Går det med en Powerbook?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-20 11:19

Har en Powerbook 667 som lyckats gå sönder, för något år sedan så tappade jag den i golvet med ryggen före. Sen dess så var ena gånggjärnet lite snett. För några månader sedan så när jag skulle göra rent skärmen och jag böjde bak den lite mer än när man bara använder datorn så rök båda gångjärnen...........det är ju inte gratis att fixa detta, kostar bra mycket mer än vad datorn är värd.

Nu är frågan, kan jag ta loss skärmen helt och hållet? Tänkte att jag kunde ha den som ett tangentbord och koppla på en externa skärm.

Om det går, hur gör man? Räcker det med att "klippa" sladdarna som går in i skärmen eller måste man koppla loss den på något annat sätt för att det ska funka. Eller kommer det inte att funka alls? Måste jag ställa in en externa skärm först innan jag kopplar loss den interna? Eller fattar burken att den ska gå externt helt och hållet när inte powerbookens egna finns?

Det enda som idag håller fast skärmen med datorn är alltså sladdarna, gångjärnen är helt av......

Martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-20 11:32
  • Oregistrerad
  • 2004-11-21 00:02

Verkar klart enklare att göra om den till en stationär burk. Det där bytet verkade inte helt enkelt och inget jag vill ge mig på.

Frågan är fortfarande om det går?? Och i så fall hur.

Martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 10:33

Har kollat upp lite efter frågan tyvärr blivit aktuell för mig själv också. Det ska gå att bara klippa sladdarna. Dock är det snyggare att ta loss kontakterna:
Sladden på vänster sida (mot ljudutgången) innehåller själva signalen, och dess kontakt sitter enkelt tillgänglig på undersidan av moderkortet. Det enda som behöver göras är att skruva av bottenplattan på datorn med en och pilla loss det lite försiktigt.
Sladden på högersida innehåller strömmen till backlighten. Har du en 667MHz-maskin med DVI-kontakt eller en med VGA? Kontakten sitter nämligen placerad annorlunda beroende på vilken du har. Har du en VGA-powerbook är det pilligare.
Det sista man behöver göra är att lura datorn att locket är nerfällt. Det gör du genom att, med datorn igång och locket uppfällt, föra en liten magnet över området vid trackpaden och kolla när datorn somnar.
Denna sida innehåller mycket nyttig information om hur man skruvar med powerbookdisplayer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 10:48

Har du modellen med VGA-kontakt är jag förresten lite sugen på att köpa din skärm...

• Oregistrerad
  • 2004-12-29 17:50
Ursprungligen av C-mon:

Vad är det för lim som används i den reparationen? Min Ti667 fick sig en smäll i lockhörnet ovanför höger gångjärn vilket resulterade i att de två lockdelarna (den övre med äpplet och den undre med ramen kring själva skärmen) har delat på sig upp till första skruven, vars hål dessutom verkar ha spruckit. Varje gång jag öppnar datorn känns det som om jag skall bräcka sönder hela skärmen. Skulle det gå att limma på ett liknande sätt?

1
Bevaka tråden