Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jens ställer upp i Melodifestivalen

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 20:00
Ursprungligen av Adrian B:

Ett gott skratt hela vägen till banken. Man kan tycka vad man vill om killen men nånstans gör han rätt eftersom han lyckats så bra. Jens of Sweden gick från 0 till 70 miljoner (eller något liknande) i omssättning på ett år. Han blev personligen mångmiljonär. Trots (?) det namnet.

Visst, det påpekar han själv ofta och gärna. Men det var inte med ren magi utan för att han importerade (nej, inte "designade" eller "utvecklade") en av de bättre flashspelarna när sådana var nya i Sverige.

Ursprungligen av Adrian B:

Apple har knappast glömt det, det var ett klagomål från dag 1 med iPoden och Apple har nu hunnit komma till fjärde generationen, plus en mini-modell, utan att stoppa in radio i den. Så Apple har *valt* att inte ha med radio av något (för mig obegriplig) anledning.

För mig är det begripligt. Lika logiskt att JOS-spelaren har radio. För efter 2,5 h har du lyssnat igenom all musik i din 256 Mb spelare och har då 15 h upprepning framför dej. I en sådan situation kanske man längtar efter Megapol eller NRJ

(ja, förutom det humoristiska ovan är det anledningen till att iPoden inte har radio. Ipod låter dig själv välja musik istället för någon marknadschef i på BMG/Universal) Min mening är, att de som vill ha en iPod med radio skulle bli lika lyckliga med bara en radio!

Ursprungligen av arru:

anledningen till att iPoden inte har radio. Ipod låter dig själv välja musik istället för någon marknadschef i på BMG/Universal) Min mening är, att de som vill ha en iPod med radio skulle bli lika lyckliga med bara en radio!

Skälet till att iPod inte har radio är strikt kommersiellt. Apple vill att iPod ska användas tillsammans med Macar och iTunes.
Angående bra radio i Sverige så finns det ju en hel del bra närradiostationer som har ett grymt bra urval av ny och gammal musik och P2 P3 och P4 har ju faktiskt många specialprogram som håller mycket hög klass. All radio är ju inte NRJ.

Ursprungligen av arru:

Visst, det påpekar han själv ofta och gärna. Men det var inte med ren magi utan för att han importerade (nej, inte "designade" eller "utvecklade") en av de bättre flashspelarna när sådana var nya i Sverige.

Ja, det är precis vad han gjorde och det är ju ingen hemlighet. Men han gjorde tre saker bra; 1) han valde en rätt bra spelare, 2) han gjorde det vid rätt tidpunkt och 3) han lyckades får kedjorna att sälja den.

Ursprungligen av arru:

För mig är det begripligt. Lika logiskt att JOS-spelaren har radio. För efter 2,5 h har du lyssnat igenom all musik i din 256 Mb spelare och har då 15 h upprepning framför dej. I en sådan situation kanske man längtar efter Megapol eller NRJ

(ja, förutom det humoristiska ovan är det anledningen till att iPoden inte har radio. Ipod låter dig själv välja musik istället för någon marknadschef i på BMG/Universal) Min mening är, att de som vill ha en iPod med radio skulle bli lika lyckliga med bara en radio!

Fast det där är ju helt fel syn på vad radio är och varför man vill ha radio, radio är väl mer än den hemska kommersiella radion? P3 sänder massor av bra program om musik man aldrig lyssnar på annars. P4 sänder lokala inslag. Ekot sänder nyheter. För att inte tala om P1. Det har absolut inget att göra med antalet låtar man får in på en iPod.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-16 11:26

Jens gick i min klass här på högskolan när han drog igång JOS, Jag kan intyga att han är en väldigt speciell person, inte den ödmjuka och trevliga typen direkt.

Det skär i mitt hjärta när jag se vad som händer på MP3-marknaden här i sverige. Tack vare att Apple inte gör ett skit för att marknadsföra iPod här kan pajasar som Jens tjäna miljoner på att kränga undermåliga MP3-spelare till stackars ovetande svensson-konsumenter.

Snälla Apple, gör något åt detta! Kör ut pallar med iPod och iPod mini till _alla_ större elektronikkedjor och komplettera med en landsomfattande kampanj. Det är det enda ni kan göra om ni inte vill bli fullstädigt marginaliserade på den svenska marknaden, och snart är det för sent!

Så enkelt är det. iPod måste finnas i alla elektronikbutiker så att alla svenssons kan plocka upp den och köpa den. Kan pajasen Jens med 4 anställda klara av det så kan Apple. Allt annat är bara patetiska ursäkter för att de inte sköter sitt jobb, punkt slut!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-11-16 15:17
Ursprungligen av akesson:

Det skär i mitt hjärta när jag se vad som händer på MP3-marknaden här i sverige. Tack vare att Apple inte gör ett skit för att marknadsföra iPod här kan pajasar som Jens tjäna miljoner på att kränga undermåliga MP3-spelare till stackars ovetande svensson-konsumenter.

