Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfråga nätverk utan internet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, detta är nog en riktig nybörjarfråga...

Jag behöver koppla ihop min Powerbook med en gammal G3 för att överföra filer. Ethernetkabel verkar vara det jag skall använda men hur gör jag sedan.

Såhär ser det ut:
G3 Minitower har: Ethernet, OS 9.2, ingen koppling till internet.
G4 Powerbook har: Ethernet, OS 10.3, koppling via Airport till internet.

Mina lama försök med webbdelning eller ftp strular. Jag har testat att köra både klient och server på båda maskinerna. Det som verkar hända är att när signalstyrkan för airporten blir dålig (händer hela tiden) haverar allt. Rummet där den svårflyttade G3:an står har dålig mottagning.

Men, varför skall jag behöva internet för att överföra filer direkt mellan två datorer? Det borde väl finnas något enklare sätt? Varför ser inte de två datorerna varandra?

Kabeln måste ju vara ok för de fungerar ju då och då, ända tills signalstyrkan faller.

Du kan normalt inte ha en rak kabel om du kopplar samman två datorer utan hub utan då måste du ha en korsad.

Ursprungligen av Saffran:

Du kan normalt inte ha en rak kabel om du kopplar samman två datorer utan hub utan då måste du ha en korsad.

OK, men i och med att det fungerar från och till måste väl kablen vara OK eller menar du att jag kanske skulle få en annan funktionalitet om jag bytte kabel?

Ursprungligen av torsig1967:

OK, men i och med att det fungerar från och till måste väl kablen vara OK eller menar du att jag kanske skulle få en annan funktionalitet om jag bytte kabel?

Ja, naturligtvis. Jag missuppfattade dig tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 10:49

Efter som du blandar OS9 och OS X så bör du använda "appletalk/AFP"

< http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106461 >

Tack för de bra tipsen!

Ja det verkar ju vara fel kabel jag har.

En sista nyfiken fråga innan jag springer och köper korsad TP. Hur kan det komma sig att datorerna överhuvudtaget kommer åt varandra med den felaktiga kabeln? Det som är så skumt är att jag ju lyckats koppla ihop via ftp åt båda hållen men överföringen blir superlångsam, som ett gammalt modem - ca. 10 kbit och ibland fryser den och allt lägger av. Vad är det för ett mystiskt protokoll datorerna använder i det fallet? De har ju någon slags kontakt.

mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-11 12:54
Ursprungligen av torsig1967:

Tack för de bra tipsen!

Ja det verkar ju vara fel kabel jag har.

En sista nyfiken fråga innan jag springer och köper korsad TP. Hur kan det komma sig att datorerna överhuvudtaget kommer åt varandra med den felaktiga kabeln? Det som är så skumt är att jag ju lyckats koppla ihop via ftp åt båda hållen men överföringen blir superlångsam, som ett gammalt modem - ca. 10 kbit och ibland fryser den och allt lägger av. Vad är det för ett mystiskt protokoll datorerna använder i det fallet? De har ju någon slags kontakt.

mvh

Vissa ethernet kort kan själva känna och koppla om sig till korsad och rak. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig. Har du kabel från en dator till airport bas station och den andra via airport eller hur du har det.

Men om ditt kort föröker ställa om sig beroende på vart det komuniserar så kan det ju vara ett problem och rätt kabel kan rätta till det. Kopplar du dig till en hub eller switch så ska det vara raka kablar. Mellan dator och dator korsad.

Dock var äldre macar känsliga och ville inte acceptera korsade kablar mella två datorer utan skulle ha hub. Vet inte hur det är med G3an

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-11 12:56

Du berättar inte riktigt hur du har kopplat ihop datorerna, men jag får intrycket av att du har kopplat in din PMG3 i PBG4:s ethernetport. Om jag inte minns helt del så har PBG4 en såpass modern hårdvara i porten att den automagiskt anpassar sin pinning i porten till den andra dator - du kan alltså använda både en korsad och en rak sladd.

Å andra sidan är det kanske som så att du har kopplat in din PMG3 i basstationen (för du säger att när signalstyrkan varierar så blir det problem). Så för att inte gissa för mycket inledningsvis så skulle jag vilja att du kort beskriver din uppkoppling mellan datorerna (med eventuella andra burkar som också är inkopplade).

Ursprungligen av frazze:

Du berättar inte riktigt hur du har kopplat ihop datorerna, men jag får intrycket av att du har kopplat in din PMG3 i PBG4:s ethernetport. Om jag inte minns helt del så har PBG4 en såpass modern hårdvara i porten att den automagiskt anpassar sin pinning i porten till den andra dator - du kan alltså använda både en korsad och en rak sladd.

