Ska köpa och vill ha tips: Hårddiskvideo

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-12 22:07

Har kollat in två modeller på HDV: Pioneer DVR-520H-S och en Philips... men... Philips hemsida och Mac = NEJ. Ja, ja. Tips på HDV önskas.

Ursprungligen av Wire:

Har kollat in två modeller på HDV: Pioneer DVR-520H-S och en Philips... men... Philips hemsida och Mac = NEJ. Ja, ja. Tips på HDV önskas.

Pioneer eller Panasonics nya modeller är nog bästa valen. Panasonics överspelbara DVD RAM skivor är suveräna och mycket hållbara eftersom det finns DVD RAM skivor som är förslutna och därmed orepbara. DVD RAM skivor är dyrare men Panasonic kan också använda DVD-R skivor.

Jag har själv spanat på en Pioneer DVR-520H-S. Finns hos Net-On-Net för 4790kr vilket jag tycker verka vara ett kanonpris!!

Har även tittat på Philips modeller och Panasonics. Alla verkar i stort sett likvärdiga. Främsta skillnaderna verkar dvd-formaten de använder. Panasonic och Pioneer använder -R/RW medan Philips använder +R/RW. Sen kan Panasonic som nån redan skrivit använda dvd-ram.

Det jag funderar över är om 80GB är tillräckligt och om man borde vänta på att det kommer hårddiskvideo med DVD-DL-funktion?

Går det att byta diskar? Varför inte köra med en 200-400GB snurra istället?

• Oregistrerad
  • 2004-11-13 10:19

Har en Panasonic DMR-HS2 med 40GB hårddisk. Räcker gott o väl för mig. Men det beror ju på hur mycket man bandar och hur snabbt man lägger över det på skiva.
Min erfarenhet är att om man bandar för att sedan spara på skiva så kan en allt för stor hårddisk krångla till det. Jag menar, man bandar o bandar, sedan har man ett väldigt stort material som ska över till skiva, vilket är ett himla jobb eftersom den bränner i realtid. Så när man behöver banda ngt så är bandaren upptagen med att föra över ngt till skiva
Nåja, allt är väl planering och behov, antar jag.

Blev lite besviken på firewire ingången på den modellen som jag har. Den funkar inte mot datorn. Panasonic själva säger att det kan vara problem. Förstår inte varför man bygger in funktionen om den inte fungerar???

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-13 10:23
Ursprungligen av frafilm:

Blev lite besviken på firewire ingången på den modellen som jag har. Den funkar inte mot datorn. Panasonic själva säger att det kan vara problem. Förstår inte varför man bygger in funktionen om den inte fungerar???

Finns det någon "lista" med hårddiskvideos som funkar med Mac (iMovie, iDVD)?

• Oregistrerad
  • 2004-11-13 10:44

Har inte lyckats hitta ngn.
Då jag hade kontakt med Panasonic så var de ganska oförstående till mina frågor om just detta.
Hur vill du använda det hela? Har du tänkt att banda på hårddisken i DVDn för att sedan föra över filerna till datorn och arbeta i iDVD och iMovie?

• Medlem
  • 2005-01-15 13:24

Pioneer DVR-520

Är det någon av Er som har testat att använda Pioneer DVR-520 - eller liknande modell - för att föra över video från dv-kamera till spelarens HD och för bränning på DVD?
Efter att man - på gammalt vis - redigerat färdigt filmen i datorn och skapat en QT-film kodar man ju om denna till en VIDEO_TS som sedan användes för DVD-bränningen.
Men hur gör man med en HDD (hard disk drive) DVD Recorder?
Hur kan man skapa en "innehållssida" över de filmer man vill lägga in på DVD-skivan?
Blir kvaliteten bra?
Någon som vet?

/Göran

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-15 14:53

Jag har testat lite att använda mitt Miglia AlchemyDVR TV-kort i min PM G4 Sawtooth 450 MHz som hårddiskvideo. Jag har både spelat in från TV-tunern och från min s-vhs-video.

Det går jättebra att programmera inspelningar eller spela in direkt. De har en snygg koppling till iCal som gör att man kan få en bra överblick över de olika inspelningstillfällena som man har programmerat.

Det går att spara ner filmen i lite olika format t ex MPEG4 eller MotionJPEG. Jag har en ganska trött dator och min DVD-spelare klarar inte att spela upp MPEG4, divx eller xvid, så jag har använt mig av MotionJPEG som också är QuickTime-kompatibelt.

Sen har jag bränt en VCD eller DVD med Toast 6 titanium. Det är enkelt att lägga upp en meny med toast som visas när man spelar av skivan i DVD-spelaren. Jag använder DVD+R eftersom jag har Philips-spelare och jag inte har tänkt att redigera filmerna i efterhand.

Jag har två problem. Kodningen i Toast tar en evig tid. Det beror delvis på att min dator är långsam, men även med en betydligt snabbare Mac så lär det ta en stund att koda en DVD. Hemma hos mig tar det ca 15 timmar att koda en film som tar en 1 timme och 15 min att spela upp. En VCD däremot går att koda på ett par timmar.

Ett annat problem är att jag inte får 25 fps när jag spelar in i full upplösning 752x576. Det beror nog också på att datorn är slö. Det kan man lösa med ett Sonnet-kort, tror jag. Halva upplösningen duger till VCD, tycker jag. Då får jag 25 fps.

Alternativet är ju att köpa en fristående DVD recorder. Då kodas ju filmen i MPEG2 samtidigt som man spelar in den. Det är ju himla bekvämt ifall syftet inte är att bränna ner egenhändigt gjorda filmer, utan mest kopiera från VHS eller spela in från TV:n.

Jag har inte bestämt om jag ska lägga pengarna på det ena eller det andra. Fördelen med Mac-lösningen är ju att man kan bygga ut med större hårddiskar vid behov. Om jag dessutom skaffar en DVD-spelare med stöd för MPEG4 så slipper jag kanske den långsamma MPEG2-kodningen.

Någon som har några ytterligare förslag?

• Oregistrerad
  • 2005-01-15 21:49

Sonys hårddiskvideoRDR-HX900 ocg RDR-HX1000 skall enligt uppgift från svenska representanten fungera som en "normal" DV-kamera när mn ansluter den till en Mac/iMovie, men jag skall dubbelkolla detta pga eget intresse för en liknande apparat.

1
Bevaka tråden