Fel på Cinema Displays enligt rapport

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt en ny rapport från IT Enquirer ska ett flertal Cinema Displays vara defekta

IT Enquirer publicerade idag en rapport om att det är fel på ett flertal Cinema Displays. Det är främst de nya 23"arna som ska vara drabbade.Tydligen ska felet vara som en stark rosa-gul färgton över skärmen som inte går att få bort, utan enheten måste bytas ut helt och hållet.

LG är de som tillverkar LCD-skärmarna till Apple och därför blir LG anklagade för de defekta skärmarna. Många är väldigt upprörda över detta och anser att när man köper en sådan dyr produkt ska inte sådana här stora fel existtera, kvalitetskontrollen borde ha varit högre.
Slutgiltigen säger IT Enquirer i sin rapport att det är relativt många skärmar det rör sig om, hittills har det raporterats att alla 23" Cinema Display som Shinsaibashi Apple store i Japan fick levererade hade alla det rosa-gula färg problemet. Även i USA har det rapporterats defekta 23" Cinema Display-skärmar.

Läs mer på The Inquirer's hemsida

Senast redigerat 2004-11-18 21:02
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-17 17:23

LG ?!
Skulle vara det sista märket jag gissat på som satt i de nya skärmarna. :eek:

Ursprungligen av basic:

LG ?!
Skulle vara det sista märket jag gissat på som satt i de nya skärmarna. :eek:

Ja, det stämmer faktiskt.

The Inquirer hade också försökt få tag på Apple sa de, men utan resultat. Så vi får se hur Apple kommer åtgärda det här, för det rör sig om en hel del skärmar.

Detta problem verkar som sagt vädigt utbrett, och nu väntar vi bara på att Apple själva tar tag i saken.

Ni som köpt "30:arna och "20:arna har ni samma problem?

Titta gärna på Apples diskussionsforum och se hur många nöjda kunder Apple har just nu.

http://discussions.info.apple.com/webx?14@208.4WltaN6ABgS.1@.6895fae4

  • Medlem
  • 2004-11-17 19:27

Görs skärmarna av LG??????????

Om jag inte minns fel så hette LG förut elstar men var tvungna att byta namn eftersom deras namn uppfattades ha så dålig kvalitet att de hade svårt att sälja sina produkter. Nu säljer alltså Apple produkter tillverkade av LG? Vilken kvalitetsnivå står Apple för i så fall :eek: :eek:

Ursprungligen av MP:

Görs skärmarna av LG??????????

Om jag inte minns fel så hette LG förut elstar men var tvungna att byta namn eftersom deras namn uppfattades ha så dålig kvalitet att de hade svårt att sälja sina produkter. Nu säljer alltså Apple produkter tillverkade av LG? Vilken kvalitetsnivå står Apple för i så fall :eek: :eek:

LG = Lucky Goldstar

Ursprungligen av MP:

Görs skärmarna av LG??????????

Om jag inte minns fel så hette LG förut elstar men var tvungna att byta namn eftersom deras namn uppfattades ha så dålig kvalitet att de hade svårt att sälja sina produkter. Nu säljer alltså Apple produkter tillverkade av LG? Vilken kvalitetsnivå står Apple för i så fall :eek: :eek:

LG och Samsung tillverkar de flesta flatskärmar som säljs över hela världen under olika namn och har gjort så ganska länge.

Många som rynkar på näsan åt LG och Samsung vet oftast inte hur stora eller högteknologiska de företagen är.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-17 19:30

Detta fenomen fanns också på förra generationens skärmar vilket jag tidigare har redovisat här på forumet.
Som alla vet vid det här laget så är jag ingen " fan" av den sk Applekvaliteten vad det gäller Apples TFT skärmar och bildbehandling.
Även den nya 23" jag ockulärbesiktade med en skapad jämn grå yta i var behäftad med samma fel.

Bojkotta skiten tills Apple tar de fåtal användare som är kvar på allvar och ger oss en vara som motsvarar priset.
Det finns skärmar om än något mindre= 21" till halva priset, ex Samsung TFT 21" 213T silver TCO-03! 9995 inkl moms, och som inte uppvisar de felaktigheter som Apple nu tycks införa som en standard i två senaste generationerna TFT skärmar.

Nonchalantare företag än Apple har jag svårt att finna, samtidigt som de gör anspråk på att vara ledande på det dom gör.

mvh

Senast redigerat 2004-11-17 20:52
  • Medlem
  • 2004-11-17 23:06

Ja, det var nog goldstar som den hette tidigare.

