Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressbokens filer, var finns de?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vart ligger adressbokens innehåll sparat? Skall göra backup inför formattering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 19:15

~/Library/Application Support/AddressBook

Försöker få liv i en gammal tråd nu....

Jag har en PB G4 med trasig skärm, jag har fört över större delen av innehållet via Firewire-sladd. Men, adressbokens filer hittar jag inte!

I Bibliotekets "Application Support" finns det ingen mapp för "Adressbook".

Kan dem gömma sig någon annan stans, eller har jag förlorat alla mina adresser?

Ursprungligen av xIsabelx:

Jag har en PB G4 med trasig skärm, jag har fört över större delen av innehållet via Firewire-sladd.

Tur att det inte är en ny MacBook utan FW...

Ja, då hade han varit tvungen att använda USB...katastrof...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Tur att det inte är en ny MacBook utan FW...

Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, då hade han varit tvungen att använda USB...katastrof...

Hur startar man upp den i Target mode med USB ???

Insåg precis att han inte sa FW Target mode, utan han kanske startar med en extern skärm, men om detta inte vore möjligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 12:21
Ursprungligen av SkrotNisse:

Hur startar man upp den i Target mode med USB ???

Insåg precis att han inte sa FW Target mode, utan han kanske startar med en extern skärm, men om detta inte vore möjligt...

intressant har jag inte tänkt på, någon som vet hur det kommer att bli, kommer man att kunna starta i target mode mot USB?

Ursprungligen av Tangen:

intressant har jag inte tänkt på, någon som vet hur det kommer att bli, kommer man att kunna starta i target mode mot USB?

Nej det kommer inte gå med USB.

/Adam

~/Library/Application Support/AddressBook

(~ betyder Användare - alltså du ska titta i Hemma-mappen och inte i System)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 12:53

Man får köra över Ethernet eller Airport.
Tomas Svedgård > Du kan också välja Adressboksarkiv från Exportera i menyn Arkiv. Så slipper du joddla runt i mappar i Bibliotek.

Ursprungligen av acke:

Man får köra över Ethernet eller Airport.

Jag vet att detta diskuterats förut, men minns inte att något svar framkom så då frågar jag direkt eftersom du verkar ha lösningen.

HUR kör man filöverföring från en dator med med kass skärm/video ???

Jag har räddat mycket material åt folk med kassa PowerBook/iBook/MacBook genom att starta i Firewire Target mode, koppla in till deras nya ersättningsdator och föra över data från den implementerade externa hårddisken.

Jag kan inte se hur man får till denna funktion på en ny MacBook utan Firewire.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 13:51
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag vet att detta diskuterats förut, men minns inte att något svar framkom så då frågar jag direkt eftersom du verkar ha lösningen.

HUR kör man filöverföring från en dator med med kass skärm/video ???

Jag har räddat mycket material åt folk med kassa PowerBook/iBook/MacBook genom att starta i Firewire Target mode, koppla in till deras nya ersättningsdator och föra över data från den implementerade externa hårddisken.

Jag kan inte se hur man får till denna funktion på en ny MacBook utan Firewire.

Lösning och lösning...jag slängde ur mig detta då det verkade vara en fråga om vad man kunde använda istället för Target Mode.
Nej, det är ju så klart en försämring. I detta fall får man koppla in en extern skärm. Jag är inget fan av Apples beslut att dumpa FW i MacBook. Hade de "trollat fram" en lösning så det funkade Target Mode funkat över USB istället så hade det inte varit så farligt. Nu känns det som en klar brist.
Värt att veta är att USB nu fungerar mycket snabbare i de nya datorerna. Antagligen har Apple skruvat upp hastigheten nu när det inte finns någon FireWire...

Ursprungligen av acke:

Lösning och lösning...jag slängde ur mig detta då det verkade vara en fråga om vad man kunde använda istället för Target Mode.
Nej, det är ju så klart en försämring. I detta fall får man koppla in en extern skärm. Jag är inget fan av Apples beslut att dumpa FW i MacBook. Hade de "trollat fram" en lösning så det funkade Target Mode funkat över USB istället så hade det inte varit så farligt. Nu känns det som en klar brist.
Värt att veta är att USB nu fungerar mycket snabbare i de nya datorerna. Antagligen har Apple skruvat upp hastigheten nu när det inte finns någon FireWire...

Låt säga att videokretsen pajjat (inte helt ovanligt på Apples datorer)...

Mina exempel som jag drar upp i sådana här diskussioner är baserade på vardagliga problem som jag stött/stöter på ofta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 16:33
Ursprungligen av SkrotNisse:

Låt säga att videokretsen pajjat (inte helt ovanligt på Apples datorer)...

Mina exempel som jag drar upp i sådana här diskussioner är baserade på vardagliga problem som jag stött/stöter på ofta.

Tycker jag är ganska ovanligt. Har tummat på en hel del datorer och inte råkat ut för detta på mer än ett fåtal.
Då får man ta ut disken och sätta den i ett externt kabinett. Snabbt gjort på alla MacBooks. Så sådan stor katastrof är det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 16:40

aha, det är "bara" macbooken, då gäller det inte mig i alla fall.

1
Bevaka tråden