Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya Cinema Displays verkar inte hålla kvalitén

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-05 08:07

Vi har två apple skärmar som inte visar några som helst problem, jag antar att vi i så fall har haft tur - de andra burkarna är bärbara, dock så har vår controller och planner en 19" samsung som jag måste säga inte håller måttet knappt för office paketet, men den kostade i o f s där efter med.

Jag kan i alla fall s äga att om jag skulle köpa en ny apple skärm skulle jag vilja se den irl innan jag köpte den, eventuellt med en muntlig garanti att jag kan byta den om jag behöver det.

/Tangen

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-04-06 09:45

Jag har en Cinema 23" som jag haft i ca ett år nu... helt klockren skärm... haft viewsonic o sony skärmar innan som jag tyckt var grymma men dom går inte o jämföra med denna

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 10:37

ja, det har ju bara gått en månad?...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-07 19:47

Byt ut, rakt av... sånt där ska man definitivt inte stå ut med på en sån skärm

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-10 09:01

Jag har en 23" Apple Cinema Display kopplat till en MacBook Pro.
Den uppvisar inga av de problem du säger att du har utan fungerar klockrent.

Så länge du har garanti kvar så kan du få skärmen åtgärdad (hur många gånger som helst).
Det är däremot inte 100% säkert att skärmen byts ut mot en helt ny. Du kan få en sk "utbytesskärm", d.v.s. en tidigare felaktig skärm som åtgärdats. Detta är ingen unik regel för Apple utan de flesta fabrikat har samma system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 15:07

Hej alla,

de tycker att det har gått för lång tid nu, så jag skulle få lämna in den och låna en 19" av dem isället... inte så sugen på det, måste vara lättare att kontakta Apple direkt och få den reklamerad, har ju ändå Apple Care..

Vi får se vad Apple säger..

Jag bytte min apple cinema 20 två gr pga ojämn backlight, det tredje exet jag fick var begagnat och såg #%%€ ut... så jag vägrade ta imot det varav jag tillslut fick häva köpet efter ett ex antal mån...

Mitt råd köp inte en apple skärm om du ställer lite högre krav på en skärm...

/Bruno

  • Oregistrerad
  • 2006-04-28 09:46

Alternativ till ovilliga ÅF

Jag hade funderingar innan jag köpte min 20"-are. Främst gällde det döda pixlar som jag inte kan acceptera på något sätt.

Jag gjorde då först som föreslagits av tidigare inlägg. Jag ringde till en stor ÅF (Man skulle kunna kalla dem för biblioteket för Mac datorer) och frågade om jag kunde få testa skärmen innan jag tog med mig den för att se så att den var ett bra exempler. Svaret var ett otvetydigt "aldrig i livet".

Jag ringde så till Apple och fick ett förslag som jag själv inte tänkt på. Vi i Sverige behöver inte bry oss om "Pixel policys" och andra "tveksamheter" så länge som vi är privatpersoner och köper skärmen på postorder. Då särskillt Apple Store eftersom det var deras förslag. Konsumentskyddet är väldigt starkt gällande distansköp (postorder) och vi har alla rätt att skicka tillbaka en vara vi inte är nöjda med oavsett anledningen. Det kan lika gärna vara att den inte matchar tapeten hemma. Det spelar helt enkelt ingen roll vad anledningen är.

Vi kan således alla välja att köpa våran skärm på nätet/postorder (även från samma ÅF som inte lät mig testa en skärm) och skicka tillbaka den om vi inte gillar den, precis som vii får skicka tillbaka tröjan till Ellos om den inte passar.

Självklart är det bästa at få testköra en vara innan man lämnar över sina pengar men om man har en ÅF som krånglar så känns det tryggt att Apple har läst på om lagar och regler och dessutom upplyser kunder om deras rättigheter.

Ursprungligen av eimermusic:

Jag hade funderingar innan jag köpte min 20"-are. Främst gällde det döda pixlar som jag inte kan acceptera på något sätt.

