Vad tänka på när man handlar utomlands?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-11-19 01:07

Hej!
Funderar på att köpa ett bluetoothheadset (SE HBH-200) från storbritannien istället för från MyCom i Sverige. Jag sparar 200 kronor på köpet.

Finns det några särskilda faktorer man ska tänka på vid köp från utlandet (i detta fall GB, säg gärna nåt om USA också, ni som vet)? Vad gäller med moms och tull och sådant?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-19 01:09

Att man ska packa upp grejorna och kasta emballaget?

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-20 08:30
Ursprungligen av Mondo:

Att man ska packa upp grejorna och kasta emballaget?

1. Man kan inte få problem i amerikanska tullen om man inte har med sig emballage och framförallt kvitto? Man får väl inte exportera datorer hursomhelst från staterna...

2. Att påstå att man hade med sig datorn redan till USA - kan det innebära några risker? Kan den svenska tullen tex kolla upp var och när datorn är såld (mha tex serienummer) och därmed kräva en på tull och moms?

Ursprungligen av zzz:

1. Man kan inte få problem i amerikanska tullen om man inte har med sig emballage och framförallt kvitto? Man får väl inte exportera datorer hursomhelst från staterna...

Man får ha med sig en dator hur som hellst inom USA, eftersom det räknas som inrikes.

Ursprungligen av zzz:

2. Att påstå att man hade med sig datorn redan till USA - kan det innebära några risker? Kan den svenska tullen tex kolla upp var och när datorn är såld (mha tex serienummer) och därmed kräva en på tull och moms?

Nej och nej.

• Medlem
  • International user
  • 2005-02-20 16:58
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Man får ha med sig en dator hur som hellst inom USA, eftersom det räknas som inrikes.

Ursäkta om jag uttryckte mig lite illa, men jag menade såklart ut ur USA. Men hursomhelst så ställer de inte till nåt besvär eller? Det kommer ju upp en ruta ang export när man beställer den från Apple Store US, där man lovar att man inte ska exportera den eller liknande (kan ju vara till vissa länder - kommer inte ihåg vad det stod)

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-11-19 01:40

Svensk moms från GB/UK (EU-land)

Tull från USA (icke-EU-land), osäker om svensk moms.

• Oregistrerad
  • 2004-11-19 08:20

Men borde jag alltså ta slutsumman från den brittiska webhandeln och lägga på moms?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-11-19 16:15
Ursprungligen av JonesH:

Men borde jag alltså ta slutsumman från den brittiska webhandeln och lägga på moms?

Ja.

Ursprungligen av henil:

Ja.

Nej! Troligen inte!

När man beställer från ett företag i annat EU-land skall det landets moms användas (anges troligen redan på företagets hemsida) om inte företaget har omfattande försäljning till kundens land, då kundens lands moms ska användas (och då är det företagets skyldighet att hålla reda på det också).

Så om du beställer från England ska kostnaden på hemsidan presenteras inklusive moms och inget annat ska tillkomma.

Vid beställning från USA tillkommer tull och moms. Detta anges inte av företaget och är fraktbolagets skyldighet att betala och sedan kräva av dig.

Engelsk moms ligger på 17,5% om jag minns rätt, så på det kan man ju spara lite mot svensk moms.

Jag handlade datordelar från USA i somras, och blev krävd på 25% moms av Fedex. Någon tull har jag aldrig hört talas om.

Sen kan det bli problem med kreditkortet, om din bank inte stöder nån sorts verifikations-grejs.
Läs i denna tråden.

• Oregistrerad
  • 2004-11-19 15:20

Mondo: Det gäller alltså inte att jag är i storbritannien och ska köpa apparajten, utan att jag beställer den över itnernet för skickning hit.

Det är ingen tull på elektronik från USA - finns frihandeslavtal. Bara moms tillkommer. Men på annat, t-shirts osv.. tillkommer det både moms och tull från USA. Från brittiska öarna tillkommer varken moms eller tull.

/M

Jag har handlat Macdelar ett flertal gånger från USA och jag har aldrig fått något avi om vare sig moms eller tull. FedEx levererar från dörr till dörr men de svenska representanterna varierat från Pickos till Poståkeriet.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-11-21 15:29
Ursprungligen av Martin Belak:

Det är ingen tull på elektronik från USA - finns frihandeslavtal. Bara moms tillkommer. Men på annat, t-shirts osv.. tillkommer det både moms och tull från USA. Från brittiska öarna tillkommer varken moms eller tull.

/M

Halvt OT:
Betyder det att jag, när jag passerar USA i februari, kan köpa ex en iMac 20" och knalla genom tullen i Sverige med den utan "problem"?

Ursprungligen av Micke F:

Halvt OT:
Betyder det att jag, när jag passerar USA i februari, kan köpa ex en iMac 20" och knalla genom tullen i Sverige med den utan "problem"?

Ja du får knalla igenom utan problem efter att du pröjsat 25% moms på inköpsvärdet.

/M

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-11-21 16:21
Ursprungligen av Martin Belak:

Ja du får knalla igenom utan problem efter att du pröjsat 25% moms på inköpsvärdet.

