Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jens ställer upp i Melodifestivalen

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sveriges MP3-kung Jens Nylander ställer upp i Melodifestivalen

Jens Nylander är mannen bakom varumärket Jens of Sweden som under en tid var landets populäraste MP3-spelare. Sedan lanseringen av iPod Mini i somras gissar vi att populariteten minskat något och med rykten om en iPod Micro är det inte konstigt att dom känner sig hotade.

Jens kontrar med att släppa en egen låt kallad "Dress up" och lovar att ställa upp i 2006 års Melodifestival. SvD frågade om den nya låten var ett marknadsföringsknep: "Nej, inte alls utan elektronik och teknikprylar är litet nördiga och vi vill inte bara synas utan höras också. Musik ska vara billigt och vi vill inte ladda ned U2 i varje apparat och pröjsa 50 kronor för det till det som vissa andra gör." svarade Jens.

Tja.. döm själva..själv tycker jag Jens ska ägna sig åt att kränga hårdvara..inte sjunga.....

Låten ( MP3)

http://www.jensofsweden.se/media/company/jens_headphones.jpg

Finns JoS fortfarande? Jag trodde att de givit upp.

Ursprungligen av Erik R.:

Finns JoS fortfarande? Jag trodde att de givit upp.

Givit upp, när han säljer bäst i Sverige och tjänar miljoner?

Ursprungligen av Adrian B:

Givit upp, när han säljer bäst i Sverige och tjänar miljoner?

Det var som attan, inte illa pinkat av en billig Koreaspelare som kostar på tok för mycket.

Ursprungligen av Erik R.:

Det var som attan, inte illa pinkat av en billig Koreaspelare som kostar på tok för mycket.

...och med ett namn som taget ur en Ellos-katalog eller möjligtvis TV-shop.

Jens of Sweden... Ja herrej-ar

Hade de fått U2 att ställa upp i reklam lovar jag att de aldrig skulle säga nej tack.

Har inte så mycket att tillägga förutom... AAAAAAAARRRRRRGHH!!!

Hehe, tycker att det är roligt att han säger att musik ska vara billigt. Men det verkar som han tror att det inte spelar någon roll om man betalar för U2 eller hans tama stämma. Hahahahaha! Det var bland det sämsta jag någonsin har hört. Hehe, jag skulle nog betala 50 spänn för att slippa ha den låten på min mp3 spelare när jag köper den.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-16 10:16

Den mannen måste vara från månen eller nånting.

Jag kan se det nu: Steve Jobs ställer upp i nästa säsong av American Idol. Genialiskt.

haha, så dålig. Sjunger dock inte bättre själv. Men åhh

Hela pressreleasen från JoS

PRESSMEDDELANDE

Jens of Sweden utmanar Apple, gör egen låt
Idag börjar en låt komma ut i över 400 butiker i Skandinavien, men inte på vanligt sätt. Det är den 25-åriga entreprenören Jens Nylander, grundaren av det största mp3-spelarföretaget Jens of Sweden som med sången ”Dress Up” satsar på en ny karriär som sångare. Låten finns på alla exemplar av den senaste spelaren, tumstora MP-400. Sången erbjuds också helt utan kopieringsskydd på www.jensofsweden.se, som ett exempel för musikindustrin att ta efter.

– Jens of Sweden kan ju inte bara synas, vi vill ju höras också! Musik ska finnas såsom vi erbjuder den, lättåtkomlig och utan en massa dolda skydd för det är det enda sättet att få bort fildelandet. Priset borde ligga på några kronor låten, även om vi nu valt att skänka bort denna för att få större spridning, säger Jens of Swedens grundare och vd, Jens Nylander, som också svarar på Apples tilltag att betala U2 för att lägga musik på sina mp3-spelare:

– Vi har kanske inte har råd att lägga U2 på spelarna än, men jag sjunger bättre än Steve Jobs.

