Köpråd till rådvillig....

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-02 20:56

Tjena allihop!

Min gamla dator verka tugga på sin sista brödkant. Så nu är det dags att fundera på nyköp. Har en pc, men mac lockar med stabiliteten framförallt (eller är det en myt jag gått på?)

Har egentligen varken bestämt för mac eller pc eller staionär eller bärbar. Men jag har sneglat lite på en iBook ett par gånger. Hur mycket mer prestanda får man om man köper en stationär mac jämfört med en iBook i samma prisklass?

Såg att det var en omröstning på sidan om skärmstorleken på bärbara. Själv tyckte jag att det såg litet ut med 12" när jag tittade i affären , men jag undrar om ni som arbetar med 12" upplever det som en begränsning?

Sen undrar jag om den billigaste iBooken är ett bra köp eller om det är prisvärt att gå upp till den för 13.500. Eller vilka tillägg som är mest priseffektiva? Minne?

Som datoranvändare är jag nog ganska snäll tror jag. Datorn skulle mest användas för att skriva och lite foto, men jag spelar inte och laddar inte hem en massa struliga program Det är lite därför jag tänkte att mac kanske var en god ide, trots att det skulle bli dyrare. Ett ordentligt datorköp nu är tänkt som en ganska stor investering och det är med avsikt att datorn ska vara ganska länge. Vad tror ni livslängden kan vara med mina syften och lite tur? Kanske en omöjlig fråga. Men om jag frågar: har jag rätt när jag tänker att den dyra mac:en kan vara värd det pga av att jag tjänar i livslängd jämfört med pc?
Hur stor prisskillnad kan egentligen motiveras om jag tex har en ibm eller dell som alternativ?

Sen angående kompabilitet. Läste att det inte ska vara några problem med Works att öppna word-filer och spara sina filer som word osv. Funkar det bra? och kommer det funka om när nya versioner kommer osv. Är lite orolig, har haft problem med mellan vanliga versioner av word för windows och det är mycket irriterande och vill inte att det ska bli ett vardagsoproblem att kämpa med. Använder mycket logiska symboler och dessa har en tendens att försvinna eller bli till japanska, vilket är jobbigt när jag ska skicka in filer till min handledare.

Ja det var en del av mina funderingar. Som ni märker är jag inte särskilt datorkunnig, så känner någon för att svara får ni gärna vara tydliga! Hellre principer än tekniska data...hehe

Hälsningar
Björn

Ursprungligen av bohne:

Tjena allihop!

Min gamla dator verka tugga på sin sista brödkant. Så nu är det dags att fundera på nyköp. Har en pc, men mac lockar med stabiliteten framförallt (eller är det en myt jag gått på?)

Stablititeten? Mac OS X är stabilt som berget. Systemet har aldrig strulat ens marginellt under de senaste månaderna trots att jag kör mycket processor- och minnes-krävande program (illustrator 10, photoshop 7, dreamweaver...).

Min upptime: up 5 days, 19:59, 2 users, load averages: 1.51 1.79 1.77. Det vill säga ända sen senaste säkerhetsuppdateringen...

Citat:

Har egentligen varken bestämt för mac eller pc eller staionär eller bärbar. Men jag har sneglat lite på en iBook ett par gånger. Hur mycket mer prestanda får man om man köper en stationär mac jämfört med en iBook i samma prisklass?

Såg att det var en omröstning på sidan om skärmstorleken på bärbara. Själv tyckte jag att det såg litet ut med 12" när jag tittade i affären , men jag undrar om ni som arbetar med 12" upplever det som en begränsning?

Sen undrar jag om den billigaste iBooken är ett bra köp eller om det är prisvärt att gå upp till den för 13.500. Eller vilka tillägg som är mest priseffektiva? Minne?

Många upplever det inte som en begränsning eftersom det får plats lika många pixlar på skärmen oavsett om det är 12 eller 14 tum. Det blir bara lite mindre och vissa säger att det är lättare för ögonen eftersom text och detaljer blir snyggare. Kolla t.ex. Varför ska jag köpa en iBook G4?

Ps. ska du köpa extra minne och känner dig inte helt grön med datorhårdvara: Köp extra minne någon annanstans eftersom Applestore är notoriskt dyra på den punkten.

