Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Läser du MacWorld?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är en speciell känsla att sitta i fåtöljen med en riktigt bra tidning - något som webben har svårt att leva upp till.

Jag köper personligen en hel del tidningar och tycker det är ett utmärkt sätt att slappna av. Tyvärr är det svårt att göra en tidning som inte är inaktuell när den ges ut eftersom webben är så mycket snabbare - därför brukar jag inte läsa så många datortidningar utan det blir mest andra intresseområden.

Diskussionerna kring en 99mac tidning (på papper eller som PDF) har pågått en tid i vårt Plusforum och argumenten för eller emot är många. Just nu pågår en omröstning på MacWorlds hemsida "Hur läser du MacWorld" och det kändes relevant att göra motsvarande omröstning här. Rakt på sak:

Hur läser du MacWorld?

Debatt: Webben mot papperstidning, vad är bäst? Hur skulle din drömtidning se ut? Behövs det fler tidningar med inriktning mot Mac & iPod och i såfall vad skulle vara unikt för den?

Jag läser inte MacWorld längre.
Mest för att nyheterna är gamla när tidningen kommer kan ibland sakna testerna.

Har prenumererat på macworld i 10 år nu. Gillar att läsa tidningen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-04 09:03

Jag tror inte att man kan göra båda sakerna. MacWorld fungerar hyfsat bra som tidning. Gillar deras ingående tester och framförallt reportagen. Däremot är deras hemsida inte lika kul, där är 99mac så mycket bättre. Men om ni skulle ge ut en tidning vet jag inte, det är ju så mycket mer runt det.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-11-04 09:11

Det behövs ett nytt koncept - en print-on-demand tidning som skapas innan du tankar hem den för utskrift och soffmys. Om artikelroboten kunden leta upp aktuella nyheter, para med heta 99macdiskussioner, slänga in lite annonser - paketera i pdf på ett läsbart sätt... ja - då hade vi det bästa av två världar!

Men alltså... Man köper väl ändå inte Macworld för nyheterna? Jag köper den för testerna, reportagen, tipsen. Nyheterna tar ändå bara upp en liten del av tidningen. Och det inser Macworld själva då de har hyffsad nyhetsrapportering på webben numera.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-04 10:13
Ursprungligen av Leftrustle:

Men alltså... Man köper väl ändå inte Macworld för nyheterna? Jag köper den för testerna, reportagen, tipsen. Nyheterna tar ändå bara upp en liten del av tidningen. Och det inser Macworld själva då de har hyffsad nyhetsrapportering på webben numera.

Precis, det är ju två helt olika saker, känns det som. MacWorld har ryckt upp sig bra på sistone när det gäller deras reportage, vilket jag tycker är deras styrka, i kombination med testerna. Nyheter funkar inte tryckt form längre, så är det bara. Jag har inte köpt ens en dagstidning på flera år. Vad ska man med nyhetstidningar till när det finns RSS?
MacWorld är en trevlig tidning som känns berättigad på den svenska tidningsmarknaden. Vet inte om en 99mac-tidning skulle funka lika bra, ärligt talat. Om vissa reportage och annat skulle vara exklusivt för tidningen och inte finnas på webben kanske det skulle vara intressant för vissa, vad vet jag.

Rätt så!

Ursprungligen av Leftrustle:

Men alltså... Man köper väl ändå inte Macworld för nyheterna? Jag köper den för testerna, reportagen, tipsen. Nyheterna tar ändå bara upp en liten del av tidningen. Och det inser Macworld själva då de har hyffsad nyhetsrapportering på webben numera.

Kan inte annat än hålla med...

Jag röstade "jag läser inte..." fast det gör jag ju, på biblioteket. Det alternativet fanns ju inte med.
Vad kostar den digitala versionen ? jag testade gratisnumret digitalt, och det var helt ok om priset är rätt.

Jag läser inte MacWorld då jag precis har stigit in i mac-världen. Har fokus på att använda min Mac istället för att läsa om den

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-04 11:39

Jag prenumererar genom CSN-shoppen, alltså med kraftig rabatt

Ursprungligen av Spiken:

Jag prenumererar genom CSN-shoppen, alltså med kraftig rabatt

Hur då? Jag är också student.

