Ixus 40 vs Ixus 430

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 13:25

Blev av med min Ixus 430 på en semester i Rom (var annars?).

Har kollat in Ixus 40 lite granna, är ju betydligt mindre, ska tydligen vara lite snabbare, har större display, men verkar ha sämre bildkvalitet.

Var riktigt nöjd med min Ixus 430, bilderna blev riktigt bra med den. Har dock varit otursförföljd, var inlämnad under ett par månader på grund av sand i objektivet (mitt fel) plus att den hade ett annat fel när den kom tillbaka från verkstaden...

Jag gillar Ixus, på grund av grymt fina bilder, speciellt i mörka utrymmen, dvs klubbar, och lätt att använda, snygg, verkar väldigt stadigt bygg. Och den passar i jeansfickan utan större problem.

Är det någon som kan hjälpa till med tips? Blir bilderna så mycket sämre med den nya?

• Oregistrerad
  • 2004-11-01 13:33

Här hittar du test bilder och liknande:

http://www.cyberphoto.se/canon/digital/ixus40.php

Jag har själv inte testat denna men den verkar ha fått bra recentioner

• Oregistrerad
  • 2004-11-01 14:41

tackar

jobbigt när dom skriver 'Bra bildkvalitet för sin storlek'

men snabb och liten är den ju. får väl sälja laddare och 32MB kortet till ngn annan.

Cyberphotos "tester" är ju inte så grundläggande. Istället skulle jag rekommendera den här recensionen som är, som alltid från DCRP, mycket grundlig:

http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_sd300-review/index.shtml

Snabb sammanfattning är att de gillar kameran men ja, den är något sämre i kvalité än föregångaren (som väl IXUS 400/430 får räknas som).

• Oregistrerad
  • 2004-11-01 18:14

Tackar. Fick nog reda på det jag vill veta. Lutar nog åt att jag skaffar en Ixus 40, och sedan köper en lite dyrare bättre kamera nästa gång.

Framför allt är det snabbheten och storleken som tilltalar mig.

Undrar bara hur mycket sämre bilderna blir. Måste undersökas närmare.

• Oregistrerad
  • 2004-11-02 08:47
Ursprungligen av Dj Leafer:

Undrar bara hur mycket sämre bilderna blir. Måste undersökas närmare.

Kolla testbilderna på cyberfoto

Jag tog ut en sådan här kamera i måndags (ixus 40) och
jag älskar formatet och byggkvaliteten.
Innan hade jag en Powershot S45 som jag blev bestulen på
och den hade grym bild kvalitet och min första tanke
var att ta en S60 eler S70 men när jag jämförde
lite bilder så tycker jag inte skillnaden var
speciellt stor mot IXUSen så formatet och den större
skärmen fick avgöra.
Nu när jag provat att ta lite kort så får jag säga att javisst
Powershot s45 tog i vissa fall lite bättre kort men skillnaden
är högst marginell.

Martin

Någon annan som har köpt denna kamera och har några synpunkter?

Jag tror man inte ska underskatta hur trevligt det är med en rejäl skärm, på den punkten är ju nya IXUS 40 rejält bättre än tidigare modeller.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-11-06 01:05

Jag har lånat hem Ixus 40 från jobbet ett par veckor för utvärdering. Jag är mycket nöjd med den kamran! Den är mycket smidig, tar väldigt fina bilder och hastigheten är helt ok. Jag gillar den stora 2" displayen och att det går så fort att hoppa mellan tagna bilder. Det enda jag har att klaga på är väl batteritiden. Men den är inte usel ändå. Fick ladda var tredje dag, men då tog jag duktigt många kort per dag också...

-- Patrik

PS. Förlåt att detta inte är någon recension, det var det inte tänkt att bli heller. Bara ett "ja den är bra" inlägg.

Kan ju tillägga att batteritiden inte var lysande i tidigare modeller hellre, så det borde inte vara ett skäl att välja IXUS 430.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2004-12-27 13:40

en Ixus 40 beställd...

• Medlem
  • 2004-12-27 16:19

Jag har själv köpt en Ixus 40. Den är inte så snabb från avtryck till bild som jag hoppades på. Min Konica Minolta var mycket snabbare. Att ta bilder inomhus kan vara lite problematiskt. Färger blir ibland lite underliga. Dessutom så blir ansikten mot mörk bakgrund lite väl vita enligt min uppfattning. Förutom detta så är det en bra kamera.

• Oregistrerad
  • 2005-01-03 16:53

har upptäckt att om man ställer in vitbalansen manuellt, så blir blixtbilderna inomhusen mycket bättre.

hittar ständigt nya trick, vem vet, om ett år kanske jag kan ta några snygga bilder iaf.

Själv är jag helt grön på att fota, men forskade o letade innan mitt köp o kom fram till att KonikaMinolta gjorde prisvärda kemeror (snabba,bra insällnings möjligheter, o kanon fina bilder (färger mm)

"Rättar man till" bilderna i tex iPhoto, ps blir bilderna sämre o man får byta tillbaka till "minoltas beslut"

Så är du öppen för förändringar kan du ju kolla på en sådan, har en G400, sedan finns det ju med fler pixlar också i samma "serie", men då är dom kamerorna långsammare.

Sedan beror det ju på vad kameran gör med pixlarna också, finns säkert 8 mpix som ger sämre resultat än en 4 mpix kamera.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-04 10:05

Lite offtopic bara, min flickvän lämnade in sin Ixus 430 hos canon service i Stockholm för att "funktionsratten" hade slutat fungera. Hon fick tillbaka den dagen efter, reparerad och klar. Snacka om snabb och bra service

1
Bevaka tråden