Citat:

Som datoranvändare är jag nog ganska snäll tror jag. Datorn skulle mest användas för att skriva och lite foto, men jag spelar inte och laddar inte hem en massa struliga program Det är lite därför jag tänkte att mac kanske var en god ide, trots att det skulle bli dyrare. Ett ordentligt datorköp nu är tänkt som en ganska stor investering och det är med avsikt att datorn ska vara ganska länge. Vad tror ni livslängden kan vara med mina syften och lite tur? Kanske en omöjlig fråga. Men om jag frågar: har jag rätt när jag tänker att den dyra mac:en kan vara värd det pga av att jag tjänar i livslängd jämfört med pc?
Hur stor prisskillnad kan egentligen motiveras om jag tex har en ibm eller dell som alternativ?

Andrahandsvärdet på en Mac brukar vara högre än på motsvarande PC-burkar. Macar brukar ha längre livslängd. Där finns det absolut ingen vetenskaplig fakta, men det är en ganska vedertagen sanning. Jag köpte min iMac G4 sommaren 2002 och räknar med att behålla den i tre år till lite drygt om jag inte vinner på spel. Och jag spelar sällan om pengar, så där faller det.

Citat:

Sen angående kompabilitet. Läste att det inte ska vara några problem med Works att öppna word-filer och spara sina filer som word osv. Funkar det bra? och kommer det funka om när nya versioner kommer osv. Är lite orolig, har haft problem med mellan vanliga versioner av word för windows och det är mycket irriterande och vill inte att det ska bli ett vardagsoproblem att kämpa med. Använder mycket logiska symboler och dessa har en tendens att försvinna eller bli till japanska, vilket är jobbigt när jag ska skicka in filer till min handledare.

AppleWorks är lite sisådär. Det är ett bra program om man ska skriva och ordbehandla, men är Word-kompabilitet viktigt så skaffa hellre Office-paketet. Works halkar tyvärr efter lite. Jag får dagligen dokument skrivna på Windows-maskiner som jag utan problem kan öppna med Office v.X (förra versionen, nyaste är 2004).

Citat:

Ja det var en del av mina funderingar. Som ni märker är jag inte särskilt datorkunnig, så känner någon för att svara får ni gärna vara tydliga! Hellre principer än tekniska data...hehe

Hälsningar
Björn

Hoppas att det var till hjälp.

(Hade jag fått chansen att köpa en ny maskin idag så hade det blivit mellanmodellen iMac).

• Medlem
  • 2004-11-03 20:54

Tack får svaret!

Börjar bli riktigt sugen på en iBook nu. Men funderar mycket på om det kan vara värt de extra lapparna för att få en 14".

Dock får jag hjärtat i halsgropen när jag hör hur vissa haft stora problem med sina iBooks. Reparationer, byten och strul. Hur vanligt är det med problemen? Det var ju för att kunna känna mig lite trygg som jag började fundera på mac i första läget!

Kan någon förresten förklara det här med uptime? Stött på det begreppen här och var men har inte fattat vad det handlar om alls!

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 21:06
Ursprungligen av bohne:

Börjar bli riktigt sugen på en iBook nu. Men funderar mycket på om det kan vara värt de extra lapparna för att få en 14".

Kika på dom i verkligheten om du har möjlighet…
DVD-brännaren är väl enda anledningen till en 14" i mina ögon, men ögon är ju olika

Citat:

Dock får jag hjärtat i halsgropen när jag hör hur vissa haft stora problem med sina iBooks. Reparationer, byten och strul. Hur vanligt är det med problemen? Det var ju för att kunna känna mig lite trygg som jag började fundera på mac i första läget!

Reparationer förekommer men jag tvivlar på att iBook är mer drabbat av detat än vilken bärbar dator som helst. Allt är ju mer "ihopknôkat" i en bärbar dator så det är lite ömtåligare än på en stationär - plus att man svänger omkring en bärbar mer än en stationär (hörs ju lixom på namnet ).
Vill du känna dig trygg så lägg dendär extrapengen på en 3-årsgaranti istället för på 14" - då är det ju 3 år utan ekonomisk risk

Citat:

Kan någon förresten förklara det här med uptime? Stött på det begreppen här och var men har inte fattat vad det handlar om alls!

