Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det tillåtet att dela på bredbandsabbonemang?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tänkt skaffa Telia ADSL 8Mbit och har då pratat med min granne som bor vägg i vägg om ifall man kan dra en nätverkskabel från mitt fönster till hans fönster, han betalar hälften av kostnaderna och sen delar vi på bredbandet. Är det tillåtet? Är det smart?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 09:37

Kan aldrig tänka mig att du får sälja vidare uppkopplingen så (fast ni kan ju teckna den ihop s.a.s.)
Smart är det ju i vilket fall som helst... ...så länge inte telia surnar.
Har inte HiS/kåren något "bredbandsprogram", eller bor du på fel sida "fabians"...

Smart så länge ingen av er tar hela bandbredden med Direct Connect eller annan verksamhet som man inte får hålla på med.
Men kommer dom på att ni delar så tror jag att man kopplar bort er omgående.

Helt klart ej tillåtet, vilket gör det desto mer attraktivt, speciellt som det är omöjligt att kontrollera. Delade min gamla uppkoppling med 2 grannar via sladdar mellan fönstren, och med ytterligare en via airport. Kostnaden sjönk från 400/mån till 100/mån

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-02 10:32

Ser man bara till att dra nätverkskabeln snyggt (så den iallafall inte syns från utsidan) så bör det väl vara i det närmaste omöjligt att upptäcka?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 11:18
Ursprungligen av nillon:

Ser man bara till att dra nätverkskabeln snyggt (så den iallafall inte syns från utsidan) så bör det väl vara i det närmaste omöjligt att upptäcka?

Jo, i det närmaste omöjligt då man får dela vidare sin anslutning inom hushållet...
På IP etc syns ju ingen skillnad om det är i rummet/lägenheten/huset eller in till grannen...

Men som sagt - Telia blir inte glada när dom kommer på...
(Fast det finns väl "flerhushållsabonnemang" om man prompt vill vara laglig)

  • Medlem
  • 2005-03-09 19:08
Ursprungligen av Pär:

Telia blir inte glada när dom kommer på...

Telia skall inte vara så glada heller !, jag hade inte tvekat på detta!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-03 10:01

Ett trådlöst nät är ju rätt smidigt om ni inte har för tjocka väggar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 10:59

Om du lusläser avtalet finner du troligen att abonnemanget bara får nyttjas inom hushållet (eller något i den stilen). Jag tror dock inte att Telia aktivt söker upp misstänkta sådana här fall Dessutom är de väl nästan möjliga att påvisa.

Jag tycker snarare att risken ligger på ett annat plan - nämligen att det är du som ansvarar för uppkopplingen. Om grannen gör något olämpligt (sprider virus, portscannar, delar ut Disneys hela backcatalogue, hackar pentagon, propagerar för Windows, etc etc) så är det du som är ansvarig.

Han är iofs ryss...

Om jag delar ut internetet från min dator så kan väl ingen märka nån skillnad på ifall jag delar ut mitt internet eller bara låter honom få tillgång till nätverket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 17:12

Om det är en granne eller bara en annan dator i hushållet är ju omöjligt att upptäcka och du kan nog vara lugn.

Jag skulle nog däremot bara dela ut den till någon jag känner väl. Du är ansvarig för vad som händer från ditt ip.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2004-11-03 19:22

Nja

Telia skiter nog rätt hårt i vad du gör, eller inte gör med din lina - sålänge du håller dig inom lagens långa håriga arm.

Om det nu var så att det finns specifierat att man bara får bruka tjänsten inom hushållet - vad är det då som säger att du får inkludera din ryss i det?

Telia har hursomhaver ingen kontroll - och OLAGLIGT är det garanterat inte, att bryta mot något som Telia kallar för policy är inte olagligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 20:46
Ursprungligen av azral:

Telia skiter nog rätt hårt i vad du gör, eller inte gör med din lina - sålänge du håller dig inom lagens långa håriga arm.

Om det nu var så att det finns specifierat att man bara får bruka tjänsten inom hushållet - vad är det då som säger att du får inkludera din ryss i det?

Telia har hursomhaver ingen kontroll - och OLAGLIGT är det garanterat inte, att bryta mot något som Telia kallar för policy är inte olagligt.

Nej, inte olagligt (sålänge inte ryssen gör något olagligt, förstås) men däremot ett avtalsbrott som kan leda till avstängning och/eller uppsägning av abonnemanget.

Den främsta anledningen till att låta bli är dock det där med ansvarsfrågan, det är ju trist om du tex blir "oskyldigt" abuseanmäld.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-03 20:49
Ursprungligen av tei:

Nej, inte olagligt (sålänge inte ryssen gör något olagligt, förstås) men däremot ett avtalsbrott som kan leda till avstängning och/eller uppsägning av abonnemanget.

Den främsta anledningen till att låta bli är dock det där med ansvarsfrågan, det är ju trist om du tex blir "oskyldigt" abuseanmäld.

Då är det väl bara att låta grannen stå på abonnemanget och köra vidare

Kör man med en trådlös router så kan det ju vara "oavsiktligt" att grannen kommer åt det. Hur många har inte snikat sig in på ett öppet trådlöst nät?

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-09 21:41

Jag tycker att ni SJÄLVKLART skall dela på det.

Du skall nyttja linan på det sätt du själv önskar inom lagens gränser, och om du vill dela med dig av den för att ni skall kunna ha kul tillsammans (lanparty?), o han bjuppar dig på en Jolt då o då är det helt i sin ordning

Operatörer som motsätter sig vänlig delning i paragrafer o dyligt har inget på marlknaden att göra. Man betalar för 8Mbit lina, de skall inte bry sig längre än så

Jag har två grannar som delar med sig av sina trådlösa nätverk utan att veta om det, så när det är driftstörningar på mitt eget bredband så kan jag i varje fall kolla mejl och surfa om jag måste. Smidigt!
(På samma sätt kan man ju "råka" dela med sig av bredbandet till en granne, men att ta betalt för något sådant är emot kontraktet med telia... det är väl typ samma sak som att skaffa parabol och sälja TV-kanaler till andra i huset?)

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-03-09 23:25

Om man t ex kör delat ADSL så kan det bli lite väl segt att surfa när "brorsan" sitter och kör BitTorrent på sin burk samtidigt, blir väldigt trångt på upstream även om man har 8Mbit ner...

Finns det något smidigt program till MacOS X för att dirigera bandbredd mellan olika IP-nummer(som min router tyvvär inte stödjer)?

1
Bevaka tråden