Snälla Apple, gör något åt detta! Kör ut pallar med iPod och iPod mini till _alla_ större elektronikkedjor och komplettera med en landsomfattande kampanj. Det är det enda ni kan göra om ni inte vill bli fullstädigt marginaliserade på den svenska marknaden, och snart är det för sent!

Så enkelt är det. iPod måste finnas i alla elektronikbutiker så att alla svenssons kan plocka upp den och köpa den...

Här i Australien (Perth) _finns_ iPod att köpa lite varstans, precis som du efterlyser. På affärer som Harwey Normans (motsv Elgiganten/OnOff), Target (motsv. Åhlens), olika fotoaffärer, elektronikaffärer + förståss Macbutiker vimlar av såväl iPoddar som olika tillbehör.

Och visst ser det ut att funka: Vart jag går ser jag de typiska vita lurarna hos gammal som ung. Helt klart är iPod stor utanför lilla Sveriges gränser (har iofs inte kollat alla länder... )

Och det där med att iPod saknar radio: Om man kan lyssna på radio minskar ju behovet av att köpa från ITMS och använda iTunes - två anledningar till iPods storhet. Dessutom verkar ju Apple sälja en del iPoddar trots att radio saknas... En bra strategi mao.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-16 11:59
Ursprungligen av Björnström:

Jens kontrar med att släppa en egen låt kallad "Dress up" och lovar att ställa upp i 2006 års Melodifestival.

Seriöst, eller? 2006 dessutom?

Nåja, i övrigt har jag bara en kommentar:

LOL OMFG ROTFL :eek: :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 12:01

Det finns bra marknadsföring och så finns det pinsam marknadsföring...

  • Medlem
  • 2004-11-16 12:01

Jag har aldrig förstått riktigt vem som köper de där... 1GB kostar närmare FYRATUSEN. Den billigaste går på två. Visst är de små, men vad fan... det finns ju billigare, som är lika bra och små, och så finns iPod.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-16 12:08
Ursprungligen av stfm:

Jag har aldrig förstått riktigt vem som köper de där... 1GB kostar närmare FYRATUSEN. Den billigaste går på två. Visst är de små, men vad fan... det finns ju billigare, som är lika bra och små, och så finns iPod.

De köper dem för att de inte vet om att det finns några andra alternativ. De går till Elgiganten som vanligt och plockar upp en spelare, och där finns det ingen iPod så långt ögat kan nå!

iPod kommer aldrig bli något annat en maginalprodukt i sverige med den obefintliga exponering den har nu, så är det bara... vilket är jättesynd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 12:13
Ursprungligen av stfm:

Jag har aldrig förstått riktigt vem som köper de där...

Min svägerska köpte en trots att jag sagt åt henne att köpa en iPod. För henne är pengar inte problemet. Hon tyckte iPod var för stor. (Hon hade inte sett iPod mini). Och hon lyssnar bara på Best of Tomas Ledin och Per Gessle… Behöver jag säga att hon har PC?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 13:01
Ursprungligen av István:

Min svägerska köpte en trots att jag sagt åt henne att köpa en iPod. För henne är pengar inte problemet. Hon tyckte iPod var för stor. (Hon hade inte sett iPod mini). Och hon lyssnar bara på Best of Tomas Ledin och Per Gessle… Behöver jag säga att hon har PC?

hahaha, som hand i handske....

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 19:18

Kan bara sälla mig till skaran som inte fattar hur alla kan bara hylla iPod trots tillkortakommanden på en massa punkter. Och allvarligt, hur kan man göra en mp3-player med färgdisplay som bara kan visa stillbilder? Vem betalar en massa mer för det? Om man är fotograf är det väl okej som mellanlandning mellan kamera och dator, men annars? What the fuck...satsa på divx och gänget om det ändå ska vara färgskärm.

Ursprungligen av István:

Min svägerska köpte en trots att jag sagt åt henne att köpa en iPod. För henne är pengar inte problemet. Hon tyckte iPod var för stor. (Hon hade inte sett iPod mini). Och hon lyssnar bara på Best of Tomas Ledin och Per Gessle… Behöver jag säga att hon har PC?

Ursprungligen av petsematary:

Kan bara sälla mig till skaran som inte fattar hur alla kan bara hylla iPod trots tillkortakommanden på en massa punkter. Och allvarligt, hur kan man göra en mp3-player med färgdisplay som bara kan visa stillbilder? Vem betalar en massa mer för det? Om man är fotograf är det väl okej som mellanlandning mellan kamera och dator, men annars? What the fuck...satsa på divx och gänget om det ändå ska vara färgskärm.