Tid sedan datorn startades senast (dvs. startas från avstängd och inte från vila). Personligen ligger jag på några timmar nu bara eftersom ett gammalt nätverkskort spökat (så jag röck ut'et), men annars är det mest systemuppdateringar som "kapar" uptimen.

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-11-03 21:09

Upptime är hur länge datorn varigt påslagen utan omstart.

• Medlem
  • 2004-11-03 21:31

Å fan, är det dvd-brännare! Jag trodde det var samma som i 12" - ja det är ju helt klart ett plus.

Man har väl ett års garanti i grunden? Är den här 3 åriga en utökning på två år eller är det ett mycket bättre skydd än grundgarantin?

Upptime: man ska alltså ha datorn på hela tiden? Även om man kånkar med den nånstanns?
Vad är det för relevant information som upptime anger egentligen?

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 21:44
Ursprungligen av bohne:

Å fan, är det dvd-brännare! Jag trodde det var samma som i 12" - ja det är ju helt klart ett plus.

14" finns ju med både och (till en kostnad).

Citat:

Man har väl ett års garanti i grunden? Är den här 3 åriga en utökning på två år eller är det ett mycket bättre skydd än grundgarantin?

Givetvis har man ett års garanti (två år mot designfel).
Men länkat på denhär sidan finns info om massa olika "AppleCare" (denhär som bas för iBook)

Citat:

Upptime: man ska alltså ha datorn på hela tiden? Även om man kånkar med den nånstanns?

Nä, givetvis ställer man datorn i vila när man inte använder den…
(fäll ner skärmlocket och datorn går i vila, fäll upp och datorn är igång)
Men det säger ju lite om hur ofta man behöver starta om för att datorn krånglar eller segar ihop sig… Vissa hävdar ju månadsvis på peze oxå, men jag har alltid varit tvungen at tstarta om minsta varje vecka för annars blir pezearna så sega så hälften vore nog…
Men egentligen är 'uptime' väl mest kuriosa Åtminstone för hemanvändaren

Ursprungligen av bohne:

Det är inte alls nödvändigt att ha datorn igång hela tiden. Det har jag inte heller alla gånger (det är bara det att den är min musikmaskin så är den igång i princip dygnet runt, den är dessutom tillräckligt tyst att jag inte märker den när jag vill sova). Men uptime brukar vara ett bra bevis på att inget strular med datorn. Har man den igång länge och arbetar med den mycket utan att den börjar bete sig konstigt (som kräver en omstart eller liknande) så är det ett bevis på att det är som det ska. En bärbar dator går i vila när man stänger den. Uptime är också något som mest nördar (jag inräknad i den gruppen) brukar räkna. Tänk på det som trippmätaren i bilen - ju längre man kör på en tank - ju bättre är det.

Hoppas att det klargjorde lite.

Här kan du läsa lite mer om AppleCare och hur det fungerar.

Pär var först

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 13:12

nöjd med 12"

jag var oxå i valet och kvalet om 12" el. 14", jag körde på 12". Så här i efterhand ångrar jag mig inte. Det enda är väl det som nämnts ovan att man inte kan ha dvd-brännaren i 12"s modellen. Men kasta inte ut pezen utan rensa den från alla skit, nätverka, ha som server och köp en billig dvdbrännare..då tjänar du hd-space på ibooken och får en smidig bärbar utan extra vikt...

Är du inte i stort behov av mobilitet tycker jag definitivt du skall överväga den minsta iMac G5an!

iMac G5 17", 1,6 Ghz = 13 495 :-
samma som ovan fast med superdrive 15 495 :-

har haft iBook själv och det är för övrigt en väldigt fin och bra dator - och jag har hört väldigt lite om att den skulle vara "strulig". vad du än väljer så kommer du bli övernöjd tror jag!

angående att switcha/byta från wintel till mac (både nyttig och rolig läsning):

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=23186

good luck

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 19:26

Mest dator för pengarna är en eMac! Står man ut med att den brummar som en "vanlig dator" är den ett mycket prisvärt köp. Pengar över till annat.

iMac G5 är en underbar dator. Bra skärm, snabb, tyst och fräck.