Jens of Sweden har tagit hjälp av de bästa för sin sångdebut. Låten ”Dress Up” har tagits fram tillsammans med låtskrivarveteranen Bobby Ljunggren som komponerat flest svenska melodifestivalsfinalister (19 st), däribland vinnarna Jill Jonssons ”Kärleken är” (1998) och Jan Johansens ”Se på mig” (1995).

– Bobby är oerhört duktig, om han är med så satsar jag på Melodifestivalen 2006, avslutar Jens Nylander.

Sången ”Dress Up” och bilder på Jens finns på www.jensofsweden.se

För mer information, kontakta:
Jens Nylander, vd Jens of Sweden, mob. 0704-21 20 50, e-post: jens@jensofsweden.com
Erik Arnberg, presskontakt ANPR , mob: 0707-25 11 74, e-post: erik.arnberg@anpr.se

Jens of Sweden AB utvecklar och säljer skandinaviska digitala medieprodukter med en tidlös design och kvalitet via sin hemsida och via återförsäljare i Norden och USA. Med över 100 000 sålda mp3-spelare är Jens of Sweden Nordens största mp3-leverantör. Företagets MP-110, MP-300 och spegelspelaren MP-130 har alla fått högsta betyg av flera oberoende testare och blivit kända för sin användarvänlighet och sitt utseende. Företaget grundades i januari 2003 av Jens Nylander och har åtta anställda. Omsättningen beräknas under 2004 uppgå till 100 miljoner kr. Mer information finns på www.jensofsweden.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 11:07

Haha, den där Jens är för rolig. Först den fula loggan (bara namnet...) och nu den här ploj-låten. Vad han anstränger sig för ett gott skratt. Eller, vänta, det är ju på riktigt! Nyp mig i armen och säg att det är första april!

Man får väl bara önska lycka till, om detta inte knäcker Apple så vet jag inte vad! Han går ju i alla fall till den svenska musikhistorien sida vid sida med storheter som Helen Wellton.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-16 11:08
Ursprungligen av Jens of Sweden:

Jens of Sweden utmanar Apple, gör egen låt

Och jag tror Apple darrar i sina grundvalar. "Gekås utmanar Wal-Mart, startar varuhus i Dalsjöfors."

För det första är det lite småfånigt att göra jämförelsen mellan JoS och Apple annat än på den svenska marknaden, globalt sett är knappast JoS en aktör för jättar som Apple att frukta, särskilt inte så länge man bara köper in färdiga produkter att tryck sin läckra logga på.

Andra jämförelsen är nästan ännu fånigare. JoS promotar sina produkter med, eh, Jens himself. Apple promotar med U2. Hej.

All cred till Jens....hans koncept är smart och han gör det snyggt.

Däremot måste han skriva en ny låt ifall han vill ställa upp i schlagerfestivalen då reglerna förhindrar redan publicerade låtar att ställa upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 11:31

Är det inte så att iPod U2 faktiskt INTE innehåller U2 musik. Bara signaturer och en affisch!

För dom skriver bara: "Faktum är att även efter att du köpt och fört över The Complete U2 finns det plats för upp till 4600 låtar till."

Dessutom har ju inte Apple behövt betala för att få U2 att ställa upp. De får väl bara provision på försäljningen av låtar och iPod U2.

Jens of Sweden. Är inte det bara någon koreansk (?) mp3 spelare med ett snyggt klistermärke?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 13:03
Ursprungligen av skamuel:

Andra jämförelsen är nästan ännu fånigare. JoS promotar sina produkter med, eh, Jens himself. Apple promotar med U2. Hej.

Säga vad man vill om Jens. Men allvarligt, hur "hippa" är U2 på en skala? Regnskogens dansband nr. 1. (Sting är 2a).

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-16 13:14
Ursprungligen av DaPhox:

Säga vad man vill om Jens. Men allvarligt, hur "hippa" är U2 på en skala? Regnskogens dansband nr. 1. (Sting är 2a).

