Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte specialtecken på t-bordet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns ju en massa specialtecken som man får fram om man tex trycker ner shift-tangenten samtidigt som man trycker på en siffra... men, på mitt tangentbord finns inga markeringar om var de här specialtecknen sitter och hur mycket jag än testar mig fram så hittar jag inte.
Just nu behöver jag tex hitta tecknet för 1/2 utan att behöva skriva 1 / 2.

Finns det någon bild på nätet där alla tecken finns markerade på tangentbordet, eller vilka tangentkombinationer man ska använda för att få fram dem?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-29 09:49

Gå in i Systeminställningar, välj panelen Internationellt, fliken Indatameny och slå på Tangentbordsvisning och kryssa för Visa indatameny i menyraden.

Sedan tar du fram tangentbordsvisning från menyraden.

Voila!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-29 09:53

du menar ½

den finns under redigera/special tecken!

mac har nog och tydligen gjort så istället då dom inte anser att man använder ½ så ofta men dock ? oftare

mvh tobias

Ursprungligen av atomlab:

du menar ½

den finns under redigera/special tecken!

mac har nog och tydligen gjort så istället då dom inte anser att man använder ½ så ofta men dock ? oftare

mvh tobias

Ok! Nu hittade jag dem. Men jag trodde att det gick att skriva dem direkt via tangentbordet som det gick förr om åren... vill minnas att det gick med os9. Jar har fortfarande inte lärt mig allt jag behöver veta efter alla år med pc...

Men men, man lever så länge man lär.
Tack för hjälpen

Ursprungligen av Maimiti:

Ok! Nu hittade jag dem. Men jag trodde att det gick att skriva dem direkt via tangentbordet som det gick förr om åren... vill minnas att det gick med os9. Jar har fortfarande inte lärt mig allt jag behöver veta efter alla år med pc...

Ibland har du alla hjälp du behöver i datorn...

Finder -> Hjälp -> Mac Hjälp -> sök på "specialtecken" -> Skriva in specialtecken och symboler:

Du kan också skriva specialtecken genom att trycka in tangentbordskombinationer. Om du vill se vilka tangenter du behöver trycka på sätter du på Tangentbordsvisning i Indatamenypanelen i inställningspanelen Internationellt. Välj sedan Visa Tangentbordsvisning. Tryck ner tangenterna skift, alternativ och kommando samtidigt, så visas tecknen som kan användas. Skriv tecknet genom att hålla ner den modifierande tangenten (eller tangenterna) på tangentbordet och trycka på tangenten som finns på samma plats i Tangentbordsvisning som tecknet som du ville infoga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-29 09:56

Om du kör OSX så skall du gå under systeminställningarna. Välja Internationellt/Indatameny. Markera Tangentbordsvisning i listan och välja "Visa indatameny n i menyraden". Då kan du få fram ett litet tangentbord på skärmen som visar dig vad alla tangenter visar för tecken för varje typsnitt

Men där finns inga markeringar för var ex dollartecken och sånt sitter... Den visar bara det jag redan ser på mitt eget t-bord. Hur får jag den att visa var specialtecknen sitter?

1
Bevaka tråden