Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS X program flyttar till Windows

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tillverkaren av ett känt widget program för macos x flyttar sin produkt till windows , förmodligen får man anta pga tjafset med apples dashboard i kommande tiger, som sj presenterade på wwdc

läs mer här

http://daringfireball.net/2004/06/dashboard_vs_konfabulator

Arlo meddelade det innan WWDC i år. Hur sega kan IDG vara?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

http://daringfireball.net/2004/06/dashboard_vs_konfabulator

Arlo meddelade det innan WWDC i år. Hur sega kan IDG vara?

du kan inte jämföra en privatblog med en nyhetssite

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 12:38
Ursprungligen av ingemarl:

du kan inte jämföra en privatblog med en nyhetssite

Hur är det med Arlo's egen Blog då?
De låg ju lite efter på windowsversionen redan för ett år sedan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 12:28

Det var väl ingen större förlust. Sånt skräp vill jag inte ha på min dator i alla fall.

  • Medlem
  • 2004-11-05 12:40
Ursprungligen av Mondo:

Det var väl ingen större förlust. Sånt skräp vill jag inte ha på min dator i alla fall.

Jag håller med. Jag testade Konfabulator i tio minuter, vilket räckte för hela året.

Otroligt töntigt av Apple att bygga in det i systemet. Nåja... de måste väl ha något att göra.

Ursprungligen av stfm:

Jag håller med. Jag testade Konfabulator i tio minuter, vilket räckte för hela året.

Otroligt töntigt av Apple att bygga in det i systemet. Nåja... de måste väl ha något att göra.

Håller med om att konfabulator är mindre kul efter en längre tid men att säga att det är "otroligt töntigt" av Apple att bygga in det håller jag inte med om, om jag fattar det rätt så hade väl os9 något liknande. Och man kan som sagt välja om man vill ha det på eller ej antar jag, precis som med exposé.

Det som är bra med Dashboard är att det inte ligger där o skräpar hela tiden som det var med Konfabulator när jag testade det, kanske har det ändrats på den punkten eller missade jag den inställningen.

  • Medlem
  • 2004-11-23 14:46
Ursprungligen av draags:

Håller med om att konfabulator är mindre kul efter en längre tid men att säga att det är "otroligt töntigt" av Apple att bygga in det håller jag inte med om, om jag fattar det rätt så hade väl os9 något liknande. Och man kan som sagt välja om man vill ha det på eller ej antar jag, precis som med exposé.

Det som är bra med Dashboard är att det inte ligger där o skräpar hela tiden som det var med Konfabulator när jag testade det, kanske har det ändrats på den punkten eller missade jag den inställningen.

Jag tror att konfabulator kan ligga i ett separat lager också, men jag vet inte om de i sin tur har kopierat den grejen av Apple?

I OS 9 tycker jag inte att man kan säga att det finns något liknande... det finns applikationer som inte har menyrad, men där slutar likheten enligt mig.

Ursprungligen av draags:

Håller med om att konfabulator är mindre kul efter en längre tid men att säga att det är "otroligt töntigt" av Apple att bygga in det håller jag inte med om, om jag fattar det rätt så hade väl os9 något liknande. Och man kan som sagt välja om man vill ha det på eller ej antar jag, precis som med exposé.

Hela idén kommer faktiskt från System 1 och hade i princip samma funktionalitet som konfabulator/dashboard, d.v.s. små applets som inte var program i sig. Bland annat fanns en miniräknare, kontrollpanel och ett pussel, och eftersom de kunde startas när som helst och köras parallellt med det aktiva programmet (det här var _långt_ före mac os fick multitasking!) var de väldigt praktiska.