Nu blev jag nästan lite stött, Sting är inget dansband, hördu!

Om man vill ha en artist för att promota sina grejor, hur "hipp" ska den artisten vara? "Hipp" som i Brittan Spears (kvalitet, musikalitet, integritet bla bla ) eller en artist typ U2 som varit giganter i branschen under 25 års tid? Ursäkta generaliseringen, jag vet att du inte nämnde Brittan i ditt inlägg, men vad lägger du i definitionen "hipp"?

Framförallt, hur hipp är Jens som dragplåster då?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 13:29
Ursprungligen av skamuel:

Nu blev jag nästan lite stött, Sting är inget dansband, hördu!

OT: Ibland väl?

Ursprungligen av skamuel:

Framförallt, hur hipp är Jens som dragplåster då?

Det var just lite detta som var min poäng. För m i g, i stort sett lika "hippa"

Nej, ärligt så tyckte jag bara att U2-lanseringen var horribel, främst för att jag personligen ofta gillar många artister som v e r k l i g e n använder & associeras med Mac. Blev bara oerhört besviken... (hade typ hellre haft en Herbie Hancock-ipod med nåt coolt 70-talsomslag på baksidan el nåt).

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-16 13:48
Ursprungligen av DaPhox:

Det var just lite detta som var min poäng. För m i g, i stort sett lika "hippa"

Nej, ärligt så tyckte jag bara att U2-lanseringen var horribel, främst för att jag personligen ofta gillar många artister som v e r k l i g e n använder & associeras med Mac. Blev bara oerhört besviken... (hade typ hellre haft en Herbie Hancock-ipod med nåt coolt 70-talsomslag på baksidan el nåt).

Jag fattar hur du menar. I min värld är inte U2 det hippaste som finns, men antagligen en bra avvägning mellan "hippt" och "genuint", om du ursäktar mina klyschor. Skulle gärna ha en U2-iPod själv, men helst utan U2. Snygg är den.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 13:55
Ursprungligen av skamuel:

Skulle gärna ha en U2-iPod själv, men helst utan U2. Snygg är den.

Huvet på spik. Det var så jag kände. I.o.m. att U2 kladdat på den skulle den behöva vara b i l l i g a r e för att jag skulle köpa den, för jag tyckte färgen var OK. (Kunde varit helsvart för min del)...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-11-16 14:01

fyfabian vilken dålig låt.

tror Jens verkligen att han kommer sälja fler mp3-spelare nu?

nä, jag kan inte komma över det.. sanslöst dålig smak han har.

Ursprungligen av DaPhox:

Säga vad man vill om Jens. Men allvarligt, hur "hippa" är U2 på en skala? Regnskogens dansband nr. 1. (Sting är 2a).

Vi som använder Apple måvara en minoritet men de kan man ändå inte säga om U2 oavsett vad du tycker är hippt eller inte.

Jag tycker inte U2 är hippt men de jag tycker är hippt kanske inte en kotte vet vilka de är.
U2 drar världen över och jag lovar att det är fler som kikar på dessa än på Jens.

varför har de inte fixat radio i ipoden?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 14:47
Ursprungligen av draags:

Vi som använder Apple måvara en minoritet men de kan man ändå inte säga om U2 oavsett vad du tycker är hippt eller inte.

Jag tycker inte U2 är hippt men de jag tycker är hippt kanske inte en kotte vet vilka de är.
U2 drar världen över och jag lovar att det är fler som kikar på dessa än på Jens.

varför har de inte fixat radio i ipoden?

Hävdar ändå att det var billigt, B & ovärdigt att använda just U2. Mer långsökt koppling till Apple får man leta efter. Ett enkelt "Pepsi-trick", ovärdigt Apple.

Radio finns inte för att att iPoden skall "hålla sin profil" som renodlad musikspelare.

