Tipsa om bra pci-kort!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 04:59

Sitter ju med en Alubook G4 1,25MHz som ännu inte förlorat oskulden i pci-hålet, om man säger.

Funderar kring en del olika alternativ att köra in där. Jag skulle ha användning av fler USB-portar, men finns det verkligen sådana varianter: Pci som ger USB?

Är lite på grön på området. Är pci en snabb port? Kan man t.o.m. köra firewire via den?

Vad finns det mera? Släpp loss! Jag vill höra vad ni använder porten till. Och gärna med länkar.

Kom igen: lista lite sköna pci-kort här!

• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-17 11:07

Finns väl inga PCI-platser i laptops??? Inte ens i släpbara, PCI-platser har du i "vanliga" datorer. Är det PCMCIA-portarna du menar eller?

Vad gäller USB så är enklaste sättet att skaffa fler portar att skaffa en USB-hub.

Firewire, är det inte inbyggt i Alubookarna?

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 13:04

Eh.. jo, just det. PCMCIA heter det.

Unskyld. Scusi.

• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-17 13:25

gör inget Har tyvärr inte så bra koll på lämpliga PCMCIA-kort. Powerböcker brukar ju vara ganska välutrustade från start. Finns det inte någon avdelning med PCMCIA-kort på exempelvis www.macoteket.se så du vet vad man kan välja på?

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-17 14:31

Se TV med Elgatos EasyWatch finns på Macoteket.

Jag har en PC-card-CompactFlashminne-adapter. Alltså, jag sätter kameraminnet i ett större kort, och kör in i PC-cardslotten. Sen dyker det upp på skrivbordet, och det är bara att dra över bilderna.

Tillägg: Typ sånhär fast tillverkad av Viking.

Och om man inte känner för att använda airportkort kan man alltid skaffa sig ett trådlöst nätverkskort för pccard-plats.

Har ett Clas Ohlson USB 2.0-kort till min titan-Powerbook G4 eftersom det bara är USB 1.1 i originalportarna. Kortet funkar ganska bra med de senaste OS X:en. Det som inte är bra är att man sällan kan lita på att datorn går i vila om man råkar ha något ikopplat; datorn fethänger sig istället. Däremot om man först pluggar ur USB-tillbehören (från kortets USB-portar) så kan man iallafall låta kortet sitta kvar i datorn om man vill vila datorn lite. Men USB 2-hastigheten är det inget fel på!

1
Bevaka tråden