Bränt sönder en skärm.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-31 18:06

Hej!
Jag lånade min kompis skärm, en ganska ny 17" CRT.
Kopplade den till min iBook med 1280* någonting i upplösning. lånade den i kanske två timmar. Efterråt när vi bytte till baks till dell datorn så fick den först ingen kontakt. Eftert att startat om datorn startade dock skärmen för att efter 30 sek få felet att den är i vililäge. Sen slocknade den totalt och börja låta väldigt konstigt.

Så, jag antar att den är bränd. Men, inte borde väl den bli bränd tack vare iBooken? En ny skärm ska väl klara sådan upplösning? Är det jag som bär störrsta ansvaret för att den brann, eller skulle den likväl gjort det med tillhörande dell dator?!

Tacksam för svar.

Vad är det för CRT skärm?

HAr flytta skärmar mellan PC & Mac under många år och har ALDRIG råkat ut för något liknande.

Ursprungligen av pizzabudet:

Vad är det för CRT skärm?

HAr flytta skärmar mellan PC & Mac under många år och har ALDRIG råkat ut för något liknande.

jag har haft en dell och en powermac g4 och en ibook och använ dellens skärm och inget har hänt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-31 18:41

Kolla stiften i kontakten så att inte något av dem är böjt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-31 18:53

Jepp, kolla stiften, testa annan strömkabel, koppla loss den från datorn (bara strömkabel) och starta den.. se om du får upp monitor selftest. Sen ringer du dellsupporten och får den utbytt (förutsatt att inga stift var böjda). Nämn inte att den var kopplad till en ibook, den har alltid varit kopplad till delldatorn och den bara slockna

• Oregistrerad
  • 2004-10-31 19:01

Ok, tack för alla tips!
Ska testa!

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-31 19:54

Din iBook bör inte kunna ha gjort något med skärmen som en Dell inte skulle kunna ha gjort. Det enda som skulle kunna tänkas ha "bränt" skärmen är att du körde in för hög upplösning i den. Men 1280x1024 är ju ingen stor upplösning på en modern 17" skärm så det verkar väldigt osannolikt. Hur låter skärmen? Ett högt pipande ljud?

1
Bevaka tråden