Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kullander kunde ej svara, vänder mig till 99mac.se!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag funderar på att köpa en IBOOK 12' och har för inte så länge sen köpt mig en Samsung 193p 19' TFT skärm som jag vill mer än gärna använda med just IBOOK-en om jag köper den.

Var hos Kullander o Kullander men killen som jag frågade såg mer ut som en frågetecken än som en kunnig som kunde svara på min fråga.

Frågan/or var följande:

Kan jag via IBOOK's adapter använda min skärm som extern skärm och få ut upplösningen 1280x1024?
Om den klarar av det blir prestandan lidande eftersom grafikkortet har bara 32 mb?

Detta klarar PC bärbara galant och så även min men jag har beslutat att jag byter helt till MAC men vill ha lite mer kött på benet innan jag slår till. Har ändå gett en hel del till skärmen.

Tackar i förväg

//damir

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 15:42

Det ska fungera utan problem men med ett hack, Apple har begränsat upplösningen till 1024x768

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-10 15:48

just precis, du måste installera en grej som heter Screen Spanning Doctor för att kunna köra högre upplösningar än 1024x768 på iBooken. Detta har bl a jag gjort, och det fungerar hur bra som helst!

I PowerBookarna finns denna funktionalitet från början.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-10 15:50

Jag har 32 Mb (på 1:a generationens PB 12"). Det funkar utan problem med 1280x1024. Det borde vara jämförbart. Men du behöver ju hacket till iBooken som sagt.

Jag nämnde det hacket men sen sa killen det finns massa patchar där man ska uppgradera firmware och att då ryker garantin ifall jag skulle göra det själv??

Hur är det med bildkvaliten på den externa skärmen? På min PC är den skarp som bara den.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 15:55
Ursprungligen av BosnianX:

Hur är det med bildkvaliten på den externa skärmen? På min PC är den skarp som bara den.

Beror mer på sladd och skärm...

Ursprungligen av Pär:

Beror mer på sladd och skärm...

Förstår inte riktigt vad u menar med det. Skärmen jag har är riktig bra när det gäller bildkvaliteten.
Det jag är lite orolig över är att IBOOK har vga-ut och då blir bilden sämre än med DVI som jag kör nu eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 16:05
Ursprungligen av BosnianX:

Det jag är lite orolig över är att IBOOK har vga-ut och då blir bilden sämre än med DVI som jag kör nu eller?

Bör det rimligen bli, men man kan få bra bild på en TFT med VGA-signal oxå.
(Antar det är en TFT eftersom du vill ha precis 1280x1024).
Bilden lär hur som helst inte bli så bra i 1024*768 (om "native" är 1280x1024) så "haxet" krävs för bra extern bild. Blir _lite_ svårt att prova innan köp

jag körde VGA från min pc till en TFT innan jag hittade min dvi sladd...och helt ärligt jag märker ingen skillnad nu...

Vågar man köpa Ibook-en utan att veta ifall kvaliteten på externa skärmen blir bra som den är nu. Synd att man inte kan prova innan köpet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-10 16:29

Min PB har bara VGA-utgång och jag har inget problem med bildkvaliteten. Har en Samsung 172B-skärm (17" alltså) men det borde ju inte spela någon roll. Det är väl antalet pixlar det hänger på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 16:30

Jag har för mig att "hacket" bara lägger sin i NVRAM:et elleroch försvinner om man rensar det. Dvs att det är säkert att utföra detta. Om man använder sig av den senaste versionen och kollar att ens dator är supportad. Någon som är Mr 100% procent på detta?

Finns det ingen som har 19 tft med 1280 x 1024 upplösning och kör IBOOK ?
Jag måste vara 100% säker att det fungerar korrekt eftersom jag tänkte byta helt till MAC och då blir IBOOK min primära maskinen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-10 17:03
Ursprungligen av BosnianX:

Finns det ingen som har 19 tft med 1280 x 1024 upplösning och kör IBOOK ?
Jag måste vara 100% säker att det fungerar korrekt eftersom jag tänkte byta helt till MAC och då blir IBOOK min primära maskinen.

Det är min tänkta framtida konfiguration också (iofs 17" tft, fast med samma upplösning). Jag provade dock den upplösningen på min gamla ibook (G3 800 Mhz) utan problem med en CRT-skärm och screen spanning-hacket. Rensar man nvramet så raderas ju hacket och garantin borde vara i säkerhet. I värsta fall är det väl bara att skicka tillbaka skärmen (ångerrätt).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-12 22:05
Ursprungligen av BosnianX:

Hej,

Jag funderar på att köpa en IBOOK 12' och har för inte så länge sen köpt mig en Samsung 193p 19' TFT skärm som jag vill mer än gärna använda med just IBOOK-en om jag köper den.

Var hos Kullander o Kullander men killen som jag frågade såg mer ut som en frågetecken än som en kunnig som kunde svara på min fråga.

Frågan/or var följande:

Kan jag via IBOOK's adapter använda min skärm som extern skärm och få ut upplösningen 1280x1024?
Om den klarar av det blir prestandan lidande eftersom grafikkortet har bara 32 mb?

Detta klarar PC bärbara galant och så även min men jag har beslutat att jag byter helt till MAC men vill ha lite mer kött på benet innan jag slår till. Har ändå gett en hel del till skärmen.

Tackar i förväg

//damir

Det fungerar finfint att köra patchen. Inga problem att köra en skärm i den upplösningen du vill.

Om datorn skulle gå sönder och du skickar den på repration så gäller inte garantin om Apple skulle upptäcka att patchen är gjort. Dock så är chansen för att det skulle upptäckas liten.. Och du kan själv ta bort patchen på ett enkelt sätt.

(Jag jobbar på Kullanders, och kan till min kollegas försvar säga att det är helt omöjligt att kunna svara på alla frågor )

1
Bevaka tråden