Senast redigerat 2004-11-18 00:14

usch för LG. Hade en sådan brännare för ett tag sedan, har den kvar. men det var en massa problem med den. Lasern var det fel på så alla skivor blev felbrända... men deras produkter är billiga iallafall. fast hur bra dom är vet jag inte.

Ursprungligen av miri:

Nonchalantare företag än Apple har jag svårt att finna, samtidigt som de gör anspråk på att vara ledande på det dom gör.
mvh

I princip alla hi-tech företag gör ju anspråk på att vara ledande Apple har ju dock viss rätt att kalla sig ledande med tanke på vad de ändå presterat genom åren.
LCD skärmar vars kvalitet varierar är ju inget direkt nytt eller att nya produkter drabbas av barnsjukdomar. Apple brukar ju byta ut felaktiga enheter. Låter inte speciellt nonchalant.
Det företag som tillverkar/säljer 100%-igt felfria produkter existerar tyvärr inte.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-18 11:28
Ursprungligen av Errol Garner:

I princip alla hi-tech företag gör ju anspråk på att vara ledande Apple har ju dock viss rätt att kalla sig ledande med tanke på vad de ändå presterat genom åren.
LCD skärmar vars kvalitet varierar är ju inget direkt nytt eller att nya produkter drabbas av barnsjukdomar. Apple brukar ju byta ut felaktiga enheter. Låter inte speciellt nonchalant.
Det företag som tillverkar/säljer 100%-igt felfria produkter existerar tyvärr inte.

I den prisklass som Apple lägger sina TFT skärmar förväntar jag mig att de skall hålla en viss standard. Så gör även andra därav artikelns ursprung

Hade denna skärm sålts tillsammans med pc och inte Apple, hade omdömmet på detta forum varit PC-skit.

Det är en viss diskrepans att som företag (APPLE) slå sig för bröstet och kallar sina produkter high end och till verkligheten där den visar sig vara en sekunda vara, behäftade med fel som även fanns på förra generationen av skärmar.

Återigen:Ge ett exempel där en produkt har återkallats eller bytts ut självmant av Apple och där det inte har varit förenat med fara, utan enbart varit en undermålig produkt. Fläktar som jävlas i högljudhet, moln på hela serier av powerbookskärmar, mm mm

Jobbar du på Apple ERROL ?

mvh

Senast redigerat 2004-11-18 12:27
Ursprungligen av miri:

I den prisklass som Apple lägger sina TFT skärmar förväntar jag mig att de skall hålla en viss standard. Så gör även andra därav artikelns ursprung

Hade denna skärm sålts tillsammans med pc och inte Apple, hade omdömmet på detta forum varit PC-skit.

Det är en viss diskrepans att som företag (APPLE) slå sig för bröstet och kallar sina produkter high end och till verkligheten där den visar sig vara en sekunda vara, behäftade med fel som även fanns på förra generationen av skärmar.

Återigen:Ge ett exempel där en produkt har återkallats eller bytts ut självmant av Apple och där det inte har varit förenat med fara, utan enbart varit en undermålig produkt. Fläktar som jävlas i högljudhet, moln på hela serier av powerbookskärmar, mm mm
Jobbar du på Apple ERROL ?
mvh

Miri jag jobbar inte på Apple däremot så använder jag och mina kolleger rätt mycket Apple produkter både bärbara och stationära, väldigt sällan det är fel eller problem på dem , de bara går och går.

Frågan är vad din agenda är när du konstant överdriver felfrekvensen på Apples produkter, och din naiva tro att det överhuvudtaget tillverkas 100% perfekta LCD skärmar.

Angående återkallade Apple produkter så har ju tydligen någon serie av Powerbook återkallats för just "moln" på skärmen och säkert en del andra produkter. Och skälet till att vissa Apple produkter försenas beror ju ofta på att Apple har höga ambitioner, de vill ju leverera produkter av mycket hög kvalité men ibland misslyckas de precis som andra massproducenter som IBM och Dell m.fl.

Angående byten så byter ju Apple eller deras återförsäljare ut felaktiga produkter , så jag förstår inte varifrån du fått idén att Apple inte skulle göra det.

Apropå Apples skärmar så är det ju synd att det levererats en del mindre bra exemplar. Apple borde självklart aldrig levererat dessa. Men Apple litade tydligen på LG's kvalitetskontroll eller så har något hänt efter kvalitetskontrollen som var fallet med powerbookskärmarna där felet berodde på skärmens coating.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-18 14:57
Ursprungligen av Errol Garner:

Miri jag jobbar inte på Apple däremot så använder jag och mina kolleger rätt mycket Apple produkter både bärbara och stationära, väldigt sällan det är fel eller problem på dem , de bara går och går.

