Hjälp mig välja min första MAC.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

Nu har jag definitivt bestämt mig att nästa dator kommer att vara en MAC.
Jag har jobbat med Windows och Linux sen mer än 10 år tillbaka och har bytt datorer ofta.
Jag är trött att byta upp mig varje år och jag är extremt trött på Windows. Linux lämnar jag åt sidan eftersom jag älskar den plattformen på servernivån.

Jag undrar helt enkelt vad ska jag ha för dator. Dator kommer att användas till surf,mail, MYCKET webdesign/webprogrammering, Flash, bildredigering, lyssna på musik osv. Den ska inte användas till tungdesign, t.ex 3D, CAD osv.. Kanske att jag testar då och då att redigera egna filmer men det är inget som prioriteras just nu. Vanlig användning med inriktning på webdeisgn/webprogrammering biten.

idag har jag extremt bra skärm som jag vill gärna behålla så Imac och Emac går tyvärr bort.

Budget är satt ill 10 000 - 20 000:-

Jag vänder mig till er nu eftersom jag har byggt 100-tals olika konfigurationer på applestore men jag har fortfarande Win syndromet att MHX betyder allt :eek:

(många meningar med "Jag" med ville rada upp mina önskemål )

Tack i förhand

Mvh

//damir

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-16 10:17

En Power Mac G5 är väl det naturliga valet. Jag tror att du blir nöjd med vilken modell du än väljer.

Där kan jag välja bland 4 st olika konfigurationer med prislappen från 15 000:- till 100 000 +.

Kommer jag att vinna mycket på att köpa 2 x 1.8 gentemot sp 1.8 ? Det är just det jag inte vet hur det ligger till i MAC världen när det gäller prestanda på just de mellan modeller. Är det bättre med 2x 1.8, 2x2.0 eller räcker det med sp 1.8 med mycke minne?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-16 10:55
Ursprungligen av BosnianX:

Där kan jag välja bland 4 st olika konfigurationer med prislappen från 15 000:- till 100 000 +.

Kommer jag att vinna mycket på att köpa 2 x 1.8 gentemot sp 1.8 ? Det är just det jag inte vet hur det ligger till i MAC världen när det gäller prestanda på just de mellan modeller. Är det bättre med 2x 1.8, 2x2.0 eller räcker det med sp 1.8 med mycke minne?

Jag tror att du vinner på att köpa dubbelprocessorerna om du ska köra mycket videoredigering o så. Mycket minne ska du ha i vilket fall, jag hade köpt minst 1GB.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-16 10:52

Jag kör den gamla powermac G4 1.25GHz och är mycket nöjd. Jag pysslar med liknande saker som du + en hel del photoshop och illustrator.

Jag hade nog köpt en sp 1.8 med 160GB HD och ett Radeon 9600 grafikkort + 2x256MB på dustin eller nåt. Annars finns det kanske begagnade 2x2GHz?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-16 10:55

Enkel- eller dubbelprop beror på hur bra dina program (som du kör) är skrivna. Om dom inte är multitrådade så har du mindre nytta av en med fler processorer. OS:t kan inte fördela uppgifter mellan processorerna om man inte har tänkt på det vid designen. Det roliga är att man kan vinna en hel del prestanda även på enkelprocessorburkar om man multitrådar - det är bara det att det inte är lika uppenbart för kreti och pleti.

Så kontentan är att det hela beror på de program som du kör om du har nytta av en dubbelprocessorburk.

Förslag på formula:

20.000 sek - minst 1GB RAM - BT tangentbord & mus - annan extern utrustning (kanske AirPort Extreme-kort i datorn kombinerat med en AirPort Express att strömma musik med) = Pengar att lägga på GHz.

Har du råd så kör dubbelpropp. Har du fortfarande pengar kvar så utöka till 1.5GB RAM. OBS: köp inte RAM på Applestore, de tar överpriser.
Jag skulle gissa att fler och fler kommer attt anpassa sin programvara för att kunna nytja dubbla processorer. OS X kommer defenitivt att göra det i allt större utrsäckning.

Med videoredigering menade jag ifall jag skulle göra egen DVD eller dylikt men mest på test isåfall. Inget avancerad. Visst kan jag köpa 2x1.8 eller 2x2.0 men min största fråga är kommer jag verkligen att använda det. Vill helst inte betala för något som jag inte kommer att använda.

Program som ska användas: Photoshop, ImageReady, Flash, Illustrator, Acrobat, Office plus massa små proggram som mail,mp3 osv...

Jag kodar sidor idag i TextPAD så en likadan program till MAC finns säkert. Den ska bara ha Syntax highlighting.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-16 11:21

Med videoredigering menade jag ifall jag skulle göra egen DVD eller dylikt men mest på test isåfall. Inget avancerad. Visst kan jag köpa 2x1.8 eller 2x2.0 men min största fråga är kommer jag verkligen att använda det. Vill helst inte betala för något som jag inte kommer att använda.

Program som ska användas: Photoshop, ImageReady, Flash, Illustrator, Acrobat, Office plus massa små proggram som mail,mp3 osv...

Jag kodar sidor idag i TextPAD så en likadan program till MAC finns säkert. Den ska bara ha Syntax highlighting.

En editor jag gillar är SubEthaEdit. Men det verkar som om senaste versionen har en pris lapp. Men jag har för mig att studenter kan få den fritt eller nåt kolla in den så vet du. Äldre versioner går säkert att ladda ner

http://codingmonkeys.de/subethaedit/index.html

Finns massor! Sök lite här på 99.mac så hittar du säkert mer info.
BBEdit är en klassiker. Använde själv JEdit ganska länge. Nu kör jag med Smultron, mest för den fina ikonens skull

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-16 11:19

...då ska du köpa sp 1.8, inget snack. Satsa pengarna på mer minne, större hårddisk och kanske bättre grafikkort istället.

Ni är guldvärda Tack så hemskt mycket till all respons.

Jag tror nog att jag satsar på sp 1.8 plus 1 gb minne, ska byta även FX5200 till Ati 9600xt. Hårddiskar har jag sen innan. Hoppas bara att jag inte ångrar nu men jag tvivlar på det.

Jag misstänkte att MAC sidan hade massa editors. Problemet är att välja den som passar bäst. Det är bara att testa sig fram.

1
Bevaka tråden