Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur varm ibook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 10:24

Hej hej
Min ibook ligger på ungefär 35-40 grader (processorn) vi normalanvändning men om jag kör något processorkrävande en stund så går temperaturen upp i över 65 .. är det normalt? Vågar knappt köra några spel pga av att jag är rädd att min nya ibook ska gå sönder. Spelade Baldurs Gate 2 i 10 min eller så och då låg temperaturen på 68 nånting .. farligt?

cF

Lite info från hemsidan för Temperature Monitor (ett trevligt program som kan rekommenderas):

http://www.bresink.de/osx/TemperatureMonitor.html

Citat:

I have measured a high reading x. Is this normal?

Apple doesn't publish any specifications for the temperature values measured at individual sensor locations. In most cases however, the answer is "yes". All up-to-date Macintosh models automatically shut down or enter sleep mode if one of the readings exceeds a critical limit. For this reason it is impossible that your computer can be damaged in an overheat condition.

Regarding concrete temperature values the following facts are known:

For computers with G5 processors, the design limits for temperature and fan speeds can be read out by using the MPU information panel of the application. The maximum on-chip temperature for the PPC 970 is 85 degrees Celsius (158 degrees Fahrenheit), for the PPC 970FX it is 105 degrees Celsius (221 degrees Fahrenheit).

The cooling system of the "Power Mac G4 (Mirrored Drive-Doors)" is designed to hold the temperature of the processor board in a range of 58 to 60 degrees Celsius (136..140 degrees Fahrenheit). Under full load the values can go up to 70 degrees Celsius (158 degrees Fahrenheit). After that point, the critical limit has been reached.

Most older G3 or G4 processors are designed for a maximum operating temperature of 105 degrees Celsius (221 degrees Fahrenheit).

G4 processors of type 7455 or later (typically used in Macintosh systems with 867 MHz and above) are designed for a maximum operating temperature of 65 degrees Celsius (149 degrees Fahrenheit). This limit applies when directly measuring the on-die temperature. Because the sensors are often mounted in some distance from the processor and measure cache memory temperature at the same time, the displayed value can be higher than the value measured at the actual chip die.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-15 23:22
Ursprungligen av carnalForge:

Hej hej
Min ibook ligger på ungefär 35-40 grader (processorn) vi normalanvändning men om jag kör något processorkrävande en stund så går temperaturen upp i över 65 .. är det normalt? Vågar knappt köra några spel pga av att jag är rädd att min nya ibook ska gå sönder. Spelade Baldurs Gate 2 i 10 min eller så och då låg temperaturen på 68 nånting .. farligt?

cF

Säkerhetskopiera ofta. Kör så hårt det går, om datorn går sönder har du ju garantin att luta dig mot. Bättre att den går sönder när den är ny än när det blir dyrt att reparera. Ser det ut som att den klarar sig utan problem så är det nog ingen onormal värme. Du märker när fläkten går igång, förrän dess "småputtrar" din iBook bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 00:31

Se till at du har bra luftväxling runt datorn. Plana underlag som exempelvis ett bord går förstås fint, men använd aldrig datorn i sängen eller på en soffa! Datorn sjunker ner något, ventilationshålen täpps till och datorn kan bli överhettad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-17 15:20
Ursprungligen av Mondo:

Se till at du har bra luftväxling runt datorn. Plana underlag som exempelvis ett bord går förstås fint, men använd aldrig datorn i sängen eller på en soffa! Datorn sjunker ner något, ventilationshålen täpps till och datorn kan bli överhettad.

Det finns väl inga ventilationshål i botten på en iBook, eller ens sådana om kan bli igentäppta i en säng? Det är väl snarare så mjuka grejor i allmänhet värmeisolerar bättre vilket gör att booken blir överhettad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-17 15:48
Ursprungligen av jahve:

Det finns väl inga ventilationshål i botten på en iBook, eller ens sådana om kan bli igentäppta i en säng? Det är väl snarare så mjuka grejor i allmänhet värmeisolerar bättre vilket gör att booken blir överhettad.

Ventilationshålen sitter på sidan, men det är lätt hänt att ett täcke eller en kudde täpper till dem. Känner en som blåste sin Powerbook på det sättet.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-22 21:41

Lägg ett par sudd på i bakkant på datorn när du sitter vid skrivbordet så du får en liten lutning framåt på datorn, då får du mkt. bättre ventilation och fläkten går mer sällan och kortare perioder när den väl går. Eller köp en sån där Mondo skrev om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 00:54

Eller köp/bygg en så här:

http://www.macmice.com/ibreeze.html

1
Bevaka tråden