Frågan är vad din agenda är när du konstant överdriver felfrekvensen på Apples produkter, och din naiva tro att det överhuvudtaget tillverkas 100% perfekta LCD skärmar.

Angående återkallade Apple produkter så har ju tydligen någon serie av Powerbook återkallats för just "moln" på skärmen och säkert en del andra produkter. Och skälet till att vissa Apple produkter försenas beror ju ofta på att Apple har höga ambitioner, de vill ju leverera produkter av mycket hög kvalité men ibland misslyckas de precis som andra massproducenter som IBM och Dell m.fl.

Angående byten så byter ju Apple eller deras återförsäljare ut felaktiga produkter , så jag förstår inte varifrån du fått idén att Apple inte skulle göra det.

Apropå Apples skärmar så är det ju synd att det levererats en del mindre bra exemplar. Apple borde självklart aldrig levererat dessa. Men Apple litade tydligen på LG's kvalitetskontroll eller så har något hänt efter kvalitetskontrollen som var fallet med powerbookskärmarna där felet berodde på skärmens coating.

Vad det gäller naivitet får det omdömmet stå för dig..

Detta är dock inte det frågan gäller!
Som vanligt har du ett tunnelseende därav frågan om du på något sätt är betald av Apple? Att i alla lägen försvara .

Jag skulle kunna dela upp dina svaga egensnickrade argument och bemöta dem ett och ett.
Det är Apple det gäller, det är deras skärmar. Vari ligger skillnaden i exv HP kontroll och Apple.
Fakta tack.

Återigen:Ge ett exempel där en produkt har återkallats eller bytts ut självmant av Apple och där det inte har varit förenat med fara, utan enbart varit en undermålig produkt. Fläktar som jävlas i högljudhet, moln på hela serier av powerbookskärmar, mm mm

Förstår du frågan?

mvh

Senast redigerat 2004-11-18 15:09
Ursprungligen av miri:

Vad det gäller naivitet får det omdömmet stå för dig..

Detta är dock inte det frågan gäller!
Som vanligt har du ett tunnelseende därav frågan om du på något sätt är betald av Apple? Att i alla lägen försvara .

Återigen:Ge ett exempel där en produkt har återkallats eller bytts ut självmant av Apple och där det inte har varit förenat med fara, utan enbart varit en undermålig produkt. Fläktar som jävlas i högljudhet, moln på hela serier av powerbookskärmar, mm mm

Förstår du frågan?

mvh

Ja du Miri du fortsätter överdriva , "molnen" på powerbookskärmar drabbade vad jag vet en serie med 15" powerbooks inte flera. Och de återkallades som sagt liksom en del iBook med smådefekta moderkort o.s.v.

Jag försvarar inte alltid Apple men du verkar ju ha sugrörsseende när du alltid tar chansen att ge dom en känga rättvist eller inte , trots att din kunskap om deras produkter verkar rätt bristfällig.

Att produkter bytts ut av Apple råder det ju ingen tvekan om och folk som inte har varit nöjda har fått pengar tillbaka. Så jag förstår inte riktigt vad det är som du inte förstår?

Angående högljudda fläktar så har det ju oftast inte berott bara på datorerna som i fallet med Powermac G5 utan p.g.a. inkompatibla minnen vissa olämpliga programhack och hur datorn installerats/placerats.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-18 15:20
Ursprungligen av Errol Garner:

Ja du Miri du fortsätter överdriva , "molnen" på powerbookskärmar drabbade vad jag vet en serie med 15" powerbooks inte flera. Och de återkallades som sagt liksom en del iBook med smådefekta moderkort o.s.v.

Jag försvarar inte alltid Apple men du verkar ju ha sugrörsseende när du alltid tar chansen att ge dom en känga rättvist eller inte , trots att din kunskap om deras produkter verkar rätt bristfällig.

Att produkter bytts ut av Apple råder det ju ingen tvekan om och folk som inte har varit nöjda har fått pengar tillbaka. Så jag förstår inte riktigt vad det är som du inte förstår?

Angående högljudda fläktar så har det ju oftast inte berott bara på datorerna som i fallet med Powermac G5 utan p.g.a. inkompatibla minnen vissa olämpliga programhack och hur datorn installerats/placerats.

