Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död Powerbook igen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har den senaste Powerbooken 15" 1.5GHz men börjar bli rejält trött på datorn.
För två veckor sedan dog hårddisken och jag fick lämna den på reparation. Fick tillbaka den måndagen den 8:e denna månad, alltså inte ens en vecka sedan.

Idag när jag startar datorn får jag fram:

panic(cpu 0): Unable to find driver for this platform. "PowerBook5,4".

Latest stack backtrace for cpu 0:
    Backtrace:
          ....Lite kodsnuttar
          ....


Kernal version:
Darwin Kernal Version 7.6.0
Sun Oct 10 12:05:27 PDT 2004; root:xnu/xnu-517.9.4.obj~1/RELEASE_PCC

No debugger configured - dumping debug information
MSR=00001030
Latest stack backtrace for cpu 0:
    Backtrace:
          ....Lite kodsnuttar
          ....


Kernal version:
Darwin Kernal Version 7.6.0
Sun Oct 10 12:05:27 PDT 2004; root:xnu/xnu-517.9.4.obj~1/RELEASE_PCC

panic: We are hanging here...

Hjälp, vad gör man?
Kan tillägga att jag är ganska långt ifrån systemskivan men den ska man väl inte behöva ta med sig överallt. Sånt här ska ju inte hända.

En kernel panic kan bero på dåligt RAM.

Ram-minnet var OK med apple hardware test som jag gjorde innan första reparationen.
Från apple, 2x256MB.

Ok, isåfall är det nog ett mjukvaruproblem. Det krävs nog att du installerar om.

Har testat båda modulerna (av märket Hynix) genom att försöka starta datorn med enbart en utav dem isatta. Får samma fel.. om nu inte båda modulerna är defekta.

Nu är man inte en lika stolt mac-användare och kan nog inte rekommendera det till någon..för mycket fel

Hur kan sådant här ske förresten? gjorde alla uppdateringar, var noga med att köra reparation av behörigheter på systemuppdateringarna, båda före och efter. Det var igår som datorn var lite seg, stände av och lade mig.. Och fick sedan upp detta fel. Funderar på om man gjort något fel..

Ursprungligen av Ductic:

Hur kan sådant här ske förresten? gjorde alla uppdateringar, var noga med att köra reparation av behörigheter på systemuppdateringarna, båda före och efter. Det var igår som datorn var lite seg, stände av och lade mig.. Och fick sedan upp detta fel. Funderar på om man gjort något fel..

Det är nog bara otur.
Jag brukar säga att 99 gånger av 100 sitter felet en halvmeter framför skärmen, men detta skulle kunna vara den hundrade gången, då det verkligen är systemet som har blivit korrupt. Det är ju trots allt tiotusentals filer som ska funka.
Att noggrannt sköta reparationer av rättigheter före och efter installation kan förebygga en del, men man kan aldrig vara helt säker.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 18:29
Ursprungligen av Ductic:

Funderar på om man gjort något fel..

Har bara sett det en gång (och det kom vid lite olika tillfällen under starten) och då var det minnet som inte gav riktig kontakt (ie. minnesfel, min var en gammal "drög" så där var det kontaktproblem), men mer än så vet jag inte

[Minnestesten i HWtest är väl inte särskilt heltäckande - speciellt inte om man inte håller 'c' eller vad det är…]

Det klassiska rådet, har du provat att zappa PRAM?

Egentligen lite OT. Men nog är det så att våra kära burkar, oavsett märke/tillverkare/OS kan ställa till det rejält. Vi tar liksom, allt för mycket, givet att de alltid skall starta och göra det vi önskar.

Tyvärr är vår tilltro till dem ofta klart överskattande. Endera dagen...

-bsod (blue screen of death)
-sad mac (verkligen grafisk!)
-panic(cpu 0)
-black screen
-nothing

Den enda 'gud' man skall och/eller kan tillbedja i dessa sammanhang heter inte Allah, Jesus, Gud eller Bhudda. Namnet är: backup.

Pocahontas: Jajjemen

RobertSt: Givetvis har jag det men det gäller ju att backuppa frekvent också. Min senaste 17GB stora backupfil var från september. Hann liksom inte göra en ny backup denna vecka jag haft datorn innan datorn dyker. Lite speltid räknar man med. Hann som tur va inte lägga in så mycket under veckan.

1
Bevaka tråden