Extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eksjö
  • 2004-11-12 09:10

Funderar på att skaffa en extern hårddisk. Har en iBook och har väl mest funderat på en firewiredisk. Sneglat lite på lacies sortiment och kommit fram till att en 160 GB disk för runt 1600:- skulle kunna vara ett alternativ men sen har jag även sett att Speedmania gör vad som för mig ser ut som helt ok lådor att stoppa valfri disk i. Vad skulle du välja? Storlek och vikt är inte det viktigaste då jag inte tänker ha med disken hela tiden utan det är mer tänkt som långtidsförvaring av filer som man inte behöver komma åt så ofta.

LaCie pressar priserna hårt med sin P3-serie utan tvekan. Kolla så att du får en disk med 8MB cache istället för någon gammal rackare med 2MB cache.

Jag har Firesmart ALU 200 GB (Säljs på Macoteket) med 8 MB Cache och den rekomenderar jag. Funkar smidigt att seriekoppla med polarna som även har samma disk, den tar liten plats och den låter inget jämfört med min Lacie disk som är stor och låter för mycket (visserligen inte senaste modellen)

• Medlem
  • Eksjö
  • 2004-11-12 11:16

Har kollat lite mer ingående på vad smeedmania desktop2 kostar och kommit fram till att det blir samma pengar som med en lacie p3 disk. Då får man ju även fördelen att man kan byta ut disken vid ett senare tillfälle, och då mot en vanlig intern disk. FireSmart ALU har jag inte kollat så mycket på.
Är student så priset är ganska intressant. Vet någon hur mycket speedmaniachassina låter? Jämfört med lacie och firesmart?

Själva chassit låter ju ingenting såvida fläkten inte är påslagen (finns ju inga andra rörliga delar) utan det är disken.

Välj en Seagate Barracuda 7200.7 disk så är den i princip helt tyst.

Fläkten är bra om du ska köra disken påslagen under långa perioder - nya diskar har en tendens att bli jäkligt varma (dom är gjorda för montering i datorchassin med kylning) vilket knappast förlänger livstiden.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-12 21:30

LaCie är bra prylar. Vi har en backupserver med 4 st externa FW. Har stått och snurrat snart 3 år dygnet runt med I/O varje natt. Imponerande för förhållandevis billig disk.
Kan erkänna att vi bytt powersupply på en av dom. Men det är allt i krångelväg.

• Medlem
  • Eksjö
  • 2004-11-15 23:49

Det blev en Speedmania Desktop2 firewirelåda. Börjar med att stoppa in en 80GB disk med 8MB cache från Western Digital som jag kunde få loss ifrån en annan dator här hemma. När den inte räcker till så köper jag en ny +160GB disk och stoppar in.

Men så är det ju det eviga väntandet... varför ska man vara så otålig?! Nobelpris till den som uppfinner teleportern!!

1
Bevaka tråden