Nu ska jag köpa......men

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-12 12:09

Puh å stånk! Beslutsångesten är äntligen över och jag har bestämt mig för att köpa en iBook 12"!

Så här har jag tänkt.
iBook 12" med:
Blåtand
60GB
Angående minne så tror jag att jag väntar. Vad jag förstått är 256 absolut minimum och man bör uttöka så mycket man kan. Men frågan är om man klarar sig om man inte sysslar så mycket med mediagrejor och redigering och så. Jag skriver och surfar, lite digitala bilder och kanske titta på nån film då och då. Klarar jag mig? Min tanke var att man kanske kunde vänta och ge datorn en liten injektion efter ett år eller så. Vad tror ni om det?

Det var lite diskutioner om blåtandsmöss för ett tag sen. Råder det konsensus i frågan? Vilken anses bäst? Jag måste ha en med scrollhjul, och har tittat lite på Macally. Är den bra?

Sen undrar jag om det är bäst (om man räknar bort ev. rabatter) att köpa datorn hos en återförsäljare eller apple store? Jag tänker främst på service-möjligheterna. Vill inte sitta i telefon och försöka förklara problem som jag inte har en aning om vad det är. Är inte särskilt datorkunnig. Och jag har ju inte ens en fast telefon, så sitta timtals i telefon blir ju......dyrt. Det vore ju skönt att traska in i en affär och få hjälp direkt (lat och dum som man är). Vad får man för hjälp och service på datorn om man går in till en återförsäljare men har köpt datorn på apple store?

Ett annat huvudbry är om jag skall investera i Office 2004 för 1500kr. Skriver ju en del och skickar ibland filer till windowsanvändare. Men samtidigt är jag väl inte överförtjust i Word som program.
Ni som skriver i Works: är det bra och funkar det bra med utbyte med windows?
Ni som har Office 2004: är Word-programmet bra?

Några andra förslag eller tips?

MVH Bohne

Köp till 512MB internminne, det är värt varenda öre. Operativsystemet äter upp större delen av dom där 256MB som levereras med maskinen så du har inget kvar till program eller dokument.

Jag har "bara" 256 i ram och det funkar ok att surfa, skriva och kolla på film. jag kör däremot inte så många program igång samtidigt men detfunkar helt ok. så testa att köra 256 ett tag och om det är för lite så kan du köpa sen.

jag har den nyaste varianten av ibook.

Ursprungligen av zansiball:

.....jag kör däremot inte så många program igång samtidigt men det funkar helt ok.

Rätta mig OM jag har fel men det är väl så att det bara är det program som man JOBBAR MED som snor sin beskärda del från RAM minnet - de inaktiva "vilar" mer eller mindre... och borde inte förvärra en mac (OSX) som börjar nå taket för hur mycket ett visst program BEHÖVER av RAM-minnet, bör kunna ses då man skrivet "top" i terminalen.

Olle

Ursprungligen av Olle@mac:

Rätta mig OM jag har fel men det är väl så att det bara är det program som man JOBBAR MED som snor sin beskärda del från RAM minnet - de inaktiva "vilar" mer eller mindre... och borde inte förvärra en mac (OSX) som börjar nå taket för hur mycket ett visst program BEHÖVER av RAM-minnet, bör kunna ses då man skrivet "top" i terminalen.

Olle

Taket är ganska lågt med 256 mb ram i OS X. När man växlar program (vilket man gör), kommer det programmets aktiva minnes förbrukning att läsas upp från disk och det andra ner. Det blir ganska trögt. Det sitter 256 MB ram i den iBook 800 Mhz som jag använder och det går bra trots att jag kör xcode, safari och diverse program sammtidigt. Men det är faktiskt segt. Jag har slutat använda spela musik med iBooken just av den anledningen, iTunes är droppen.

Så mitt tips är att köpa en ouppgraderad, använd den och se ifall du känner att du behöver mer RAM. Köp mer RAM efter en vecka eller så från något billigare ställe än AppleStore. Men var noga med vad du köper, det är kännsligt i den iBooken jag använder så vi blev tvungna att plocka ur 512 MB för att den inte skulle hänga sig när den blev för varm.