Vad du nu gör är att inkompetensförklara massa medlemmar på detta forum som defacto har problem med Apples produkter.
Medlemmar vittnar om vilket strul eller tom omöjlig uppgift det är att få rätt mot Apple.
Tills det sprider sig /offentligörs att varan är kass, liksom denna tråd startade, har Apple agerat ännu?
mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-11-18 15:23
Ursprungligen av miri:

Vad du nu gör är att inkompetensförklara massa medlemmar på detta forum som defacto har problem med Apples produkter.
Medlemmar vittnar om vilket strul eller tom omöjlig uppgift det är att få rätt mot Apple.
Tills det sprider sig om att varan är kass, liksom denna tråd startade, har Apple agerat ännu?
mvh

Menar du din dotters eMac???

Är du medveten om att du inkompetensförklarar alla medlemmar utan problem?
Skapa en omröstning och kolla vem som förolämpar flest

Ursprungligen av miri:

Vad du nu gör är att inkompetensförklara massa medlemmar på detta forum som defacto har problem med Apples produkter.
mvh

Snarare så är det väl du som gör det. Jag har aldrig sagt att Apples produkter är 100% felfria men på dig låter det ju som att det är fel på 100% av dem.

Ursprungligen av Errol Garner:

Snarare så är det väl du som gör det. Jag har aldrig sagt att Apples produkter är 100% felfria men på dig låter det ju som att det är fel på 100% av dem.

Låter...? Jag har aldrig hört miri påstå något sådant än mindre skrivit det...:)

Men det är ett faktum att Apple själva inte är först med att erbjuda återtag eller byte...Först efter att kritiska röster har gjort sig gällande så att det hela blir lite väl pinsamt...

Apple och flera andra tillverkare använder sig utav komponenter som är massproducerade, det är dyrt att tillverka egna specifika komponenter...Men det är bara Apple som tar betalt för dessa såsom dom vore i högsta grad speciella.

Inte är det då konstigt att kunder som har köpt Apples produkter förväntar sig att få den service man betalar för eller är allt bara yta och design...?

Ursprungligen av xplane:

Inte är det då konstigt att kunder som har köpt Apples produkter förväntar sig att få den service man betalar för eller är allt bara yta och design...?

Man får den service och support som man kan förvänta sig av Apple.
Apple är inte sämre än andra på att hantera problemlösning av felaktiga produkter. Det är i alla fall min erfarenhet som handlat Applegrunkor för hur mycket pengar som helst sedan mitten av 80-talet.

Ursprungligen av xplane:

Låter...? Jag har aldrig hört miri påstå något sådant än mindre skrivit det...:)

Men det är ett faktum att Apple själva inte är först med att erbjuda återtag eller byte...Först efter att kritiska röster har gjort sig gällande så att det hela blir lite väl pinsamt...

Apple och flera andra tillverkare använder sig utav komponenter som är massproducerade, det är dyrt att tillverka egna specifika komponenter...Men det är bara Apple som tar betalt för dessa såsom dom vore i högsta grad speciella.

Knappast bara Apple som tar extra betalt för spjutspetsprodukter som t.e.x. 30" skärmarna som ändå inte är oskäligt dyra.

Angående skärmproblemen så kan ju inte Apple åtgärda problem innan de fått nys om dem.

Angående Miri så har han ju gång på gång påstått saker som inte stämmer och överdrivit bara för att basha Apple. Kritik mot Apple är ju inte i sig fel men det är ju seriösare om den den är saklig.

Ursprungligen av Errol Garner:

Knappast bara Apple som tar extra betalt för spjutspetsprodukter som t.e.x. 30" skärmarna som ändå inte är oskäligt dyra.

Angående skärmproblemen så kan ju inte Apple åtgärda problem innan de fått nys om dem.

Angående Miri så har han ju gång på gång påstått saker som inte stämmer och överdrivit bara för att basha Apple. Kritik mot Apple är ju inte i sig fel men det är ju seriösare om den den är saklig.

Exakt så är det.
Jag ska köra ut min 23" CD till elektoniktippen på Skitköpings soptipp i morgon, den är ju helt värdelös och oduglig, fast jag tycker att den verkar ganska schysst ändå. Men miri har ju sagt att det är sopor, då är det väl så.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-19 00:38
Ursprungligen av Nurell:

Exakt så är det.
Jag ska köra ut min 23" CD till elektoniktippen på Skitköpings soptipp i morgon, den är ju helt värdelös och oduglig, fast jag tycker att den verkar ganska schysst ändå. Men miri har ju sagt att det är sopor, då är det väl så.