12" iBook hellre än 14". Lägg pengarna på extern skärm om du behöver större, och extern DVD-brännare om det är nödvändigt.

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 20:44

iBook 12" är en härlig sak. Du kan ha med den hem till gamla mormor (eller vem som helst) och visa roliga bilder, du kan åka på tåget och kolla på film... Oändliga möjligheter!

Mac är härligt, för dina användningsområden tror jag att du kommer bli väldigt nöjd. Och andrahandsvärdet är bra på macen, jag sålde min tre år gamla iMac för 3000, hur många datorer får man tre tusen för efter tre år?

Tuta och kör och välkommen i familjen!

• Medlem
  • 2004-11-05 01:17

Bärbart är helt bestämt nu, men inte direkt för att jag kommer bära med den så rysligt ofta utan mest för att framtiden är osäker. Sabbatsår från plugget, eller plugga utomlands osv.

Så att 12"aren är extra liten och smidig påverkar inte mitt val så mycket. Jag är mest rädd för att jag ska tycka att det är för smått om man ska sitta vid den mycket. Men det är ingen som upplever det ansträngande eller så?

Hur ska man värdera steget från 1.2 till 1.33 egentligen?
Och 30gig till 60gig?
Ja storleken på hårddisken påverkar mig nog inte så mycket vid lite eftertanke. Men å andra sidan är det ju bra med marginaler om man räknar med att ha datorn i ett antal år....

Min kloka mamma har alltid haft strategin att alltid köpa datorer som överstiger standarden med god marginal, just för att slippa situationen att man sitter med sin 1,5 år gamla dator och känner sig helt förbi sprungen........mina tankar går till dvd-brännare och blåtand. Då är vi plötsligt uppe i 15-16 tusen. Hmm. Är det rimligt med 6000kr mer? (dvs iBook 12" jämfört med iBook 14"+dvd brännare)
Men kanske en riktig storsatsning lönar sig. Jag är inte den som byter dator och uppdaterar och har mig så det kanske är bäst att göra det ordentligt och satsa på att det håller i fem år......Någon som har nån fundering?

Ja just det: 1500kr för Office 2004 på Macademic i Uppsala. Det måste väl va ett kap? Apple Store tar visst 5200kr

Ursprungligen av bohne:

Men kanske en riktig storsatsning lönar sig. Jag är inte den som byter dator och uppdaterar och har mig så det kanske är bäst att göra det ordentligt och satsa på att det håller i fem år......Någon som har nån fundering?

Ja just det: 1500kr för Office 2004 på Macademic i Uppsala. Det måste väl va ett kap? Apple Store tar visst 5200kr

Kan du som sagt lägga ut 15-16 000 kr så tipsar jag om mellanmodellen iMac G5. Den är mycket kraftfullare än iBook G4. Men är det en bärbar som gäller så är det, och dom har sina fördelar, ingen tvekan.

Macademic säljer nog studentversionen av Office. Den kostar 1490 på Applestore, (och ännu mindre på Apple Mecenat Store om jag minns rätt). Som sagt, ska du köpa Mac och pluggar, gör det via www.mecenat.se, då får du 10% rabatt på i princip allt.

• Oregistrerad
  • 2004-11-05 08:36
Ursprungligen av bohne:

Så att 12"aren är extra liten och smidig påverkar inte mitt val så mycket. Jag är mest rädd för att jag ska tycka att det är för smått om man ska sitta vid den mycket. Men det är ingen som upplever det ansträngande eller så?

Och vill man så kan man ju koppla in en extern skärm (speglad som standard via miniVGA-plug), ansluta extern DVD-brännare (FW/USB), tangentbord och mus (USB/Bluetooth).
Då har man ju en hyfsad stationär plus en smidig bärbar i ett...

Annars är ju iMacG5 inte dum, och inte klumpig om man bara skall flytta datorn någon gång ibland.
(Size and weight (17-inch)
Height: 16.9 inches (43.0 cm), Width: 16.8 inches (42.6 cm), Depth: 6.8 inches (17.3 cm), Weight: 18.5 pounds (8.4 kg))

Är du student får du en 12" Powerbook med dvd-brännare för 17 000 kronor. 14" iBook är inte så rolig - enligt mig för "bulky"...och innan du köper måste jag nog rekommendera dig att gå till ett ställe där du kan "testa" och "känna". Jag har haft både 12" iBook och 12" powerbook och vad det gäller CPU har det mindre betydelse - skillnaden mellan 1.2 el. 1.33 är försumbar! men jag hade definitivt lagt i lite mer hårddisk - skall du ha lite mp3, kolla på film etc så försvinner utrymmet MYCKET snabbt.

iBook 12" kostar 8995 för student...så kan du vara utan DVD-brännare så hade jag nog valt denna och köpt till en extern dvd-brännare efteråt!

