Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.6 släppt

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 22:36

[CENTER]

[/CENTER]

Några viktiga förbättringar:
Förbättrade fildelningstjänster för Mac- (AFP), UNIX- (NFS) och PC-nätverk (SMB/CIFS)

Tillförlitligare automontering för nätverk och start av program i nätverket

Förbättrad OpenGL-teknik och uppdaterade grafikdrivrutiner för ATI och NVIDIA

Extra enhetskompatibilitet för FireWire-ljud och USB

Uppdaterad Bildinsamling, DVD-spelare, Kalkylator och Safari

Förbättrad kompatibilitet för program från andra tillverkare

Tidigare fristående säkerhetsuppdateringar

Finns i Programuppdatering eller här. Se mer detaljerad info om uppdateringen här.

Senast redigerat 2004-11-05 23:28
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-11-05 22:51

Oj! Är det bara placebo eller är Safari rejält snabbare?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 22:58
Ursprungligen av bollman:

Oj! Är det bara placebo eller är Safari rejält snabbare?

Nej, nog tusan känns det som den rör på sig!

Glöm nu inte att köra Reparera Skivbehörighet före och efter denna uppdatering, så slipper ni ev. strul som brukar komma.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-11-05 23:37
Ursprungligen av Pocahontas:

Glöm nu inte att köra Reparera Skivbehörighet före och efter denna uppdatering, så slipper ni ev. strul som brukar komma.

Hjälpte inte ett skit att köra enligt alla konstens regler.....Kernel Panic !! så det ryker!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 23:41
Ursprungligen av ThomasC:

Hjälpte inte ett skit att köra enligt alla konstens regler.....Kernel Panic !! så det ryker!!

Har du nåt konstigt USB-tillbehör installerat? PCI-kort? Hårdvarulås? Dåliga minnen?

En del billiga PCI-kort är inte hundraprocentigt kompatibla med Mac OS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-05 23:44

Uppdaterade just, inga som helst problem. Och ja, Safari känns klart snabbare. Riktigt härlig uppdatering.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-11-06 00:34
Ursprungligen av Mondo:

Har du nåt konstigt USB-tillbehör installerat? PCI-kort? Hårdvarulås? Dåliga minnen?

En del billiga PCI-kort är inte hundraprocentigt kompatibla med Mac OS X.

Det var iBooken som rasade ned i hålet har bara bluetoothmus och airportkort anslutet....

Har börjart med ominstallation........

Ursprungligen av ThomasC:

Det var iBooken som rasade ned i hålet har bara bluetoothmus och airportkort anslutet....

Har börjart med ominstallation........

Bluetoothmusen är nog orsaken.

I nyhetsartikeln skriver Martin Belak:

Citat:

Apple har släppt den förmodligen sista uppdateringen till OS X 10.3

Men varför skulle detta vara den sista uppdateringen?

Tiger (10.4) kommer väl inte förrän till våren, så jag tror att det hinner komma en 10.3.7 (och kanske 10.3.8 också) innan dess.

.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 01:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I nyhetsartikeln skriver Martin Belak:

Men varför skulle detta vara den sista uppdateringen?

Tiger (10.4) kommer väl inte förrän till våren, så jag tror att det hinner komma en 10.3.7 (och kanske 10.3.8 också) innan dess.

Ja där har nog Martin fel. Skulle inte förvåna mig om vi kommer upp i Mac OS X 10.3.9 innan Mac OS X 10.4 är ute.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-06 01:17

Jag får hela tiden ett nätverksfel när jag drar igång programuppdateraren. Jag har:
- reparerat skivbehörigheterna
- startat om
- kopplat upp mig trådlöst
- kopplat upp mig trådolöst

Inget hjälper... Testar med skivbehörigheterna igen... Suck!

Apple borde byggt in den funktionen med Reparera Skivbehörighet i sina installationer.

De skriver lite diskret att man ska göra det efteråt..

Vad jag inte förstår är varför jag fick olika stora uppdateringar på två av mina Macar.
På min G4/400 MHz fick jag en uppdatering på 14 MB och på min 1,25 MHz var uppdateringen på 36,6 MB, bägge datorerna hade 10.3.5 installerat...

Ska bli kul att se vad iBooken får...jo den fick 14 MB...

Lite lustigt....

Ursprungligen av Pocahontas:

Vad jag inte förstår är varför jag fick olika stora uppdateringar på två av mina Macar.
På min G4/400 MHz fick jag en uppdatering på 14 MB och på min 1,25 MHz var uppdateringen på 36,6 MB, bägge datorerna hade 10.3.5 installerat...