En gång i tiden fanns PC&Mac magasin eller vad den nu hette (Medströms förlag gav ut). Då köpte jag datortidning på svenska rätt regelbundet. En viktig orsak var CDn. Numera blir det mer sporadiskt och oftare en engelskspråkig tidning: MacUser, MacWorld, Computer arts, Computer music, 3D World. De medföljande CD/DVD-skivorna kompenserar för den gamla skåpmaten och det går ändå inte att surfa på tågresan. Neeeej, det är inte heller så kul att läsa långa artiklar på skärmen, jag får nog av att plöja mina egna dokument, epost och vad det nu kan vara. Det som är bra med tidningarna är att de ofta innehåller "så-här-gör-du"-reportage OCH så programmet eller plug-in:en som det görs med. Eller någon gammal version av något spejsat program, som jag kan förundras över. T ex en gammal AMAPI. Lite förströelse medan landskapet susar förbi eller regnet hamrar på rutan. Eller båda.

Största skälet till att jag inte läser den svenska MacWorld så särskilt ofta är att jag tycker att både insändare och redaktion är så himla kritiska till Apple. Jag är kanske en större macevangelist än vad som är nyttigt men jag tar illa vid mig när en tidning som tex MacWorld kritiserar Apple för allt från OS till hårdvara. Visst är det ok med kritik men då borde det också finnas något i tidningen som vägde upp mot kritiken - något som lättade upp - och enligt mig så finns inget sådant i MacWorld. MacWorld försöker vara så professionell att lekfullheten får stryka på foten och vanliga användare så som jag själv finner ingen nytta med tidningen.

Om svenska MacWorld, liksom sina systertidningar, hade haft med en CD i varje eller varannat nummer skulle jag kanske överväga att köpa tidningen. Förstås måste då materialet på CD'n vara aktuellt. Jag är av den meningen att en cd faktiskt skulle kunna vara till hjälp för läsarna att finna många av de program som man knappt visste om att de existerade men som kunde vara av stor nytta.

Jag har som sagt prenumererat på den amerikanska tidningen MacAddict i nära 3-4 år nu och kommer att fortsätta att prenumerera. En årsprenumeneration med 12 tidningar och 12 fullmatade cd-skivor kostar kring 500 kronor och det tycker jag absolut är värt pengarna.

En prenumeneration på svenska Macworld kostar iof bara 520 kronor men det är för 10 nummer, inga cd-skivor och man får nu med en nyckelring att hänga om halsen - låt mig gissa att enbart ett fåtal verkligen skulle hänga en tung nyckelknippa om halsen. Såg dessutom lite falsk marknadsföring från deras sida nämligen detta:

Citat:

Ta del av Sveriges enda testlabb av Mac-produkter

?!

Visst finns det väl fler testlabb? 99.mac tex.

Månne jag tillhör en snart utdöd ras..... ...men att hålla i en tidning är PULSHÖJANDE! Visst håller jag med om mycket som har sagts men det går inte att komma ifrån att en tidning ändå är en tidning och får jag då läsa om något som intresserar mig så är det mumma!!

Jag hör också till dem som har mycket att lära så jag kan läsa om artiklar flera gånger och prova lite då och då. Många gånger har jag märkt att jag har haft nytta av att gå tillbaks till saker som inte har varit aktuella för mig när det skrevs.

Att bara läsa på datorskärmen är ingen större hit.... jag kommer nog inte inom överskådlig tid att acceptera datortidningar på nätet typ MW via Zinio-läsaren...... Men nyheter i datavärlden har man vant sig med att suga in via olika siter så nyhetsbehovet styr inte mitt datortidningsköp.

Det jag saknar för att prenumerera regelbundet är en CD med prog ungefär som insomnade MacMagasin som i mitt tycke är den hittills överlägset bästa Mac-tidning jag fått i händerna....

  • Medlem
  • 2004-11-04 11:46

Om jag läser den, så blir det när jag är på biblioteket. Kanske 5-6 gånger om året.

Jag köper bara något enstaka nummer av MacWorld, främst de som hade med sommartävlingen att göra. Jag har hittat MIN Mactidning någon annanstans - är prenumerant på MacAddict sedan tre år tillbaks.

Det tar mig ungefär 5-minuter att bläddra igenom svenska MW när den kommer. Jag finner väldigt sällan något läsvärt i den. Allt som skrivs är skåpmat när det hamnar i tidningen. Men som sagt, så är det med de flesta datortidningar. MacWorld USA är dock lite annorlunda, där kan man hitta intressanta artiklar i nästan varje nummer.

Hur fasen ska jag rösta i omröstningen? Jag prenumererar på tidningen men läser den inte. Det är ju två alternativ som stämmer in där.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Hur fasen ska jag rösta i omröstningen? Jag prenumererar på tidningen men läser den inte. Det är ju två alternativ som stämmer in där.