Läs vad du själv skriver, för bövelen!

Hur jävla galet är det att försöka visa film på en musikspelare. Jag har min i fickan. Jag cyklar inte och kollar på film, jag går inte och kollar på film, jag sitter inte i soffan och kollar på film på en tvåtumsskärm! Gör du något av ovanstående? Och hur lyckas du då?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Läs vad du själv skriver, för bövelen!

Hur jävla galet är det att försöka visa film på en musikspelare. Jag har min i fickan. Jag cyklar inte och kollar på film, jag går inte och kollar på film, jag sitter inte i soffan och kollar på film på en tvåtumsskärm! Gör du något av ovanstående? Och hur lyckas du då?

Fast det finns ju tillfällen när filmvisningsmöjligheter i iPod skulle passa på tåg ,plan eller längre bilfärder ( när man inte kör själv ) har en polare som regelbundet kollar på The Simpsons och Manga i sin mobiltelefon!

Ursprungligen av Errol Garner:

Fast det finns ju tillfällen när filmvisningsmöjligheter i iPod skulle passa på tåg ,plan eller längre bilfärder ( när man inte kör själv ) har en polare som regelbundet kollar på The Simpsons och Manga i sin mobiltelefon!

Din polare komprimerar säkert sina musikfiler till 16 kbit/s, mono också. med andra ord: extrem avkall på bildkvalitet. Då skulle jag hellre skaffa en begagnad iBook och få extremt mycket större skärm för samma pris.

Däremot skulle jag inte ha något emot en utveckling på dagens iPod photo som också kan strömma video även om den inte behöver kunna visa det. Film ska bara vara stor och kan jag ta med den och koppla till någon polares projektor så har filmhelgen räddats!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Din polare komprimerar säkert sina musikfiler till 16 kbit/s, mono också. med andra ord: extrem avkall på bildkvalitet. Då skulle jag hellre skaffa en begagnad iBook och få extremt mycket större skärm för samma pris.

Däremot skulle jag inte ha något emot en utveckling på dagens iPod photo som också kan strömma video även om den inte behöver kunna visa det. Film ska bara vara stor och kan jag ta med den och koppla till någon polares projektor så har filmhelgen räddats!

Visst är det schysst med en film visad med projektor storbildsformat men för att bedriva tiden så duger det ju även med en liten skärm speciellt för tecknat och musikvideos komedier o.s.v. Det finns ju iofs även glasögonskärmar som visar bilden som en ca: 42" storbildsskärm (tack vare optisk illusion)

Min kompis har förövrigt en Ipod också som han hemskt gärna skulle vilja kunna visa Simpson o.s.v. på eftersom iPoden lagrar betydligt mer än hans mobiltelefon.

  • Avstängd
  • 2004-11-16 20:40
Ursprungligen av Errol Garner:

men för att bedriva tiden så duger det ju även med en liten skärm speciellt för tecknat och musikvideos komedier o.s.v.

Då lirar jag hellre fickpingis. Som tidsfördriv alltså.

Ursprungligen av fitzy:

Då lirar jag hellre fickpingis. Som tidsfördriv alltså.

Visst det är upp till var och en hur och vad man fördriver tiden med.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 00:47

Javisst, och en mp3-spelare erbjuder perfekta lyssningsförhållanden för musik också, va? Perfekta lurar, inget störande omgivningsljud...det är ju samma sak där. Och ja, jag har provat (en Archos, som har skärmen "på tvärsan") och det gick finfint. Man sitter ju nära och kvalitén var mycket god på ett South Park-avsnitt rippat från DVD med filstorlek på kanske 230 megabyte.

Det måste inte vara långfilmer...men det var heller inte filmens vara eller inte vara på en mobil spelare jag menade på. Det får ju folk bestämma själva om det går bra eller inte att se på en liten spelare. Det var det faktum att man kan lansera en dyr jävla spelare med bara stillbildsmöjligheter. Jag ser inget användningsområde för detta annat än redan nämnda fotografsyfte, men de väljer nog som sagt en ren hårddisk med skärm och inget mp3-spelare. Det är ju slöseri med pengar om man är ute efter fotolagring.

Hela portabla spelare-konceptet pajas väl lite av en iBook, va?

Men visst, strömning av rörliga bilder är en god idé.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Din polare komprimerar säkert sina musikfiler till 16 kbit/s, mono också. med andra ord: extrem avkall på bildkvalitet. Då skulle jag hellre skaffa en begagnad iBook och få extremt mycket större skärm för samma pris.

