Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 problem? Orolig!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-21 15:27

Hej!

Nu är det såhär att min Power Mac G4 har betett sig lite märkligt de senaste dagarna.
När jag bootar datorn så låter det som att hårddisken varvar upp för att sedan stänga
av sig. Detta gör den ett antal gånger (varierande antal ggr). Tillslut matar datorn en
signal till skärmen som vaknar och datorn bootar upp som vanligt.
Jaha tänkte jag, det kanske inte var något farligt.
I fredags frös dock datorn totalt och jag fick upp ett meddelande om att jag var tvungen
att starta om datorn. Meddelandet stod på div. olika språk.
Tänkte inte så mycket på det men nu alldeles nyss hände det igen.

Är det någon som känner igen det här problemet?

ps. Datorn fungerar normalt, det är den jag skriver det här på men man blir ju orolig. ds.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 15:37

Starta skivverktyg och kolla så "s.m.a.r.t" står på kontrollerad.
Är det okey så ta installationsCD:n (eller annan volym med OSX på) och kör en kontroll på skivan. På installationsCD:n så har du skivverktyg i menyn 'Arkiv' efter att du valt språk.

Verkar som om det är något knas på skivan, och din kernelpanic kan ju vara ett ytterligare tecken på detta, men kan ju vara så enkelt som behörighetsknas om det är så att skivan är riktig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 15:39

Du bör backa upp dina dokument och inställningar omedelbart. Det kan tänkas att hårddisken håller på att ge upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-21 17:38

Ok, tack för hjälpen.

S.m.a.r.t var verifierad.
Har redan sparat allt på en annan disk och det verkar som att det blir till att mecka upp Xboxen för att hämta reservdisken.
Blir ju mer diskutrymme iaf.......

Intressant att se hur en kernel panic ser ut på en mac hur som helst.

Körde du Skivverktyg för att testa skivan och behörigheterna också??

1
Bevaka tråden