Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omröstning: Hur gör du säkerhetskopiering?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För dom flesta innebär en hårddiskkrasch en mindre katastrof. Naturligtvis skall man ha en kopia av alla filer men det är lätt att glömma.

Säkerhetskopiering av hårddiskar och servrar är inte speciellt roligt men fruktansvärt bra att ha den dag då hårddisken går sönder eller datorn blir stulen. Det finns en mängd olika metoder att säkerhetskopiera och nu undrar vi hur du gör?

Väldigt primitiv sådan: Slänger manuellt över de viktigaste filerna till iPoden.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-02 21:49

Tvåa att rösta!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-02 21:51

Extern HD och Carbon Copy Cloner

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-02 21:54

På server: Shellscript. ditto och scp till FW-disk och dedikerade backupservrar. Stabilt, snabbt, säkert och gratis.
(Xserve och FW-diskar är ju inte gratis, men scripten...:) )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 21:57

Extern LaCie-hårddisk och Carbon Copy Cloner.

Jag får nog ta och skämmas. Jag har inga säkerhetskopieringar över huvud taget. Men nu när jag tänkar efter är det nog rätt klokt att göra.
OM jag skulle/ska säkerhetskopiera så hade jag nog valt att skriva de på en DVD-skiva eller något. Blir enklast så

Jag backar upp mitt till en LaCie pocketdrive och bränner då och då CD-skivor också som sen får ligga väl nerpackade. Men nu är jag rädd för att något kan ha gått fel när jag körde CCC för två veckor sen och backade upp mitt iPhoto-bibliotek och installerade iPhoto på nytt. iPhoto vägrar fungera och när jag kollar på min säkerhetskopia verkar det vid första anblicken saknas bilder från de senaste 3 månaderna. Hoppas jag kan hitta dem igen och få iPhoto att funka... *snyft*

  • Medlem
  • 2004-11-02 22:54

DVD och extern HD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 00:00

Backar till CD ibland, men inte på långa vägar tillräckligt ofta....
Skulle vilja ha en taperobot, då mitt problem är att jag inte orkar hålla på att strula med regelbundna manuella backupper...

..och jag vet att jag kommer att få sota för det en vacker dag... (det kanske inte ens behöver vara en vacker dag)

Det står en 800GB RAID-5 Speedmania PowerTower Pro på köksbordet och dånar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 01:52

Jag har förutom LaCie-hårddisken en PocketSmart Alu som jag backar upp iMacen med. Klonar hela rasket med Carbon Copy Cloner. Min tredje dator, en IBM Thinkpad X31, har jag inget viktigt på, så den struntar jag i att backa upp.

Min bildmapp kopieras automatiskt över till den externa hårddisken en gång i timmen.

EDIT: eller klonar kanske det heter när den bara slänger över de filer som ändrats.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-03 09:50

Är ganska dålig på att säkerhetskopiera, men när jag gör det så kopierar jag mina bild/jobbfiler till min andra interna hårddisk. Jag kör manuellt, ganska dumt egentligen... Vilka program kör ni?

Laseranders, vilket kör du?

Ursprungligen av tobot:

Är ganska dålig på att säkerhetskopiera, men när jag gör det så kopierar jag mina bild/jobbfiler till min andra interna hårddisk. Jag kör manuellt, ganska dumt egentligen... Vilka program kör ni?

Laseranders, vilket kör du?

Jag vet faktiskt inte. Det var en snubbe på Macnytt-chatten som hjälpte mig att göra inställningar i terminalen på ett program som redan finns i Mac OS X. Jag behövde inte ladda ner nåt.

Superduper koll

Klonar hela hårddisken till extern hårddisk med superduper. Då är man igång på nolltid om något strular.
http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html
/Lasse

Ursprungligen av tobot:

Är ganska dålig på att säkerhetskopiera, men när jag gör det så kopierar jag mina bild/jobbfiler till min andra interna hårddisk. Jag kör manuellt, ganska dumt egentligen... Vilka program kör ni?

Laseranders, vilket kör du?

Så här ser PsyncX ut. Mycket intuitivt och enkelt upplagt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-11-15 17:29

Via internt RAID-kort och spegling av 2 X 80Gb diskar i min QS.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-03 09:54

DVD och intern hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 12:00

Med extren LaCie hårddisk och Carbon Copy Cloner, men jag gör det alltför sällan :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-11-03 11:08

Arrgh! Har en soppa av slarvbrända CD-skivor som jag totat ihop när ångesten kommit över mig. Inget system, ingen katalog. Typsikt nog är de flesta viktiga filer ouppbackade, en krasch skulle sända mig ut i omloppsbana.

SKA köpa en extern HD (vore enda sättet för mig).

Schemalagd säkerhetskopiering av mail, safaris bokmärken, mapparna Dokument och Bilder med PsyncX. Backup sker en gång om dagen, och den skrivs till en annan intern HD. Någon gång då och då kör jag även till en extern HD, men den har jag sällan igång, så det känns lite för omständligt för att jag ska göra det tillräckligt ofta.

  • Medlem
  • 2004-11-03 12:21

Jag kör Synk 5.0 ( http://www.decimus.net/synk/ ). Synk gör 1:1 synkroniseringar till en extern hårddisk eller nätverksserver, och kan konfigureras till att antingen ta backup av en hel partition eller en mapp. Vill man backupa flera partitioner/mappar går det också bra. Till skillnad från Apples .Mac-backup så synkroniseras även filraderingar, ett måste om man har hårddiskkrash och vill ha tillbaka en exakt kopia på sin data och inte massa raderade filer (jag förstår inte hur Apple tänkte riktigt med sin backup-programvara, den är riktig dynga)...

Synk är gratis för studenter, annars kostar den 140kr ($20).

Varje gång jag tänker på det så blir jag rädd. När jag gör det så blir jag rädd för att kopian ska gå sönder. Så jag låter bli att tänka på det.

Tänkte bygga en synkserver så att jag har alla dokument på alla maskiner. Det blir min lösning, i framtiden.

rsync

Hur är det med rsync till mac? Det kör jag på andra burkar genom ett skript. Också gratis.

AIT och Retrospect

Har en Lacie pocketdrive via jobbet för backup. Har en ikon i Dock jag klickar på så kopieras dagens ändrade filer över till hårddisken. Eftersom hårddisken måste tas med hem varje dag för att vara till någon nytta så nyttjar jag samma disk för min backup på hemdatorn.

.Mac auto-backup och synkronisering är extremt smidigt.

Ciryon

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2004-11-03 20:11

Tyvärr alltför sällan, har bara tagit någon backup på några program och dokument. Ska nog skaffa mig en extern HD så man kan säkerhetskopiera på ett smidigare sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 20:35

Jag kan rekommendera mitt kalasbra backupsystem. Har aldrig hör någon som gör som jag! hehe

Precis som memerk använder jag min interna hd.

Originaljobbfilerna på en extern pocket drive. Kopiorna på interna driven. Automatiskt kopiering till interna hemdatorn på kl 12 natten och interna jobbdatorn kl 12 på dagen. På så sätt har jag två kopior, på två fysiskt olika ställen dagligt kopierade! Pocket driven har jag i innerfickan jämt!

Bevaka tråden