Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail: Brevet har inte lästs ner från servern...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får ett underligt felmeddelande i Mail ibland:
Brevet från <avsändare> med ämnet ”ämne” har inte lästs ner från servern. Du måste koppla upp det här kontot för att kunna läsa ner brevet.

Jag trodde först det var ISP:s mailserver som bråkade, men felet verkar ligga lokalt. Ifall jag bläddrar tillbaka i maillistan när detta inträffar så står det likadant på alla brev. Även såna som är flera år gamla och som jag bevisligen redan läst saknar plötsligt sitt innehåll och visar bara den ovanstående texten.

Efter ett tag rättar det till sig själv och jag kan läsa mina mail igen.

Nån som har några idéer? Det är ett hyfsat färskt problem, kan ha börjat vid 10.3.4 eller 3.5

Jag har varit med om samma sak. Det går över om man startar om Mail app. Men det är irriterande. Jag tror det beror på att databasen är för stor om man har en massa gamla mail liggandes. Jag har börjat med att spara undan det jag vill spara. Hittade ett script till dethär

Tillägg: Det har slutat spöka sedan jag rensat undan. Jag hade flera tusen mail i "Skickat" förut. Nu fungerar det som det ska. Ärligt talat så är det ju mest skit man har liggandes, men en del vill man ju ha kvar...

Senast redigerat 2004-11-18 10:14
Ursprungligen av Nurell:

Jag har varit med om samma sak. Det går över om man startar om Mail app. Men det är irriterande.

Tack! En omstart av mail gjorde susen, kom aldrig ens på tanken att testa nåt så enkelt :). Mail tog ca 6 sekunder att starta på min gamla häck, så det känns som en helt ok "workaround".

Jag har samma problem, med den skillnaden att det inte hjälper att starta om Mail, eller att rensa upp i Skickatmappen.

Det är ett extremt viktigt mail jag behöver komma åt omgående så är tacksam för hjälp!

Det hjälper inte om du bygger om databasen?
Du har det alternativet i "Mailbox" menyn (kör engelskt system, men det är den fjärde menyn efter Mail-menyn.)

Markera någon mailbox, typ skickat eller inkorg och välj sedan Rebuild (Bygg om). Vem vet... värt ett försök

Sitter här och stör mig på samma sak. Jag misstänker, precis som Nurell, att det handlar om ett fel som uppstår när databasen blir för stor. Inte så kul att behöva starta om Mail hela tiden, så det blir till att rensa upp lite :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 16:40

Så här. Rensa först ut så du inte har så många mail i skickat. Det funkar om du flyttar dem ifrån skickat till en ny låda. Verkar vara nått extra känsligt just med Skickat och inkorg. Ta de viktiga mailen och lägg dem i en ny låda och bygg sedan om den lådan. Brukar funka fint för mig.

Så j*vla irriterande problem det här. Kan vi inte alla skicka in en felanmälning till Apple om detta? Är vi tillräckligt många som skickar så...

Skicka hit

Felmeddelandet på engelska:
The message from xxx xxx <[email protected]> concerning “xxx” has not been downloaded from the server. You need to take this account online in order to download it.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 16:15

Hej, lånar den här tråden...

har ett problem med Mail:

Ett av mina mailkonton vägrar att ladda ner mail från servern som har skickats till just det kontot,
programmet bara "tänker och tänker"...
Har även ett annat konto hos samma leverantör som tar emot mail som det ska...
När jag väljer "visa info", så finns det ca 100 mail på servern, men "Mail" lyckas inte hämta dem...

Anledningen till att jag har ca 100 mail där som kom under en och samma dag är att jag har en annons hos arbetsförmedlingen, kan den"stora" mängden mail (som kom mer eller mindre samtidigt) ha ngt med problemet att göra?

Ngn som har ngt förslag, tips eller lösning på mitt lilla problem...?

//mvh mmi

NU byter jag tillbaks till Entourage istället...
Provade precis och alla mail hämtades från servern, så det är definitivt ngt som inte fungerar som det ska i "Mail"...
Synd, för jag gillar kompabiliteten mellan t ex adressbok och mail etc, men inte på bekostnad av att mina mail inte kommer fram, så tyvärr (eller vad man ska säga) så blir det entourage igen...

//mmi

Finns det något smidigt sätt att arkivera Mail's e-postmeddelanden, så de fortfarande är sökbara?

Jag gillar Mail, men hatar att ta bort mina meddelanden.

1
Bevaka tråden