Däremot skulle jag inte ha något emot en utveckling på dagens iPod photo som också kan strömma video även om den inte behöver kunna visa det. Film ska bara vara stor och kan jag ta med den och koppla till någon polares projektor så har filmhelgen räddats!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 22:55
Ursprungligen av Errol Garner:

...har en polare som regelbundet kollar på The Simpsons och Manga i sin mobiltelefon!

Måste ju vara bara-för-att-det-går nörderier. Vem vill titta på något i den sizn och till den usla kvalitén!?

Men smaken är väl som baken. Jag har svårt att titta på dåliga VHS-band eller på .avi-filmer på datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 23:09

En iPod med P1 skulle sitta fint. Några andra radiokanaler behövs inte.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 00:57

Det är ju samma sak med fotona också i så fall! Vad har du för nytta av att kolla på foton på spelaren? Vilken kvalla blir det? Vad är hela syftet med det egentligen, det är det jag inte fattar. Spelaren måste inte kunna playbacka video, men om den har färgskärm tycker man ändå att den borde kunna det, annars kan de ju skita i det. Det var det jag sa, that's that.

Ursprungligen av acke:

Måste ju vara bara-för-att-det-går nörderier. Vem vill titta på något i den sizn och till den usla kvalitén!?

Men smaken är väl som baken. Jag har svårt att titta på dåliga VHS-band eller på .avi-filmer på datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 07:55
Ursprungligen av acke:

Jag har svårt att titta på dåliga VHS-band eller på .avi-filmer på datorn.

Håller med. Det är väldigt svårt att få in det däringa VHS-bandet i datorn...

Ursprungligen av Errol Garner:

Fast det finns ju tillfällen när filmvisningsmöjligheter i iPod skulle passa på tåg ,plan eller längre bilfärder ( när man inte kör själv ) har en polare som regelbundet kollar på The Simpsons och Manga i sin mobiltelefon!

Ok, du har en polare som uppenbarligen inte har speciellt höga krav. Kul för honom!
Nej du, jag vill ha H264 i mitt armbandsur! Det är säkert en jättemarknad! Tänk er själva att titta på Ghost In The Shell II på 1" skärm

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Ok, du har en polare som uppenbarligen inte har speciellt höga krav. Kul för honom!

Njae , det blir faktiskt rätt hyfsad kvalité i mobilen det är en SE P910 med rätt stor skärm. Han jobbar med att regissera och producera musik & reklamvideos och reser mycket så för honom så är det en vettig lösning Även om han själv skulle föredra att ha en ipod som klarade både film och musik. Vilket iofs lär komma.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 00:22
Ursprungligen av Errol Garner:

Njae , det blir faktiskt rätt hyfsad kvalité i mobilen det är en SE P910 med rätt stor skärm. Han jobbar med att regissera och producera musik & reklamvideos och reser mycket så för honom så är det en vettig lösning Även om han själv skulle föredra att ha en ipod som klarade både film och musik. Vilket iofs lär komma.

Det lär nog inte komma någon sådan lösning förrän Apple har en iTunes Movie Store och/eller en TiVO-liknande variant a la Windows Media Center. Archos och de andra småtomtarna kan ju låtsas som det regnar beträffande upphovsrätt, det är värre för Apple och MS.

Ursprungligen av petsematary:

Kan bara sälla mig till skaran som inte fattar hur alla kan bara hylla iPod trots tillkortakommanden på en massa punkter. Och allvarligt, hur kan man göra en mp3-player med färgdisplay som bara kan visa stillbilder? Vem betalar en massa mer för det? Om man är fotograf är det väl okej som mellanlandning mellan kamera och dator, men annars? What the fuck...satsa på divx och gänget om det ändå ska vara färgskärm.

Även de stora hifi tidningarna hyllar ipoden, trots att den saknar funktioner såsom radio.

Att titta på 2" film är ett skämt.

De har gjort en undersökning på intresset för en portabel videospelare och det var rätt svalt.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-17 00:50

Jag tror som sagt inte att just långfilmer är den stora grejen för såna spelare. Däremot videoklipp av andra slag eller tv serie-avsnitt.

Jag läste Hifi&Musiks recension för ett tag sen och där vann iRivern i alla fall... :eek:

Ursprungligen av draags:

Även de stora hifi tidningarna hyllar ipoden, trots att den saknar funktioner såsom
radio.

Att titta på 2" film är ett skämt.

De har gjort en undersökning på intresset för en portabel videospelare och det var rätt svalt.

  • Medlem
  • 2004-11-16 12:18

Jag ska kanske inte uttala mig, eftersom jag aldrig lyssnar på musik på det sättet... i lurar alltså.

Bevaka tråden