Jag har aldrig sagt att skärmen är sopor, jag har sagt att förra generationens skärmar var otillförlitliga i sin jämnhet vilket även är verifierat av Apple.
Jag har konstaterat att den skärm 23" jag kontrollerade var ojämn, brevid stod sheriff Björnström och ett antal andra välkända personer.
Jag är förvånad över att Apple fortfarande inte kan göra jämnare skärmar, då nu även den nya är behäftade med färgfel.
Eftersom priset är högt och Apple säljer sina skärmar som om de vore extraordinära då förväntar jag att så också är fallet.
Eftersom jag nu inte heller är ensam om att konstatera det faktum att de nya skärmarna inte håller måttet är det alltså inte fråga om några enstaka måndags ex.

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-21 12:33
Ursprungligen av miri:

Jag har aldrig sagt att skärmen är sopor, jag har sagt att förra generationens skärmar var otillförlitliga i sin jämnhet vilket även är verifierat av Apple.
Jag har konstaterat att den skärm 23" jag kontrollerade var ojämn, brevid stod sheriff Björnström och ett antal andra välkända personer.
Jag är förvånad över att Apple fortfarande inte kan göra jämnare skärmar, då nu även den nya är behäftade med färgfel.
Eftersom priset är högt och Apple säljer sina skärmar som om de vore extraordinära då förväntar jag att så också är fallet.
Eftersom jag nu inte heller är ensam om att konstatera det faktum att de nya skärmarna inte håller måttet är det alltså inte fråga om några enstaka måndags ex.

mvh

Jag såg en uppställd 23" hos en ÅF härom dagen och man behövde knappast vara en expert på färger för att den, rent ut sagt, var skitdålig. Jag uppskattar att ca 30-40% av skärmen (vänster sida i detta fall) hade en tydlig slöja av magenta. Att Apple släpper ut sådana undermåliga produkter (oavsett pris) är inte bra för någon. Inte för Apple, inte för mig och faktiskt inte för konkurrenterna heller, eftersom det kan få effekten att folk fortsätter att tro att TFT-skärmar inte håller för grafiskt och fotografiskt bruk än. Det som gör det hela ännu mer pinsamt för Apple är väl att de under många år (med all rätt kanske) propagerat för färgstyrning och implementerat möjligheterna för detta på både mjuk- och hårvarunivå. Men nu raserar man allt det arbetet genom att släppa igenom skärmar som denna - jag skulle ärligt talat inte ens pröjsa 3.995:- för den skärmen som jag såg. Sedan är det säkert så att det finns ett antal 23" där ute som är precis så bra som man skulle kunna förvänta sig. Men det håller ju liksom inte i längden.

Ursprungligen av sputnik:

Jag såg en uppställd 23" hos en ÅF härom dagen och man behövde knappast vara en expert på färger för att den, rent ut sagt, var skitdålig. Jag uppskattar att ca 30-40% av skärmen (vänster sida i detta fall) hade en tydlig slöja av magenta. Att Apple släpper ut sådana undermåliga produkter (oavsett pris) är inte bra för någon. Inte för Apple, inte för mig och faktiskt inte för konkurrenterna heller, eftersom det kan få effekten att folk fortsätter att tro att TFT-skärmar inte håller för grafiskt och fotografiskt bruk än. Det som gör det hela ännu mer pinsamt för Apple är väl att de under många år (med all rätt kanske) propagerat för färgstyrning och implementerat möjligheterna för detta på både mjuk- och hårvarunivå. Men nu raserar man allt det arbetet genom att släppa igenom skärmar som denna - jag skulle ärligt talat inte ens pröjsa 3.995:- för den skärmen som jag såg. Sedan är det säkert så att det finns ett antal 23" där ute som är precis så bra som man skulle kunna förvänta sig. Men det håller ju liksom inte i längden.

Mycket bra sagt! Håller med till fullo. Det här förloppet är en exakt beskrivning på vad jag fick erfara med Palms handdatorer. Jag köpte mig en Tungsten T förut och skärmen var kass. Fysiskt sned, rosa fläckar och halvtrasig backlight. Bytte sex gånger och alla var likadana. Man tröttnar helt enkelt på produkter som tycks vara handgjorda och komma ut med diverse olika defekter. Skärpning, Apple och Palm!