Å andra sidan är det kanske som så att du har kopplat in din PMG3 i basstationen (för du säger att när signalstyrkan varierar så blir det problem). Så för att inte gissa för mycket inledningsvis så skulle jag vilja att du kort beskriver din uppkoppling mellan datorerna (med eventuella andra burkar som också är inkopplade).

Såhär är det kopplat:
Från: G3-PowerPC (OS 9.2) via rak Ethernetkabel till: Powerbook G4 (OS 10.3).
Jag har provat att köra med eller utan Airport påslaget (Airportmottagare finns enbart i powerbooken) men det verkar inte ha med saken att göra. Samma struliga långsamma filöverföring åt båda hållen.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 15:06
Ursprungligen av torsig1967:

Såhär är det kopplat:
Från: G3-PowerPC (OS 9.2) via rak Ethernetkabel till: Powerbook G4 (OS 10.3).
Jag har provat att köra med eller utan Airport påslaget (Airportmottagare finns enbart i powerbooken) men det verkar inte ha med saken att göra. Samma struliga långsamma filöverföring åt båda hållen.

Provat en annan sladd???
Sådan där billiga färggranna från "pezehörnan" har ganska stor felprocent (eller oxå har jag max otur)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-12 10:24
Ursprungligen av torsig1967:

Såhär är det kopplat:
Från: G3-PowerPC (OS 9.2) via rak Ethernetkabel till: Powerbook G4 (OS 10.3).
Jag har provat att köra med eller utan Airport påslaget (Airportmottagare finns enbart i powerbooken) men det verkar inte ha med saken att göra. Samma struliga långsamma filöverföring åt båda hållen.

Nej, precis. Airport ska ju inte påverka överföringen när du kör över ethernetporten. Men det finns en sak som både jag minns och som jag har hittat på nätet vid en snabb sökning:

* dels kan din G4 roa sig med att försöka förhandla vilken duplexmode (halv/full) som den ska köra med mot din G3. Dels kan även din G3 göra samma sak (men här är jag osäker på hur olika G3 har betett sig genom tiderna). Detta göra att en stor del av den tid som det är tänkt att datorerna ska skicka data mellan sig istället går åt till att förhandla. Då måste du ställa duplexmoden explicit på datorerna. Det gör du så här:

- på G4 så går du in i inställningarna för ethernetporten och ändrar från automatiskt till halvduplex och 10Mbps.

- till G3 så laddar du hem Duplex Tool .

Går detta bra så kan du byta till full duplex (om du anser att det saknas lite prestanda) och även till 100Mpbs, om din G3 klarar av detta.

Ja, det handlade bara om att det skulle vara korsad tp-kabel. Nu flyter bytsen fint och lätt.

Jag frågade faktiskt en person på Macoteket innan jag köpte kabel och han menade att det gick bra med rak i och med att G4:an är så modern att den klarar av att fixa det i alla fall. Han hade tydligen fel.

Ni här på forumet hade rätt! Tack för hjälpen!

Ursprungligen av torsig1967:

Ja, det handlade bara om att det skulle vara korsad tp-kabel. Nu flyter bytsen fint och lätt.

Jag frågade faktiskt en person på Macoteket innan jag köpte kabel och han menade att det gick bra med rak i och med att G4:an är så modern att den klarar av att fixa det i alla fall. Han hade tydligen fel.

Ni här på forumet hade rätt! Tack för hjälpen!

Det där med korsad kabel tror jag inte på. Då skulle det aldrig ha fungerat, men det gjorde ju det ibland. Möjligen hade du en DÅLIG kabel. Eller ändrade du något annat samtidigt?

Koppla kabeln direkt mellan maskinerna. (spelar normalt sett ingen roll om den är korsad eller inte med en modern dator). Sätt sedan på Fildelningen på OS 9 och OS X. Kolla att nätverksinställningarna på båda är ok (att de sitter på samma subnät och har samma subnätsmask. och att det inte är samma subnät som på Airporten). Sedan ska du kunna använda fildelningen genom att ansluta (i Väljaren (OS 9) och Anslut till Server (OS X)) till afp://ip-adressen.

Om du tycker att det är airporten som strular så stäng av den under tiden om det går.

Macoteket hade inte fel!
Alla nya Macar har kort som känner av vad som sitter i andra ändan och kan sköta kopplingen rak/korsad själva.

Tja, det kan ju varit fel på kabeln eller oxid. Men jag körde med en annan rak kabel innan och då strulade det också.

Fast oxiden kanske satt på en pinne som inte berör den korsade kabeln. Nåja, nu när allt funkar så orkar jag inte grotta djupare i det.

1
Bevaka tråden