/M

Ok. Låter ju bra, tror det blir en smula billigare än att köpa i Sverige, men:

- Garantier: Måste jag reklamera eventuellt fel till butiken i Boston, eller kan jag slå Apple Sverige en signal (kommentarer om telefonkö etc undanbedes... )

- Annat bra/dåligt med att köpa Mac i USA? (förutom tgb, vilket jag ju köper i Sverige)

Ok. Låter ju bra, tror det blir en smula billigare än att köpa i Sverige, men:

- Garantier: Måste jag reklamera eventuellt fel till butiken i Boston, eller kan jag slå Apple Sverige en signal (kommentarer om telefonkö etc undanbedes... )

- Annat bra/dåligt med att köpa Mac i USA? (förutom tgb, vilket jag ju köper i Sverige)

Det är världsgaranti på iMacen så du kan kontakta Apple Serige om det blir problem med den.

Du måste lägga på 25 %...

med andra ord en Imac 20inch kostar med allt runt 16.000kr (plus 25% moms) och här runt 20.000kr eller har jag fel?

Vad går frakten på???....

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-11-22 14:52
Ursprungligen av Silvetisson:

med andra ord en Imac 20inch kostar med allt runt 16.000kr (plus 25% moms) och här runt 20.000kr eller har jag fel?

Vad går frakten på???....

Jag reser via USA, så frakten gör varken till eller från.

Med dagens dollarkurs slutar priset på ca 14 700 kr, med 25% moms ca 18 400 kr om man köper i USA.

Är det dumsnålt, dumt eller smart att göra det?

Med dagens dollarkurs slutar priset på ca 14 700 kr, med 25% moms ca 18 400 kr om man köper i USA.

En iMac G5 är inget man bara tar under armen och traskar i genom tullen med och in i flygplanet, så du måste säkert betala lite extra till flygbolaget för att dom ska frakta hem din iMac utan skador.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

En iMac G5 är inget man bara tar under armen och traskar i genom tullen med och in i flygplanet, så du måste säkert betala lite extra till flygbolaget för att dom ska frakta hem din iMac utan skador.

Med lite smidighet hos både resenären och kabinpersonalen borde det gå att ta den som handbagage. Har en kollega som tog med ett motorblock (liten V8) som handbagage från US.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2004-11-25 14:31
Ursprungligen av Anders Isaksson:

Med lite smidighet hos både resenären och kabinpersonalen borde det gå att ta den som handbagage. Har en kollega som tog med ett motorblock (liten V8) som handbagage från US.

Yupp. Tror inte heller det är problem - Ser två vägar att gå:
- Montera bort foten (kan ju inte vara så svårt) och vira in iMacen i bubbelplast och wellpapp med paketsnöre runt. (Var det någon som sa: "men då ser det ju ut som en tavla - inte en dator!?" )
- Konka in hela kartongen, som dock är väl skrymmande.

Vi får se.

Föresten (även om det inte har med diskussionens rubrik att göra), kan man beställa svenskt tgb på Apple Store US ?

/M

Yupp. Tror inte heller det är problem - Ser två vägar att gå:
- Montera bort foten (kan ju inte vara så svårt) och vira in iMacen i bubbelplast och wellpapp med paketsnöre runt. (Var det någon som sa: "men då ser det ju ut som en tavla - inte en dator!?" )
- Konka in hela kartongen, som dock är väl skrymmande.

Vi får se.

Föresten (även om det inte har med diskussionens rubrik att göra), kan man beställa svenskt tgb på Apple Store US ?

/M

Lycka till med att få med en iMac G5 som handbagage, den som vill prova.

Nej, det går tyvärr inte att beställa svenskt tangentborg ifrån Apple Store US.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 15:45

Hur är prisnivån i amerikanska apple retail stores jämfört med online-butiken?

Glöm inte att lägga på för ett svensk tangentbord. Men visst går det. Om man vill ha besväret att bära med sig en iMac 20" (som lär vara rätt så stor). Men fråga mig inte hur man gör med den på flyget....

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-05 23:59

Köper du den i butik i USA så måste du betala den lokala momsen (tax) på 7-9% amerikanarna brukar inte ha "taxfree for turists" och det enda stället som jag har haft den möjligheten i USA var i New Orleans..

Ursprungligen av MikaelF:

Köper du den i butik i USA så måste du betala den lokala momsen (tax) på 7-9% amerikanarna brukar inte ha "taxfree for turists" och det enda stället som jag har haft den möjligheten i USA var i New Orleans..

Eller köp den i en stat som inte har moms, som t.ex. Oregon (där det finns en fin Apple retail store alldelse utanför Portland), eller Alaska (där man nog aldrig har hör talas om Apple datorer )

<CMH/>

Jag läste i en annan tråd att amerikanska iMacs blir grillade om man kopplar in dem på ett 230-voltselnät. Sunkiga nätagg, tydligen. De kan inte ställa om sig som alla andra macar har kunnat göra.

Senast redigerat 2004-12-06 17:06
Ursprungligen av Christian Hansson:

...eller Alaska (där man nog aldrig har hör talas om Apple datorer )

<CMH/>

Joho, alla där har iMac Snow.

Hej

Men om du packar upp datorn i USA och gör så att den ser lite använd ut så kan du hävda att du hade dem med dig när du åkte dit. Då brukar inte tullen göra något. För du behöver ju inte betala tull när du kommer hem för saker som du hade med dig dit.

Vet att det har förekommigt blad tekninska dykare som tar hem UV-scootrar, borde funka med datorer.

Tänk på när ni importerar att det är moms även på tull. Så en ekvation skulle bli såhär:

(inköpspris*ev. tull)*moms

Samt att om en vara inte är CE-märkt så är det ni som tog in den till EU som har ansvaret för den. Även efter att ni har sålt den.

mvh
/Martin

Bevaka tråden