Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur påverkar konfigurationen temperaturen i ny PB 15" ?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-08 13:50

Jag behöver byta ut min iBook. Powerbook 15 är det som ligger närmast till just nu och jag har en fundering.

Jag behöver definitivt inte prestanda och jobbar med normalt kontorsarbete. Safari, Kalender, Mail och Office. Däremot vill jag att datorn ska vara så sval som möjligt. Jag har förstått att rev B är svalare och tystare, trots högre klockfrekvens och det är ju bra.

Men hur är det med valet av processor, minne, disk ? Påverkar det temperaturen ?

Mycket RAM borde ju avlasta bus och diskaccess, men å andra sidan genererar ju minnet i sig värme. Blir den snabba disken varmare än den långsamma ? är 1,33 svalare än 1,5 även om de sällan går på max ?

Kort sagt: Vilken är den svalaste PB konfigen ?

(... eller ska man vänta och se vad om den nya strömsnålare processorn från Freescale gör debut i Januari ? )

MVH

  • Medlem
  • 2004-11-15 16:16

...ingen som ens vill spekulera ?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-15 17:00

Om jag får GISSA så upplever man nog en ny iBook svalare än en PowerBook. Metallskalet på en PB borde lättare avge värme än iBookens plastskal och därför borde en PowerBook KÄNNAS varmare.

Om min hypotes stämmer i verkligheten vet jag inte, jag har en iBook på gång men har inte fått den än, men en kollega sa idag att det blev VARMT i knät när han låg i sängen med sin PowerBook 17" så... En iBook är ju dessutom "klenare" än en PowerBook och drar mindre ström och ger därför ifrån sig mindre värme. Men du säger inte vilken iBook du har idag? Gissar att det är en äldre modell?

Lite tillägg:

Hårddiskarna i iBook snurrar långsammare med, och vad jag vet om hårddiskar och varvtal så blir en disk varmare ju snabbare den snurrar.

Skulle jag haft sval Mac med stor skärm som största köpargument så hade jag nog gått på iBook 14,1".

1
Bevaka tråden