Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac - en branschsite?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 11:00

Hej,
jag tycker förstasidan 99mac borde delas upp ytterligare. Det är helt enkelt suprttrist att se alla nyheter om macbutiker, rapporter om danska försäljningskjedjor osv.

Det är tydligt att många som skriver på 99mac arbetar i mac-branschen. Så för de är detta säkert intressant. För mig som användare är det av mycket begränsat intresse, jag föredrar macfeber som fokuserar på nyheter som berör mig.

Kanske ska jag helt enkelt inte bry mig om 99macs förstasida utan gå direkt till forumet som jag har viss behållning av? Istället för att klaga?

Jag ville hursomhelst bara uttrycka denna känsla, eftersom jag tror ni som skapar 99mac inte är medvetna om hur er site upplevs av oss användare. Idéer som 99mac plus och liknande betaltjänster ökar bara på det här.

MVH
/svante

Ursprungligen av svantet:

Hej,
jag tycker förstasidan 99mac borde delas upp ytterligare. Det är helt enkelt suprttrist att se alla nyheter om macbutiker, rapporter om danska försäljningskjedjor osv.

Det är tydligt att många som skriver på 99mac arbetar i mac-branschen. Så för de är detta säkert intressant. För mig som användare är det av mycket begränsat intresse, jag föredrar macfeber som fokuserar på nyheter som berör mig.

Kanske ska jag helt enkelt inte bry mig om 99macs förstasida utan gå direkt till forumet som jag har viss behållning av? Istället för att klaga?

Jag ville hursomhelst bara uttrycka denna känsla, eftersom jag tror ni som skapar 99mac inte är medvetna om hur er site upplevs av oss användare. Idéer som 99mac plus och liknande betaltjänster ökar bara på det här.

MVH
/svante

Hur menar du?
99mac har även nyheter precis som Macfeber, skillnaden är väl att vi gör reportage och publicerar branschnyheter från Svenska Macbutiker och utländska så det är väl självklart vi vill ha även det på framsidan för att kunna erbjuda ett steg till än bara nyheter, personligen tycker jag att vi har en bra mix av både nyheter och reportage.. Fast vi får väl ta på oss att posta mera nyheter på förstasidan än vad vi i dagsläget gör nu.

Alla nyheter hamnar inte på framsidan, dom som inte hamnar på första sidan finns i "Nyheter" i nyhetsavdelningen, och i "Nyheter" finns det alltid fler nyheter än vad det finns på första sidan, jag vill poängtera detta!

Ska vi producera nyheter som bara berör dig? Vi har snart 9000 medlemmar, alla har olika smak å tycke!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 22:13
Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Hur menar du?
99mac har även nyheter precis som Macfeber, skillnaden är väl att vi gör reportage och publicerar branschnyheter från Svenska Macbutiker och utländska så det är väl självklart vi vill ha även det på framsidan för att kunna erbjuda ett steg till än bara nyheter, personligen tycker jag att vi har en bra mix av både nyheter och reportage.. Fast vi får väl ta på oss att posta mera nyheter på förstasidan än vad vi i dagsläget gör nu.

Alla nyheter hamnar inte på framsidan, dom som inte hamnar på första sidan finns i "Nyheter" i nyhetsavdelningen, och i "Nyheter" finns det alltid fler nyheter än vad det finns på första sidan, jag vill poängtera detta!

Ska vi producera nyheter som bara berör dig? Vi har snart 9000 medlemmar, alla har olika smak å tycke!

Jag menar att jag inte är intresserad av Apple-butiker eller mac-butiker. På förstasidan just nu när jag skriver det här finns fyra artiklar om butiker, en om lanseringen av 30-tums-skärmar. Det finns 3 artiklar om mjukvaror, och en om hårdvara. Samt en allmän artikel om varför man ska köpa macintosh-datorer.

Det är alltså övervägande en förstasida för de som är intresserade av butiker.

Om det är så att majoriteten av de som är medlemmar på 99mac har detta intresse, som för mig förefaller vara ytterst specifikt, har jag fel.

En omröstning kan visa det.

Jag kan säga vad jag gillar mest. Tips, test och diskussioner om hårdvara, där har 99mac en reell funktion eftersom här finns många proffs och amatör-proffs. Liknande nyheter som kan leda till bra diskussioner på forumet om mjukvara är också intressant, men inte om det är för nördigt, som nya versioner av verktygsprogram och liknande.

Jag ser hur 99mac kan dra nytta av sitt superbra forum, och då hamnar artiklar om butiker tveklöst i botten, för det finns knappast så mycket att diskutera kring sådana nyheter, om man inte är i branschen förstås.

Ni kanske skulle satsa mer på amatör-testare, värva fler sådana?

Nyheter är inte det jag personligen kommer till 99mac för, det har jag någon RSS-hämtare till, som för övrigt gör samma jobb som ert nyhetsforum tror jag.

