStore kan ändra priserna. De sänker ju priserna sällan och när de har gjort det har det inte automatiskt funnits nån connection till sjunkande dollar.

Som läget är nu så kan jag köpa dollarn hos forex här i svedala för 7,0645...Prisskillnaden är avsevärd även om jag måste köpa ett nytt OS och ett nytt tgb...

Jag skiter faktiskt i om svenska återförsäljare bara har en marginal på 3% eller om och när eventuellt svenska Apple tänker sänka sina priser...

Det enda jag bryr mig om är var jag kan hitta en mac så billigt som möjligt...

Sedan om det går att köpa fiskerullar billigare i USA än här hemma...Så bra då men jag är inte intresserad...

• Oregistrerad
  • 2004-11-22 20:34
Ursprungligen av xplane:

Som läget är nu så kan jag köpa dollarn hos forex här i svedala för 7,0645...Prisskillnaden är avsevärd även om jag måste köpa ett nytt OS och ett nytt tgb...

Jag skiter faktiskt i om svenska återförsäljare bara har en marginal på 3% eller om och när eventuellt svenska Apple tänker sänka sina priser...

Det enda jag bryr mig om är var jag kan hitta en mac så billigt som möjligt...

Sedan om det går att köpa fiskerullar billigare i USA än här hemma...Så bra då men jag är inte intresserad...

Jo, man kan skita i både fiskerullar och återförsäljare om man vill...
Sen finns det säkert ett visst samband mellan marignalerna hos ÅF och livslängden hos dem. Om precis alla ÅF till slut försvinner kommer många att sakna möjligheterna att klämma och känna på produkterna och gnälla över att Apple blivit ett variant på Dell.
Och fiskerullarna var som sagt bara ett ex på hur det blir i affärsvärlden vid import och export ibland. Jag tog inte exemplet för att jag trodde att Xplane var ute efter en rulle, om det nu uppfattades så...

Vad jag försökte, var att få en mer seriös vinkel på den där prisproblematiken.
Vi måste börja med att välja om spelreglerna ska följas och därmed ha en i längden fungerande teori för alla, även ärliga. Eller om vi räknar fram hur billigt det blir för en privatperson som "ändå skulle till USA", som "struntar i tangentbordsuppsättningen på sin dator", som ställer 20 frågor på 99mac om hur man "smartast ska ta sig igenom tullen utan att bli upptäckt" osv.
Apples prispolitik kan ju inte diskuteras utefter specialsydda importlösningar.

Om vi håller oss till ett normalfall och du nu får din dollar för 7,06, så kostar iBooken ($999) 7.052:-. I en butik i USA lägger de på tax, vilken varierar mellan staterna. Ta en billig stat som Florida, så blir det 6%. Vi är uppe i 7.476:- cash i butiken.
Då du kommer hem till tullen tillkommer 1.869:- i moms och vi är uppe i 9.345:-.
Finns ingen chans att du kan få ett nytt tgb till den iBooken för en mellanskillnaden.

Jag vet att det går att få till bättre och smartare sätt i enskilda fall, jag har gjort rätt många sådana affärer där borta själv och det är trevligt. Men det gör inte att jag kan basera ett allmänt resonemang på mina specialdealar.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-21 19:52

Inte helt rätt, har företaget verksamhet i samma stat (*) som du bor i så får du betala din lokala salestax (och ibland kan också stater ha avtal med varandra så du måste betala tax...)

(*) Apple finns i alla stater = du måste betala din lokala salestax...

Ursprungligen av MikaelF:

Inte helt rätt, har företaget verksamhet i samma stat (*) som du bor i så får du betala din lokala salestax (och ibland kan också stater ha avtal med varandra så du måste betala tax...)

(*) Apple finns i alla stater = du måste betala din lokala salestax...

Vi säger ju samma sak faktiskt. AppleStore är registrerat i Delaware precis som 40% av alla amerikanska Fortune 500 företag såvitt jag har förstått, och därför berörs bara innevånare i Delaware av sales tax. Att Apple finns representerat i alla stater är inte relevant, du köper ifrån AppleStore som är ett separat företag.

Haha, det är ju matematik man lär sig på mellanstadiet

Förvånansvärt många som tror att momsen är 25%.

Förvånansvärt många har rätt

• Oregistrerad
  • 2004-11-21 22:29

Momsen är 25, 12 eller 6 procent.

Det finns tre skattesatser för moms.

25 % moms är den generella skattesatsen som gäller på de flesta varor och tjänster.
12 % moms är det på t.ex.

livsmedel

hotell

camping

liftkort

konstverk som konstnären säljer själv.

6 % moms är det på t.ex.

allmänna nyhetstidningar

böcker och tidskrifter

taxi-, buss-, flyg- och tågresor i Sverige

teaterbiljetter

biobiljetter

konserter

cirkus, djurparker

idrott.

När du lägger på moms ska du göra det på hela beloppet som kunden betalar för varan och tjänsten med undantag för eventuell ränta.

------------------------------
http://www.skatteverket.se/skatter/moms/allt_om_moms.html#10

• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-21 22:29

Jepp, Björkdahl.

För att göra mitt första inlägg på ämnet i den här tråden kan jag tillägga att jag också tycker det nästan är självklart med en viss prisjustering vid nästa uppdatering (Apple brukar ju inte ändra mellan dem). Fast frågan är om den alldeles säkert kommer vara (endast) till vår (Sveriges) fördel. Apple har ju sina kostnader inte bara i USA, en del av dem är spridda runt resten av världen också. Bland annat ska ju datorn monteras borta i Asien någonstans. Även om Apple gör dessa betalningar i dollar kommer ju underleverantörerna förr eller senare i så fall behöva höja sina priser pga sjunkande kurser.

Kort sagt, ett rimligt scenario vore att priserna blir något mindre förmånliga (inte högre (dålig karisma om man höjer priser), men mindre för pengarna, dvs "snål" uppgradering) i USA medan de förhoppningsvis sänks en del i bland annat Europa.

Ursprungligen av TERdON:

Jepp, Björkdahl.

För att göra mitt första inlägg på ämnet i den här tråden kan jag tillägga att jag också tycker det nästan är självklart med en viss prisjustering vid nästa uppdatering (Apple brukar ju inte ändra mellan dem). Fast frågan är om den alldeles säkert kommer vara (endast) till vår (Sveriges) fördel. Apple har ju sina kostnader inte bara i USA, en del av dem är spridda runt resten av världen också. Bland annat ska ju datorn monteras borta i Asien någonstans. Även om Apple gör dessa betalningar i dollar kommer ju underleverantörerna förr eller senare i så fall behöva höja sina priser pga sjunkande kurser.

Kort sagt, ett rimligt scenario vore att priserna blir något mindre förmånliga (inte högre (dålig karisma om man höjer priser), men mindre för pengarna, dvs "snål" uppgradering) i USA medan de förhoppningsvis sänks en del i bland annat Europa.

*Sätter den röda clownnäsan på Björnström (Sheriffen)* och flinar lite..
Förloraren bjuder på öl eller hur är det nu?

1
Bevaka tråden