Men hela konfabulator-cirkusen tycker jag är rätt löjlig, särskilt som att det handlar om en gammal idé som Apple återimplementerar. Eftersom de dessutom gör det på ett betydligt bättre sätt än Konfabulator tycker jag inte att de som gastar om intrång har så mycket att stå på egentligen. Låt gå för att båda använder javascript, men att båda sidor bestämmer sig för ett formellt standardiserat skriptspråk som dessutom är det vanligast förekommande på marknaden är knappast vad man kan kalla en ripoff :rolleyes:

Med dashboard finns inte heller samma problem med att varje widget slöar ner så gräsligt mycket. Konfabulator-motorn sparkar ju igång en separat instans av sig själv, med JS-runtime och allt, för *varje* widget som körs. Det gör att en konfabulator-widget ofta tar betydligt mer resurser i anspråk än ett "normalt" program. Dashboard drar i stället nytta av WebKit, med minimal overhead för varje widget, så därför bör prestanda vara *ordentligt* mycket bättre jämfört med konfabulator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 12:46

Grejor som Konfabulator (vilket namn förresten!) drar ner prestandan på datorn. Bör undvikas.

Ursprungligen av Mondo:

Grejor som Konfabulator (vilket namn förresten!) drar ner prestandan på datorn. Bör undvikas.

då får du väl strunta i att installera tiger när det kommer

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 13:44
Ursprungligen av ingemarl:

då får du väl strunta i att installera tiger när det kommer

Funkar dashboard lika slött?
Har ju inte verkat så efter vad man läst hitintills...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 13:53
Ursprungligen av ingemarl:

då får du väl strunta i att installera tiger när det kommer

Jag har ju inte sett Tiger ännu.

Men det tisslas och tasslas om att Finder är avsevärt mycket snabbare i alla fall. Så det är inget att oroa sig över.

  • Medlem
  • 2004-11-05 13:16

För övrigt kommer de få problem att skriva det till Windows lika "bra" som till OS X. Windows GDI+ grafik pallar inte med såna saker (inget flame mot Windows, men det har varit så med andra saker iaf).

Vad utomordentligt barnsligt. Hoppas det går åt skogen. Det finns för övrigt sedan länge liknande program för Linux.

Ciryon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-05 16:30

Finns en massa liknande program för windows också, DesktopX och Samurize t ex. Så jag förstår inte riktigt varför. De kommer nog inte kunna ge sig in i leken på windowsplattformen ordentligt ändå.

EDIT: kul...kommer in på administrationssidor när jag försöker gå in på konfabulator.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 10:53

Yes. Såg precis att när Apple introducerade Macintosh Portable så fanns en sk "desk accessory" för att se batteriladdningen på datorn. Denna kom 1989, Konfabulator kom 10-12 år senare?

Men visst kan utvecklaren nu tycka det är jobbigt att en inbyggd lösning i systemet kommer helt slå ut hans produkt (verkar som Dashboard blir bättre än Konfabulator på mångt och mycket).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 11:00

Om man lyfter diskussionen från Dashboard vs. Konfabulator till ett mer allmänt plan, kan det dock vara ett problem om Apple tränger undan tredjepartsapplikationer. Finns det inte en risk att folk drar sig för att utveckla för plattformen?

Vänligen, Ylan

Konfabulator kommer fortfarande användas av de som vill ha en widget synlig hela tiden, för det fixar ju inte dashboard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-29 16:35

Om man lyfter diskussionen från Dashboard vs. Konfabulator till ett mer allmänt plan, kan det dock vara ett problem om Apple tränger undan tredjepartsapplikationer. Finns det inte en risk att folk drar sig för att utveckla för plattformen?

Absolut! Se bara vad program som Final Cut Pro och DVD Studio Pro gjort!

Men vad gäller Dashboard så känns dessa "småprogram" som om de förr eller senare blir en del av systemet. Jag menar bara det att vi i Panther fick en "visuell" programväxlare (som Windows haft sedan 1995 och det har funnits tredjepartslösningar för Mac sedan inte vet jag, 8 år sen) så tror jag man får räkna med detta. Alltså "små funktionella apps" kommer troligen förr eller senare byggas in i systemet på ett eller annat vis. I dessa fall får programtillverkaren inovera MER och på så vis behålla sina kunder.

Tyvärr har ju Apple tryckt bort Adobe väldigt mycket på video-sidan på Macen genom sina egna apps.

1
Bevaka tråden