Ursäkta om jag låter sur, men jag anser att den som har medlemmar har ett ansvar för dessa.

Ni gör ett superjobb,
tack för det!

/svante

Nåja

Vakna Svantet, det är stålar det handlar om.

Urvalet av artiklar handlar om pengar!

I vissa artiklar på 99mac om produkter, ligger länkar tex Apple som går via tradedoubler.
Varje gång du klickar på dom länkarna tjänar 99mac pengar.

Varje gång du klickar på bilder till vänster i "aktuellt just nu" så händer samma sak.

99mac, rätta mig om jag har fel !

Jag lägger inte in någon moralisk betänklighet i detta utan bara konstaterar.

Alltid intressant med feedback. Det är naturligtvis så att man är insyltad i macbranschen på ett sätt som inte alla är, jag är som exempel sjukt ointresserad av nya ftpklienter, uppdateringar av diverse småprogram etc. För en sajt som 99mac borde inte en uppdatering av iPodDownload 1.1 hamna på förstasidan.

Vi kanske skulle dela upp förstasidan i olika delar med branschnyheter som en flik helt enkelt? Innehållet finns ju här, det skrivs ju 600 - 1000 inlägg om dagen som täcker nästan alla aktuella ämnen.

Förstasidan är under förnyelse men vi har inte lyckats komma överens om hur den ska fungera i fortsättningen, det finns många olika sätt att bygga nämligen. Jag vill helst att alla ska känna sig välkomna och känna att 99mac täcker deras behov, men det finns många olika viljor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 22:35
Ursprungligen av Björnström:

För en sajt som 99mac borde inte en uppdatering av iPodDownload 1.1 hamna på förstasidan.

Hur menar du? Är 99Mac främst en site för (macbutiks-)branschen, eller menar du att det har med storleken på siten att göra? Själv föredrar jag sådana nyheter framför nyheter om macbutiker etc, betyder det att jag inte tillhör målgruppen?

Personligen läser jag nyheter på MacNytt (ofta välskrivna och intressanta artiklar) men läser sällan deras forum, 99Macs nyheter finner jag sällan intressanta men däremot tycker väldigt mycket om forumen.

Det låter vettigt med en omröstning.

Vi skulle kunna skapa en omröstning där ni medlemmar får rösta på vilka områden som är mest intressant. Det skadar inte att få feedback när vi planerar framtida redaktionsinsatser.

Just nu förändras hela macmarknaden enormt mycket i samband med att Applebutikerna poppar upp (nio nya på tolv veckor) och det är något jag följer med spänning. Apple ökade ju 50% senaste kvartalet enligt färsk statistik.

Nu är det självklart så att alla inte är lika intresserade av det som jag

Vad gäller testlabbet går det på sparlåga eftersom det är så tidskrävande - jag skulle säga att en på tio frivilliga verkligen levererar ett färdigskrivet test såvida det inte gäller iPodfodral. Det finns mycket att testa däremot och vi har bättre möjligheter än någonsin att få tillgång till prylarna (diskuterade detta nyligen i plusforumet).

När det gäller nyhetsrapporteringen allmänt har vi cirka tio redaktörer idag som skriver notiser och artiklar. En omröstning kring medlemmarnas nyhetsintressen vore intressant.

Jag kan tillägga att 99mac använder medlemmarna som redaktion - har ni något att tillföra är ni välkomna att skriva ett nyhetstips eller anmäla er som redaktörer.

Bara för att jag inte är intresserad av vissa grejer betyder inte att alla är det, kom igen nu

Jag har två bildreportage ifrån den nyöppnade butiken i Köpenhamn och Sonys svar på AppleCenter: SonyCenter (hade premiär igår) som är klara. Känns ju inte så meningsfullt att lägga upp nu

Det stämmer att vi får provision ifrån AppleStore och det är inget vi försöker dölja - tvärtom finns det flera nyheter om just detta och vi brukar skriva "stöd 99mac genom att handla ifrån AppleStore". Du hittar samma länkar hos alla svenska Macsajter och utan dom skulle det inte finnas något 99mac idag.

Men att skriva om butikerna ger ju ingen provision så jag hajar inte riktigt vad du menar, det är väl kanske en nyhet på tjugo som innehåller länkar till AppleStore.

I övrigt försöker vi bomba på så mycket som möjligt utan att det blir jobbigt, det är den enda intäktskällan förutom dom Plus & Pro abbonemang vi erbjuder.

Lite off topic nu, men... En viktig funktion jag vill att en mac-site ska fylla är att förhålla sig kritiskt till mac-plattformen och Apple. Missförstå mig inte, alla här inklusive jag föredrar ju Mac framför andra OS/plattformar. Vi delar nog grundinställningen att det är bland det bästa man kan använda idag.

Men med det gigantiska medlemstalet som 99mac har kan siten också påverka Apple, kritisera brister och kräva förbättringar. Jag tycker inte att redaktionen smörar, men är det inte svårare att kritisera Apple när inkomsten kommer från provision från just dem?