Jag gjorde då först som föreslagits av tidigare inlägg. Jag ringde till en stor ÅF (Man skulle kunna kalla dem för biblioteket för Mac datorer) och frågade om jag kunde få testa skärmen innan jag tog med mig den för att se så att den var ett bra exempler. Svaret var ett otvetydigt "aldrig i livet".

Jag ringde så till Apple och fick ett förslag som jag själv inte tänkt på. Vi i Sverige behöver inte bry oss om "Pixel policys" och andra "tveksamheter" så länge som vi är privatpersoner och köper skärmen på postorder. Då särskillt Apple Store eftersom det var deras förslag. Konsumentskyddet är väldigt starkt gällande distansköp (postorder) och vi har alla rätt att skicka tillbaka en vara vi inte är nöjda med oavsett anledningen. Det kan lika gärna vara att den inte matchar tapeten hemma. Det spelar helt enkelt ingen roll vad anledningen är.

Vi kan således alla välja att köpa våran skärm på nätet/postorder (även från samma ÅF som inte lät mig testa en skärm) och skicka tillbaka den om vi inte gillar den, precis som vii får skicka tillbaka tröjan till Ellos om den inte passar.

Självklart är det bästa at få testköra en vara innan man lämnar över sina pengar men om man har en ÅF som krånglar så känns det tryggt att Apple har läst på om lagar och regler och dessutom upplyser kunder om deras rättigheter.

Är det inte så att man får häva köpet inom två veckor från inköpsdatum om man ångrar sig? Eller finns det en till rättighet som säger att vi får ångra oss efter att vi har testat den? Vad är det då för regler som gäller, man brukar ju inte få sin vara inom två veckor så ångerrätten är svår att utnyttja.

Ursprungligen av cable_guy6:

Är det inte så att man får häva köpet inom två veckor från inköpsdatum om man ångrar sig? Eller finns det en till rättighet som säger att vi får ångra oss efter att vi har testat den? Vad är det då för regler som gäller, man brukar ju inte få sin vara inom två veckor så ångerrätten är svår att utnyttja.

"När du handlar varor på distans räknas ångerfristen från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den."

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=2479

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-29 18:11

Otroligt jobbigt, jag har en 23" Cinema HD både hemma & på kontoret & båda är klockrena & funkar utmärkt utom just när man stänger ner alla fönster & har en grå bakgrund, då kan man se skuggor efter alla fönster.

Har dock inte de problemen när det är svart bakrund.

Inte nog jobbigt för att lämna in dem.
Annars är jag otroligt nöjd med båda mina 23 tummare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-29 18:35

Köpte min 20" från apple-store av just anledningen att kunna lämna tillbaka den, no questions asked om jag var på det humöret. Förstår inte varför folk vill betala samma pris eller mer till en ÅF och få sämre villkor när det handlar om några dagars leveranstid.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 13:05

Köpte två stycken 20" apple skärmar i september förra året. Den ena var perfekt den andra hade 1 död pixel. I och med att man har öppetköp lämnade jag tillbaka den och fick en ny. Nu har jag två perfekta skärmar. Nemas problemas !

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-05-04 23:06

Min 20-tummare, inköpt för lite mer än ett år sedan, har ett ljust fält från vänster nederkant som sträcker sig in till mitten av skärmen. Det ljusa fältet är ungefär 1 cm högt och skitirriterande! Men eftersom Apple måste konstatera felet innan min garanti gäller och jag då måste skicka iväg skärmen, så orkar jag inte bry mig.

Att jobba 2 veckor på enbart min PowerBook känns rätt drygt så jag sliter lite hårdare i två veckor och köper en ny skärm istället.

Men det är trist som tusan att en sån fin skärm ska vara så ojämn i kvalitén. Det är, som många påpekat tidigare, ett riktigt lotteri med Apples cinema display!

Bevaka tråden