Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För dålig kopparkvalitet för ADSL

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-11-19 13:35

Har ett spännande problem.

Beställde ADSL från Glocalnet i början av Oktober (pratade med deras kundtjänst), men har inte hört något från dem sen dess.
Ringde och kollade och då hade det inte kommit in någon beställning (trots att de kunde se i deras stödsystem att jag hade ringt och pratat med dem!). När Glocalnet försökte testa linjen fick de inte fram något besked alls om det skulle gå eller inte.
Jag började kolla upp lite (med hjälp av Telia) vad som var problemet och kom fram till att det är för dålig kvalitet på koppar-tråden.
Längden är OK, 3 km till stationen i Jönköping som dessutom är utbyggd.

Pratar man med Telia Bredband så är det inga problem. Vill jag beställa bredband via Telia, så skickar de ut en tekniker som byter kopparparet kostnadsfritt.
Glocalnet i sin tur har aldrig hört talas om detta, och det är absolut inget som de kan göra nåt åt.

Telia anser att den bredbandsoperatören som jag vill köpa en tjänst av ska ha egna rutiner för att hantera det här problemet. Telia kan inte göra något om jag inte beställer bredband via dem.

Är det någon som har haft ett liknande problem, och hur löste ni det? Hur gör de andra operatörerna, Adamo, Tele2 mfl när linjen är för dålig?

/simba

Det är ju Telia som har byggt ut vårt telenät, alla andra bolag åker ju snålskjuts på det.
Skanova som knoppades av från Telia, är de som sköter nätet.

Ja, de har en konkurransfördel då de inte byter koppar till någon annan operatör.

Tips : Felanmäl telefonen och säg att det sprakar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-11-19 16:08

Jag felanmälde, och sa att jag ville ha bättre koppar för att kunna beställa ADSL.
Det verkade inte som om det var något konstigt i det. Får se om de löser det.

  • Medlem
  • 2004-11-20 19:33
Ursprungligen av simba:

Jag felanmälde, och sa att jag ville ha bättre koppar för att kunna beställa ADSL.
Det verkade inte som om det var något konstigt i det. Får se om de löser det.

Om inte jag minns fel tillhandahåller Skanova enligt kontrakt med ADSL-leverantörerena en kopparledning som klarar av standarden till max. D.v.s., är kopparen kass skall de se till att den är av bra kvalitet (läs: de byter ut den). Men jag kan ha fel.

--
Kalle
Adamo bredband
<support@adamobredband,com>

aja, var lyckliga över att ni inte har en taskigt utbyggd station Det är hemskt

1
Bevaka tråden