Det kanske skulle vara ett 6:e alternativ: Är prenumerant men bara för att katten ska få ha något i lådan hehe

MacAddict som jag prenumererar på är en excellent tidning. Inte bara artiklarna är intressanta utan de skickar även med en cd som många gånger innehåller program som jag annars inte ens skulle tänka på att leta efter på nätet. Jag har fått mycket hjälp genom MacAddict och deras forum.

MacPressen och dessförinnan Mac Magazine var långt bättre tidningar än svenska MacWorld någonsin kan bli.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-04 13:32

En tidning jag allvarligt överväger att prenumerera på istället för svenska MacWorld är brittiska MacUser, en grymt fräsch tidning jag alltid köper när jag är på de brittiska öarna. Att den kommer ut varannan vecka är bara roligt.

Jag prenumererar...och nyheterna är ju inte nyheter längre när man väl får tidningen

annars tror jag det finns utrymme för mer "hands-on"-recensioner. steg-för-steg-instruktioner för hur man gör "en hemsida", "en tidning", "musik", "en film", "en DVD" etc etc

och inte minst vanliga/intressanta användarfrågor ifrån forumet - som kan/ofta ha stort läsvärde...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-04 15:09

Jag prenumererar på Engelska MacUser, MacWorld USA, Tyska MACup och Monitor så jag tror jag klarar mig utan svenska MacWorld

Idag finner jag ingen anledning att köpa eller prenumerera på gamla svenska Mac nyheter.
(tittar dock in på deras web regelbundet)

En tidning ska innehålla det som inte finns på nätet (eller det som det finns lite/dåligt av på nätet), dvs tester och reportage ("så här gör man"-reportage, "hemma hos"-reportage, "livsstil"-reportage, etc).

99mac ska innehålla snabba nyheter och tips, trix, lösningar och råd på avgränsade problem.

99mac är en möjlighet att få hjälp av experter medan en tidning ska erbjuda inspiration och förströelse.

Jag slutade läsa MacWorld för flera år sedan då de envisades med att ha gamla nyheter, få och inte så bra tester samt reportage av typen "kom igång med e-post" eller "så här använder du Google"...

dataspelstidning

Det saknas en "Macgamer" tidning. Med recensioner och artiklar om spel på Mac.

Ursprungligen av Steephill:

Det saknas en "Macgamer" tidning. Med recensioner och artiklar om spel på Mac.

Undrar hur många som köper den? Kanske som en del av en tidning iallafall?

70 % läser MW på något sätt - någon gång

Rätt tunga siffror

Eftersom Mac OS blivit stabilare (tack Apple) och nyheterna kommer på webben så kan utrymmet för nyheter och problemlösning lämna plats för mer ingående artiklar, steg-för-steg, hur saker funkar och mer djuplodande tips än de som man tidigare fick i Mappen. Jag tycker tidningen går mer och mer åt det hållet redan. De kan inte vara först om nyheten om iMac G5, men de kan göra en gosig test för oss som blev lite sugna på den när vi såg nyheten på Internet.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 00:45

Zinio fungerar mycket dåligt! Visst finns kanske itne många andra sätt att sätta stopp på spridningen, och jag har bara testat den på Windows, men lägg ner vill nån sprida den så skulle man väl sitta och printscreena varje bild och satt ihop en pdf..eller inte, jaja poängen är att om de inte hittar en bättre lösning än Zinio, eller om denna inte förbättras så tror jag knappast det här webtidningsprojektet kan lyckas...

Kanske någon har skrivit samma ovanför men har ej tid att läsa

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-11-06 10:44
Ursprungligen av jockeleu:

Zinio fungerar mycket dåligt! Visst finns kanske itne många andra sätt att sätta stopp på spridningen, och jag har bara testat den på Windows, men lägg ner vill nån sprida den så skulle man väl sitta och printscreena varje bild och satt ihop en pdf..eller inte, jaja poängen är att om de inte hittar en bättre lösning än Zinio, eller om denna inte förbättras så tror jag knappast det här webtidningsprojektet kan lyckas...

I vilket avseende dåligt?

Prenumererar också digitalt och tycker det fungerar som förväntat.

Jag läser den då och då på biblioteket. Har slutat köpa sedan HP började invardera den med skräp.

Men nu när Leijon bossar så kanske jag ska köpa ett nummer...

Bevaka tråden