Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Läser du MacWorld?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 03:06

Jag tycker precis detsamma, att tidningar har nåt att bjuda som webben inte kan, men jag tycker åxå att det är allt för blodigt att betala 160-190 spänn för en tidning som sammanstår av 10% läsmaterial och 90% annonser. ( ja, dom kostar så mycket på Island ) Så jag köper inte lika mycket tidningar som jag skulle velat...

190 spänn! Wow!

Finns det många Macanvändare på Island? Dags för 99mac.is

Intressant jämförelse med MacWorlds egen omröstning (förutom att vi har 25% fler svarande i omröstningen än dom själva såklart):

Resultat
(99mac vs MacWorlds omröstningar)

Jag prenumererar på MacWorld: 41% vs 68%
Jag köper lösnummer varje månad: 2,5% vs 2,5%
Jag köper lösnummer då och då: 20% vs 21%
Jag läser inte tidningen MacWorld: 35% vs 9%

Samtidigt måste vi påminna om att resultaten i dessa omröstningar sällan återspeglar verkligheten speciellt väl.

Jag läser inte heller MacWorld längre. Prenumererade för ett par år sedan, men har tröttnat. Inaktuella nyheter och för lite djupartiklar. Dessutom känns många av skribenterna väldigt negativa. Hela tiden peka på hur dåligt det ena och det andra fungerar. Jag uppskattar artiklar i stil med t.ex. "Photoshop-tips", "Bli bättre med GarageBand" eller "Lär dig programmera med Perl". Sånt gör sig väldigt bra i en tidning i pappersformat.

Ciryon

En motfråga till er alla:

- Skulle ni läsa Macworld om den var gratis?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-07 14:28

Finns så mycket dagligen på nätet i stället för en speciell Mac-tidning... jag älskar trycksaker men jag håller med Ciryon helt...

Sen Dator Magazinet gick i graven så har jag inte köpt en enda datortidning. DMZ prenumererade jag på i 5-6 år. Dessutom hade jag köpt gamla tidningar och tillslut hade jag alla nummer som hade givits ut. Anledningen var att mycket av artiklarna var fortfarande intressanta och värdefulla många år efteråt. Jag minns hur jag jagade efter tidningarna som innehöll Assemblerskolan, E och Cskolan osv. Dessutom var det schysst stämning i tidningen.

Jag vet inte riktigt hur man ska skriva en teknikrelaterad tidning som är intressant på samma sätt idag. Hur man än vrider och vänder på det så har alla som läser tidningen en dator och mycket troligt tillgång till internet. Det man är intresserad av det letar man upp på google.

Ursprungligen av fixarfrasse:

Sen Dator Magazinet gick i graven så har jag inte köpt en enda datortidning. DMZ prenumererade jag på i 5-6 år. Dessutom hade jag köpt gamla tidningar och tillslut hade jag alla nummer som hade givits ut. Anledningen var att mycket av artiklarna var fortfarande intressanta och värdefulla många år efteråt. Jag minns hur jag jagade efter tidningarna som innehöll Assemblerskolan, E och Cskolan osv. Dessutom var det schysst stämning i tidningen.

Datormagazin finns väl kvar, eller detta kanske inte är samma tidning?

http://www.datormagazin.se

Ursprungligen av Björnström:

Datormagazin finns väl kvar, eller detta kanske inte är samma tidning?

http://www.datormagazin.se

Han menar nog orginaltidningen som skiljer sig från dagens tidning..

Ursprungligen av Björnström:

Datormagazin finns väl kvar, eller detta kanske inte är samma tidning?

http://www.datormagazin.se

Klart DMZ finns kvar.
Helt klart no1 bland svenska datortidningar.

Och numera har de alltid mac-program på den medföljande CDn också, för er som inte visste det.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 03:38

Alltså, varför finns inte alternativet "Läser offentliga exemplar" med? Jag har läst den hela skoltiden och nu på högskola på biblioteket

  • Medlem
  • Höör
  • 2004-11-08 10:07

Jag gillar att läsa något när jag tar en kopp kaffe. Nu har det blivit MacWorld för att det är en bra tidning och jag har som sagt gått över till Mac...nästan helt och hållet.
Läser även lite Linux och PC- tidningar.

/Lars

Intressant att ni gillade Mac Magazine (visst var namnet med "z"?) för jag tyckte den var hemskt dålig, dåligt tryck och ointressant innehåll. Det visar bara att vi alla har olika önskemål med vår läsning!

(vem behöver CD-skivor när det finns internet, nuförtiden laddar man ju ner allt på nolltid?)

Ursprungligen av Björnström:

Intressant att ni gillade Mac Magazine (visst var namnet med "z"?) för jag tyckte den var hemskt dålig, dåligt tryck och ointressant innehåll. Det visar bara att vi alla har olika önskemål med vår läsning!

(vem behöver CD-skivor när det finns internet, nuförtiden laddar man ju ner allt på nolltid?)

Z var det ja......... Varför vill vi ha CD-skivor? Kanske för att slippa jaga runt på nätet för att hitta ditt och datt. Kanske för att en tidning kanske kan erbjuda förra versionen gratis av ett prog ibland, vilket kan vara svårt att få tag på som enskild surfare. Kanske kan det vara så att man vill ha det lite bättre, lite lättare, lite smidigare än att kamma igenom hela webben i sin jakt på godis...!! Att ha skivor att slänga in i datorn med steg-för-steg-instruktioner skulle hjälpa mig VÄLDIGT mycket, som är självlärd enkel amatör.....

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 12:55

Jag slutade läsa mactidningar när MacPressen gick i graven. Den var betydligt bättre än MacWorld.

Jag tycker att omslagen blivit genomvidrigt fula.

Jag tycker att MacWorld är en hyfsad tidning, men jag bläddrar igenom den ganska snabbt. Den är lite tunn i min smak, och då avser jag inte antal sidor.

Jag kan inte säkert avgöra om den tappat kvalitet sedan Holmlöv lämnade skeppet, men jag är helt säker på att omslagen efterhand helt ändrat karaktär.
Jag får leta länge för att hitta fulare tidningsomslag. Hysteriska färgkaskader med tivolistuk andas inte kvalitet och har absolut inget att göra med Apple och Mac.

Bingolottostudion framstår i sammanhanget som lugn och harmonisk estetik.

Det går inte att göra en rip-off av PC för alla och tro att man kan tilltala fler Macanvändare. Apple säljer med hjälp av design, men vilken väg väljer MacWorld?

Gillar du MacWorlds omslag? Blir du sugen på att köpa ett lösnummer i tidningshyllan? Eller spelar omslagets utseende ingen roll för dig?

Betydligt bättre och idéerikare nu än på Holmlövs tid. Då var MacWorld precis som en reklamkatalog för Apple. Omslaget dominerades _alltid_ av en Apple-dator, oftast tagen direkt från Apples pressmaterial. Det var fantasilöst och trist. Mac-välrden är så mycket mer än bara Apple-datorer. Tycker utvecklingen är helt klart intressant. Go on Leijon!

/M

Bevaka tråden