/Frasse

EDIT: La till lite tips

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-11-16 22:07

äntligen så kan man skriva

har också samma fråga som denne person... nästan
jag har tänkt att skaffa en iBook, fast jag är lite tveksam till om jag ska välja en 12'' eller 14''.
båda har samma max upplösning 1024x768, men är det inte bättre ändå med en 14''?

testa lite på 17'' monitor och körde max upplösning för att se hur saker och ting skulle "kanske" se ut på en 12''. jag menar en 15'' med 1024x768 upplösning, känns rätt liten om man jämför samma upplösning på en 17'', då känns det normal stort för mig. vet inte om det är jag som är ovan.

Jag använde min powerbook med 256 mb minne ett tag, vilket funkade Ok. Om du inte har råd nu så kan du ju alltid köpa till det sen. Kom inte hit och klaga på att operativet är segt innnan du har skaffat mer minne bara.

• Medlem
  • Eksjö
  • 2004-11-12 12:44

Körde med 256MB i min 800MHz iBook men efter att jag stoppat i mer så skulle jag aldrig vilja gå tillbaka men visst tyckte jag att det funkade i början. Men knappast efteråt. Fast är det ekonomin som bromsar så vänta lite med det. Det är ju faktiskt så att datorn funkar med 256MB.

• Medlem
  • 2004-11-12 12:59

Om vi säger att min normala användning ser ut typ:
Sitter och skriver (2-3 dokument öppna), samtidigt gör jag informationssökning på internet, samt lyssnar på musik.
Så vi har: ordbehandlare+safari+iTunes igång samtidigt. Blir det segt då?

Är det prisvärt att beställa mer minne i köpet, eller är det billigare att köpa annat själv och sätta in?

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-12 13:51
Ursprungligen av bohne:

Om vi säger att min normala användning ser ut typ:
Sitter och skriver (2-3 dokument öppna), samtidigt gör jag informationssökning på internet, samt lyssnar på musik.
Så vi har: ordbehandlare+safari+iTunes igång samtidigt. Blir det segt då?

Är det prisvärt att beställa mer minne i köpet, eller är det billigare att köpa annat själv och sätta in?

Om du beställer datorn från AppleStore så ska du inte beställa mer minne i köpet, eftersom minna är nästan dubbelt så dyrt. Köp billigare hos någon annan återförsäljare och sätt in själv, så har jag alltid gjort.

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 15:58

Det kommer att gå bra att ha tex ordbehandlare, safari och itunes igång samtidigt med endast 256 MB ram, det blir lite mer hårddisktugg när du växlar mellan dem.

Vad gäller Apple Works så tycker jag att det fungerar bra, även när texter ska skickas till den mörka sidan. Du kan välja att spara som worddoc, RTF eller PDF beroende på vad dokumentet innehåller och hur det ska användas.

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 16:19

Jag tycker att du har gjort ett bra val av konfiguration (samma som jag).

Jag hade bara 256 MB i en månad. Det fungerade bra för det mesta, när datorn blev långsam och hårddisken var aktiv stängde jag det jag inte behövde.

Med 640 MB behöver jag aldrig stänga program, så det är rätt skönt att ha extra minne.

Jag har precis skaffat en MacMice BT, den fungerar bra. Lite tyngre än den förra, beror väl på batterierna, men jag vänjer mig säkert. God precision, BT-synkningen fungerar utan problem.

Mycket internminne gör datorn betydligt snabbare. Jag uppgraderade ifrån 512MB till 1GB och det var värt varenda öre, datorn är mycket trevligare nu. Jag kör iofs Photoshop, Dreamweaver MX, två browsers, IM-klient och ett par småprogram igång typ hela tiden.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-16 22:25

Jag gillar skärmen bättre på 12" eftersom pixlarna sitter tätare, känns som en alldeles lagom upplösning för skärmstorleken. Har i och för sig bra syn så det är aldrig något problem att läsa text eller liknande, annars är det ju bara att förstora upp typsnitt i system och webbläsare något snäpp.

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-11-17 15:26

aight, en fråga till som jag skulle vilja veta. känner ibook av vilken spänning (220V, 110V) det är eller måste man skaffa nån extra grej för det?. tänkt att ta med det utomlands nån gång.

• Oregistrerad
  • 2004-11-17 16:11

Nätadaptern klarar allt mellan 100 och 240 V och både 50 och 60 Hz.

1
Bevaka tråden