Ska bli kul att se vad iBooken får...jo den fick 14 MB...

Lite lustigt....

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25799

"The sizes of software updates can vary for computers running Mac OS X 10.3.4 or later. This is a feature of Software Update, which automatically detects the best update for your computer.

Sometimes, Software Update preferences is able to offer a "smaller-sized Delta" update than you might expect, or smaller than what you might see on other computers installing the same update. The "smaller Delta" updates are offered when some Mac OS X system files can be modified instead of replaced in their entirety. See "Why are some computers not offered a smaller update?" below for more information"

Tack då vet jag varför det var skiftande storlekar på uppdateringarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-06 01:24
Ursprungligen av Pocahontas:

Apple borde byggt in den funktionen med Reparera Skivbehörighet i sina installationer.[/IMG]

Jag tycker man aldrig borde behöva bry sig om detta. Med tanke på hur pass mycket strul det kan orsaka är det en sak om systemet ska sköta om helt transparent.

Ursprungligen av Pocahontas:

Glöm nu inte att köra Reparera Skivbehörighet före och efter denna uppdatering, så slipper ni ev. strul som brukar komma.

Det har jag aldrig gjort när jag har uppdaterat systemet och aldrig upplevt några problem (ännu).

Det händer dock att jag reparerar behörigheterna ibland (med Cocktail), men det är sällan.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-06 18:02
Ursprungligen av Pocahontas:

Glöm nu inte att köra Reparera Skivbehörighet före och efter denna uppdatering, så slipper ni ev. strul som brukar komma.

Som reletivt ny Mac ägare har jag inte riktigt förstått vad skivbehörigheten gör samt varför man ska reparera den

Nån som vet kanske...troligen

Ursprungligen av basic:

Som reletivt ny Mac ägare har jag inte riktigt förstått vad skivbehörigheten gör samt varför man ska reparera den

Nån som vet kanske...troligen

Jag gör ett försök att föklara, utifrån vad jag själv fått lära mig:

I Mac OS X finns numera rättigheter inställt på varje fil. Det är en förutsättning för ett fleravändarsystem, men leder till ökad komplexitet också, och ibland en del problem. När man reparerar skivbehörigheter så återställs rättigheterna på systemfiler om de skulle av misstag fått andra rättigheter (vilket kan uppstå vid en uppdatering av systemet) till de värden de ska ha.

Med andra ord handlar det om att se till att systemets filer (och endast systemets filer) har korrekta rättigheter. Att göra detta precis innan och precis efter en systemuppdatering är ett bra sätt att minska risken för trubbel.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-11-08 13:40

Tackar för det Adrian B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 23:17
Ursprungligen av bollman:

Oj! Är det bara placebo eller är Safari rejält snabbare?

Märker tyvärr ingen skillnad.

  • Medlem
  • 2004-11-06 18:15
Ursprungligen av bollman:

Oj! Är det bara placebo eller är Safari rejält snabbare?

Man brukar alltid uppleva det så.. det är oftast prebindningen som gör det.. om du vill ha en lika dan browser som safari men snabbare och med en fisk som ikon så testa shiira

Ursprungligen av nixon:

Man brukar alltid uppleva det så.. det är oftast prebindningen som gör det.. om du vill ha en lika dan browser som safari men snabbare och med en fisk som ikon så testa shiira

Tror snarare att det är WebKit som fått sig en uppfräschning och optimering, effekten av prebindingen märks bara vid programstart. Det som händer vid prebinding är att man skapar en cache med adresser till funktioner i länkade bibliotek, så att programmen slipper göra den uppslagningen vid start. När programmet väl är igång görs inga såna uppslagningar, så då går allt lika fort/långsamt som innan man prebindade.

Då stämde ju det jag sa i den här tråden då:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=55424&highlight=10.3.6

Tack för tipset acke! Ska genast ladda ner.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-05 22:57

Programuppdateraren crashar varje gång jag försöker (3 gånger i rad)

Jodå, Safari känns betydligt snabbare!

Verkar funka klockrent!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 23:23

Har installerat. Funkar perfekt. Testade med några tunga sidor, och jodå, Safari är ännu snabbare nu.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-05 23:25

Mer info finns här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300080

Fixar bla att FCP HD oväntat avslutas under 10.3.5

Addresses an issue for Mac OS X 10.3.5 in which Final Cut Pro HD 4.5 could unexpectedly quit.

Bevaka tråden