Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybliven Switcher + Kernel panic + Kraschad HD.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Äger sedan tre veckor en iBook 12" G4. Allt har fungerat problemfritt fram tills i fredags.
Datorn vägrar att starta, får ett larm som säger att jag måste starta om. Larmet visas på engelska, franska, tyska och koreanska. Texten ligger på en svart platta som avbildar startknappen.

Efter omstart så fungerar datorn om än något långsammare, program slutar fungera och stängs ned samt att efter en stund komme rsamma larm igen.

Jag har försökt att reparera disken med hjälp av skivverktyg men får samma larm.
Jag har raderat hela disken och försökt med en nyinstallation av systemet samt alla pogram + iLife 04. Det funkar att radera skivan men när jag ska installera systemet så kokmmer samma larm igen och jag måste avbryta.

Jag har varit i kontakt med Apple Support under tre timmar i lördags och de säger att det är hårdvarufel. (Hårddisken, 60 G Fujutsu)

Mina frågor till er här är;

Har ni hört något liknande att just iBook har haft problem med diskarna?
Jag menar datorn är tre veckor gammal (ung).

Vad har ni för erfarenhet av Apple Service i Holland. UPS ska hämta under Tisdagen och jag har blivit lovad återlev. under 10 arbetsdagar. Jag har inhandlat iBooken hos Gothia i Lkpg och kommer självklart att kontakta dem i morgon och fråga om de kan fixa detta snabbare. Det är så att jag behöver ha datorn nu, jag är mitt uppe i en tenta/rapport period. Finns det lånedator hos Gothia?

Tråkigt som nybliven switcher att drabbas av detta...FAN!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 20:06

De är oftast mycket snabba i Holland, en dag för dittransport från att budet hämtat din dator, och i bästa fall enbart en dag till för reparation OCH återresa till dig. Detta bygger dock att de inte är överlastade och att prylarna finns i lager. I ditt fall känns det som att sådant är fallet, har svårt att tänka mig att de är mer belastade nu än vanligt och reservdelar borde också finnas.

Mitt förslag är att köra på detta, men kan du få en utbytesdator (vilket låter osannolikt tyvärr utan att du går in och "hyr" en dator) så försök med det också.

Har du monterat in mer minne i den?
Kan vara fel på det i så fall.

Ursprungligen av Pocahontas:

Har du monterat in mer minne i den?
Kan vara fel på det i så fall.

Jag är som sakt en nybliven switcher och har inte skruvat något, nej.
Jag beställde dubbelt minne från början. Orginal.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-07 21:32
Ursprungligen av RoggaHa:

Jag är som sakt en nybliven switcher och har inte skruvat något, nej.
Jag beställde dubbelt minne från början. Orginal.

Det finns bara ett orginal minne från Apple som sitter i PB.
Den lediga minnesplatsen är ofta insatt av den butiken du köpte datorn av (om du vill ha 512 MB).
Prova att plocka ut extra minne och testa datorn igen (datorn har då 256 MB minne)

Ok.
Det är trist att sånt inträffar på nya grejer, har haft Kernel Panic en gång på min iBook, och det var vid installationen av mitt första Mac OS X.
Mac OS 9.2.2 var det system som var aktuellt för drygt 3 år sedan....

Förstår inte hur en hårddisk bara kan sluta fungera...???

Ursprungligen av RoggaHa:

Förstår inte hur en hårddisk bara kan sluta fungera...???

Visst kan det uppstå defekter i tillverkningen, ingen vet hur många som kasseras redan i fabriken.
Jag köpte en ny G4:a för 4 år sedan, och efter två månader la moderkortet av, nån lödning eller liknande som inte var perfekt. Men jag fick ju nytt på garantin.

IBooken jag har, har drabbats av olika KVALITETSFEL, skärmen byttes ut, logikkortet på den också. Så visst går grejer sönder.

Har du råd så ska du skaffa till den förlängda AppleCaregarantin.
Det hade jag, och jag är tacksam för det

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-11-07 22:21

Hoppas min ibook inte har några fel när jag får den

1
Bevaka tråden