Och - maxa RAM-minnet!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-11-05 09:41

Jag vill nog slå ett slag för bättre begagnad Macintosh. En iMac G4 exempelvis kan man ju få för ca 5000 kr, nu när många byter upp sig till iMac G5.

Det är ju ett jättebra köp till de pengarna. Speciellt om man är student och har en begränsad kassa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-05 10:04

En iBook 12 tum är inget dåligt val alls, särskilt inte nu när priset sänkts och du får ett trådlöst nätverkskort på köpet. Ett annat mycket bra val är iMac G5, och särskilt 20-tummaren. Du bör installera ordentligt med minne i båda datorerna, minst 512 MB extra, så att du får ut mesta möjliga ur dem. MS Office 2004 finns att köpa till för ca 1 369 kr om du vill ha hundraprocentig kompatibilitet med dina gamla Word- och Excel-dokument.

• Medlem
  • 2004-11-06 00:15

Många rekommenderar visst iMac G5.....
Kanke skulle fundera över stationär en gång till.

Köpa till externa grejer (skärm å brännare å så) är ju inte en så dum idé kanske. Vad menas med "speglad som standard via miniVGA-plug"?
Var hittar man skärmar till mac och som kan kopplas till en söt liten iBook?

De flesta verkar rekommendera 12". Är det någon som kör 14" alls. Alla med iBook tycks ha valt 12"!

• Oregistrerad
  • 2004-11-06 10:44

Iochmed att man får egentligen "samma" bildstorlek på 12" som 14", bägge är på 1024x768, så finns det väl egentligen ingen anledning att ta 14" om man inte prompt måste ha superdrive.

Jag har en fråga också, hur stor skillnad är det på 1,26GB ram och 768MB i nya iBooken?

//André

• Oregistrerad
  • 2004-11-06 15:56

Jag rekommenderar iBook 12 med 512MB extra RAM. 60 GB hårddisk och inbyggd Blåtand skall du också ha, det beställer du samtidigt med datorn.

Du får med en adapter med vilken du kan koppla upp dig mot en vanlig PC-skärm. Som standard ser du samma bild på extraskärmen som på iBooken. Om du vill kan du installera ett program som gör att du får extraskärmen "bredvid" iBookskärmen, smidigt om man jobbar med två program och vill se båda fönstren samtidigt.

• Oregistrerad
  • 2004-11-06 17:37

Nån som kan kommentera 1,25 GB vs 768MB i ram i iBooken?

• Oregistrerad
  • 2004-11-07 10:49
Ursprungligen av Agazzie:

Nån som kan kommentera 1,25 GB vs 768MB i ram i iBooken?

Jag tror inte det är värt det. Jag har själv 640 MB, jag kan ha massor av program igång, fort går det också. Undrar hur många det är som 1,25 GB? Kan inte påminna mig om att någon har rekommenderat mer än 768 MB.

Köp något annat för pengarna, t ex en FireWire-disk för backup.

• Oregistrerad
  • 2004-11-07 12:43

768 borde ju räcka rätt långt, förmodligen räcka och bli över, men frågan är ju lite intressant ändå, hur mkt skillnad i prestanda får man för 2000:- skillnad, förmodligen inte tillräckligt så det är värt pengarna, men det är ju aldrig fel med lite extra ram. Har idag 1GB i min PB G4 och det pumpar på riktigt bra Hade 640 i min iBook G3 och det funkar också helt ok. Tror nog liksom du Sverker Hahn att 768 räcker bra.

• Medlem
  • 2004-11-07 17:04

Hur blir bilden om man kopplar in en extern 19" skärm om upplösningen i iBook-en är 1024x768? Blir det inte sunkigt?

1
Bevaka tråden