Jag funderar ärligt på att köpa en Powerbook nu direkt eftersom jag förmodar att de flesta barnsjukdomar är bortrensade vid det här laget. De påstådda nya produkterna som Mr Jobs kommer presentera i januari lär ju inte vara bättre vad det gäller kvalitet.

Ursprungligen av Lundmark:

Mycket bra sagt! Håller med till fullo. Det här förloppet är en exakt beskrivning på vad jag fick erfara med Palms handdatorer. Jag köpte mig en Tungsten T förut och skärmen var kass. Fysiskt sned, rosa fläckar och halvtrasig backlight. Bytte sex gånger och alla var likadana. Man tröttnar helt enkelt på produkter som tycks vara handgjorda och komma ut med diverse olika defekter. Skärpning, Apple och Palm!

Jag funderar ärligt på att köpa en Powerbook nu direkt eftersom jag förmodar att de flesta barnsjukdomar är bortrensade vid det här laget. De påstådda nya produkterna som Mr Jobs kommer presentera i januari lär ju inte vara bättre vad det gäller kvalitet.

Nästan alla produkter som Apple har släppt senaste året +/- några månader har lidit av kraftiga barnsjukdomar vilket inte gör någon glad. Ett gått råd blir att inte ge sig på den nya powerbooken som kommer ( om det blir en G5 i dem) utan vänta till de uppdaterar den en gång, för då hoppas man att problemen har rättat till. Men med Apple veta fan, de har fortfarande problem men Powermacen G5 fast den har varit på marknaden mer än ett år nu.

Ursprungligen av sputnik:

Jag såg en uppställd 23" hos en ÅF härom dagen och man behövde knappast vara en expert på färger för att den, rent ut sagt, var skitdålig. Jag uppskattar att ca 30-40% av skärmen (vänster sida i detta fall) hade en tydlig slöja av magenta. Att Apple släpper ut sådana undermåliga produkter (oavsett pris) är inte bra för någon. Inte för Apple, inte för mig och faktiskt inte för konkurrenterna heller, eftersom det kan få effekten att folk fortsätter att tro att TFT-skärmar inte håller för grafiskt och fotografiskt bruk än. Det som gör det hela ännu mer pinsamt för Apple är väl att de under många år (med all rätt kanske) propagerat för färgstyrning och implementerat möjligheterna för detta på både mjuk- och hårvarunivå. Men nu raserar man allt det arbetet genom att släppa igenom skärmar som denna - jag skulle ärligt talat inte ens pröjsa 3.995:- för den skärmen som jag såg. Sedan är det säkert så att det finns ett antal 23" där ute som är precis så bra som man skulle kunna förvänta sig. Men det håller ju liksom inte i längden.

Vi på Macoteket har en 23" skärm som hade rätt så usel färgåtergivning. Det visade sig att någon hade försökt sig på att kalibrera den. Den hade ett rosa skimmer över sig. Tobias (vår grafiska über guru) kaliberade den som den skulle vara. Jag misstänker att det var den du såg. Sedan har jag märkt att en olika grafikort ger olika resultat(?) på färgåtergivningen.

Cap & Design har ett skärmtest där dom riktigt insatta testar. Så det finns ju andra alternativ än Apples. Även om jag inte fått den uppfattningen att den skall vara så dålig som alla säger...

Iofs vill jag ha trettiotummaren istället. Det är en BRA skärm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 18:30
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Vi på Macoteket har en 23" skärm som hade rätt så usel färgåtergivning. Det visade sig att någon hade försökt sig på att kalibrera den. Den hade ett rosa skimmer över sig. Tobias (vår grafiska über guru) kaliberade den som den skulle vara. Jag misstänker att det var den du såg. Sedan har jag märkt att en olika grafikort ger olika resultat(?) på färgåtergivningen.

Cap & Design har ett skärmtest där dom riktigt insatta testar. Så det finns ju andra alternativ än Apples. Även om jag inte fått den uppfattningen att den skall vara så dålig som alla säger...

Iofs vill jag ha trettiotummaren istället. Det är en BRA skärm

Näe det var hos YFO, brevid stod en 30" och skillnaden var som natt och dag. Summan av kardemumman - jag skulle inte våga satsa på en Apple-skärm i dagsläget om jag inte uttryckligen fick returrätt samt minst lika bra servicevillkor (3 år på plats) som konkurrenterna erbjuder. Varför köpa en undermålig produkt, till ett övermåligt pris och katastrofala servicevillkor? Att köpa grisen i säcken är ju en jämförelsevis bra affär i sådana fall...

Bevaka tråden