Ursprungligen av DaPhox:

Hävdar ändå att det var billigt, B & ovärdigt att använda just U2. Mer långsökt koppling till Apple får man leta efter. Ett enkelt "Pepsi-trick", ovärdigt Apple.

Att använda sig av U2 kan väl knappast anses som billigt. U2 är stora, extremt stora. Deras musik passar inte allas musiksmak (Jag har svårt för just U2 till exempel). Men att kalla det är billigt, ovärdigt och B håller jag inte med om för fem öre.

Ursprungligen av DaPhox:

Radio finns inte för att att iPoden skall "hålla sin profil" som renodlad musikspelare.

Hrmm, tycker att radio och musik går lite hand i hand (i alla fall de kanaler jag lyssnar på). Jag skulle bli mycket förvånad om Apple bortser från en sådan "enkel" funktionalitet som radio. Det kommer nog att dyka upp.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 15:14
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Att använda sig av U2 kan väl knappast anses som billigt. U2 är stora, extremt stora. Deras musik passar inte allas musiksmak (Jag har svårt för just U2 till exempel). Men att kalla det är billigt, ovärdigt och B håller jag inte med om för fem öre.

Om man sätter U2 i relation till Apple's "profil" så är det det.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Hrmm, tycker att radio och musik går lite hand i hand (i alla fall de kanaler jag lyssnar på). Jag skulle bli mycket förvånad om Apple bortser från en sådan "enkel" funktionalitet som radio. Det kommer nog att dyka upp.

Förvisso. Men att iPoden varit utan så länge är knappast någon slump. Jag tror du har rätt i att det kommer att komma dock.

Ursprungligen av DaPhox:

Säga vad man vill om Jens. Men allvarligt, hur "hippa" är U2 på en skala? Regnskogens dansband nr. 1. (Sting är 2a).

Nog är U2 ett av de hippaste band som mest folk känner till och har skivor med , dessutom ett band som INTE brukar ställa upp på kommersiella lanseringar , vilket gjorde dem helrätt för Apple.

Att de dessutom använder macar och har en snygg grafisk profil gör ju inte saken sämre.

  • Medlem
  • 2004-11-16 11:26

Japp, han gör det smart. Och dessutom med klart fler funktioner än Apple. Hur korkat är det egentligen inte att helt glömma att ta med i en FM radio i någon av iPod spelarna?

Ursprungligen av arru:

Haha, den där Jens är för rolig. Först den fula loggan (bara namnet...) och nu den här ploj-låten. Vad han anstränger sig för ett gott skratt.

Ett gott skratt hela vägen till banken. Man kan tycka vad man vill om killen men nånstans gör han rätt eftersom han lyckats så bra. Jens of Sweden gick från 0 till 70 miljoner (eller något liknande) i omssättning på ett år. Han blev personligen mångmiljonär. Trots (?) det namnet.

Sen vet man ju inte om han fortsätter att göra rätt bara därför, hela den här grejen verkar ju vara ett skämt. Men man ska inte räkna ut honom iaf.

Ursprungligen av Tim:

Japp, han gör det smart. Och dessutom med klart fler funktioner än Apple. Hur korkat är det egentligen inte att helt glömma att ta med i en FM radio i någon av iPod spelarna?

Apple har knappast glömt det, det var ett klagomål från dag 1 med iPoden och Apple har nu hunnit komma till fjärde generationen, plus en mini-modell, utan att stoppa in radio i den. Så Apple har *valt* att inte ha med radio av något (för mig obegriplig) anledning.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 13:01

Jag har en mp-110 med 128 mb som jag är ruskigt nöjd med. Jag köpte den för 999 kr efter att i ett års tid funderat och läst på om mp3 spelare och kom fram till att jag prioriterar lågt pris och portabilitet. Jag skulle aldrig köpa en pc, men känner inte att jag måste vara lojal mot Apple i alla lägen. Jens må vara en fjant men min lilla spelare är en riktig bästis!

Bevaka tråden