All annonsfinansierad media har ju i viss mån samma problem, men i fallet med 99mac och andra mac-siter blir det extra problematiskt. Apple utgör grunden för hela plattformen och står dessutom för den största delen av inkomsten.

Att ni skriver om Speedmania-produkter är en annan sak som får journalisten i mig att rysa. Brrrr...

Se det inte direkt som kritik utan en allmän reflektion. 99mac är ju i första hand ett forum, där det verkar vara helt ok att kritisera Apple hur mycket man vill.

Detta är mina personliga tankar om 99mac..
Angående nyheter på första sidan så kan jag hålla med om att det behövs ändring på det hela, idag fick jag tillgång till nyhetssystemet som finns på första sidan och säkerligen kommer fler redaktörer få det allt eftersom, det ska ju inte vara så att Björnström får ha förstasidan för sig själv

Vi är nu ca: 10 st nyhetsredaktörer och många av oss blev det nu i höst, det tar en tid att bli varm i kläderna å få upp själva sinnet att se och skriva en nyhet,artikel om något.. Sedan har vi alla andra olika mycket tid, vissa gånger har vissa redaktörer mer tid än andra och sen kanske det är tvärtom, vi är ju inte anställda utan gör det för att vi tycker det är skoj och vill bidra till forumet.

Jag tror 99mac ska vara lite som en godispåse vid namn Gott&Blandat.. Nyheter från Macvärlden, Reportage från butiker,mässor och happenings som händer som rör mac, tester av mjukvara och hårdvara och annat. Det låter lite på er som ni tycker att det är för mycket butiksreportage, men det kanske beror på att Mac är på en riktigt uppsving och att det lanseras Apple Centers/Concept stores lite överallt i Sverige och enligt min uppfattning är 99mac en av få macsajter osv. som gör besök samt tjuvkikar på nya butiker och gör reportage om dom och lite hur det är just nu i Retail i Sverige.

Björnström ska ha stor eloge för att han åker till butiker långt ifrån sin bostad och tar bilder och gör intervjuer, det kostar pengar, tar tid och kraft.

Angående reklamen, 99mac är en stor sajt med HÖG trafik, servrar,serverplats,trafik,internet lina, yes you name it, det kostar pengar eller rättare sagt mycket pengar.. Pengar som ska komma ifrån vem? Vanligaste sättet idag för en internet sajt är att sätta upp reklam på sin hemsida som generar pengar, 99mac har valt Applestore och nu nyligen en liten banner längst upp med varierande reklam för att öka inkomsten för att kunna driva sajten,forumet vidare och har även infört ett avancerat medlemskap i form av Plus/Pro för att få in mer pengar till drift och annat, Visst det går att ta bort reklamen, men vart ska då pengarna komma ifrån, jag har inte upptäckt nån snäll gubbe som har massor med pengar likt joakim von anka som helt plötsligt donerar dom hux flux.

Istället för att sitta i sandlådan å skrika när hinken börjar bli full så kan man hjälpa till på 99mac, läs den klistrade tråden "Hur du kan få Plus/Pro gratis" , Det behövs folk till massor av olika saker, vissa e bra på att koda, andra gillar att skriva nyheter,artiklar,reportage, eller pilla med grafik osv. Jag ser gärna att fler medlemmar tar chansen att bli med i 99mac teamet

Ta inte detta som nån sorts kritik,påhopp för det är inte det inte på något vis!
Det är bara mina tankar!

Senast redigerat 2004-11-10 03:47

Men med det gigantiska medlemstalet som 99mac har kan siten också påverka Apple, kritisera brister och kräva förbättringar. Jag tycker inte att redaktionen smörar, men är det inte svårare att kritisera Apple när inkomsten kommer från provision från just dem?

All annonsfinansierad media har ju i viss mån samma problem, men i fallet med 99mac och andra mac-siter blir det extra problematiskt. Apple utgör grunden för hela plattformen och står dessutom för den största delen av inkomsten.

Alla får ha sina egna personliga åsikter i denna fråga, så fungerar ju ett forum. Att kritisera Apple och återförsäljare här i forumet tillhör ju vardagen på 99mac.

Vad gäller Apple har jag fått djupare insikter i deras organisation än många andra i branschen. Jag har ju varit nere i Paris och fått se en helt annan syn på "marknaden" och Apple i Europa än den bild man får av Apple Sverige. Sedan har jag kontakter med Apple på Irland där produktion, telefonsupport och AppleStore kundtjänst sitter. Det är ett stort företag där olika delar av företaget har lite olika mål - jag har omvärderat min bild av Apple i takt med att jag lärt mig mer.

Apple Sverige som är vår huvudsakliga kontaktyta har inget med AppleStore att göra (på gott och ont) och jag har svårt att se att artiklar på 99mac skulle påverka det samarbetet.

1
Bevaka tråden