Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireFox RC 1

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 09:08

Mozilla.org har släppt Release Candidate 1 av FireFox. Jag har inte testat den för Mac ännu men för är den väldigt mycket snabbare, stabilare och snyggare än PR1!!

Länk till Mac-versionen:
http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/1.0rc1/Firefox%20(1.0rc1,%20en-US).dmg.gz

Länk till nyheten på ArsTechnica:
http://arstechnica.com/news.ars/post/20041027-4355.html

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-28 09:53

So far so good.
Känns lite rappare än föregångaren.

Senast redigerat 2004-10-28 10:17

Det intressantaste ur Ars-artikeln:

The only major change I noticed (aside from many bug fixes) was the inclusion of a "Single Browser Mode" in the Advanced settings that will allow you to capture all instances of new windows as tabs.

Det här kommer vissa att gilla.

Jag har konstiga buggar..

Om ja lägger till ett bokmärke tex, o fönstrer kommer upp där man ska skriva in namn, försöker ja ändra namnet går de inte, byter ja till findern o sen tillbaka till firefox kan ja ändra i textfältet.. Frustrerande.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-28 10:49
Ursprungligen av Johan S:

Jag har konstiga buggar..

Om ja lägger till ett bokmärke tex, o fönstrer kommer upp där man ska skriva in namn, försöker ja ändra namnet går de inte, byter ja till findern o sen tillbaka till firefox kan ja ändra i textfältet.. Frustrerande.

Fungerar utmärkt här....

Äntligen har de börjat få ordning på alla flikar. Nu kan man öppna länkar från andra program i en ny bakgrundsflik (tabs). Det enda som jag inte kan få att funka är att öppna bokmärken i en ny flik, den öppnas alltid i samma flik. Är det någon annan som har samma symptom som mig ?

För övrigt känns den riktigt snabb, mycket snabbare än Camino

/henrik

Ursprungligen av Henrik Andersson:

Äntligen har de börjat få ordning på alla flikar. Nu kan man öppna länkar från andra program i en ny bakgrundsflik (tabs).

Nice, det är en sak som jag verkligen uppskattat Safari för (och det har varit huvudskälet att Safari varit förinställt hittills).

Ursprungligen av Adrian B:

Nice, det är en sak som jag verkligen uppskattat Safari för (och det har varit huvudskälet att Safari varit förinställt hittills).

Får du bokmärkena att öppna i nya flikar ?

/henrik

...och naturligtvis även shift-ctrl-tabb för att växla åt andra hållet.

Ursprungligen av Henrik Andersson:

Får du bokmärkena att öppna i nya flikar ?

Hur menar du? Jag syftade på att man får länkar från andra program i nya flikar (istället för fönster), inte bokmärken.

Ursprungligen av Adrian B:

Hur menar du? Jag syftade på att man får länkar från andra program i nya flikar (istället för fönster), inte bokmärken.

Om jag mittenklickar på ett bokmärke så vill jag kunna få upp det i en ny flik. Det funkar inte i menyn "Bookmarks", men däremot funkar det med bokmärken som ligger på verktygsraden "Bookmarks toolbar" (den under adressraden). Förstår du nu ?

/henrik

Ursprungligen av Henrik Andersson:

Om jag mittenklickar på ett bokmärke så vill jag kunna få upp det i en ny flik. Det funkar inte i menyn "Bookmarks", men däremot funkar det med bokmärken som ligger på verktygsraden "Bookmarks toolbar" (den under adressraden). Förstår du nu ?

Jag förstår nästan, förutom vad "mittenklickar" betyder

Ursprungligen av Adrian B:

Jag förstår nästan, förutom vad "mittenklickar" betyder

Mittenklick är vad jag kallar att trycka på scrollhjulet på musen. Brukar köra CAD på Sunmaskiner ibland och de har 3 knappar på musen, så det är förmodligen därifrån jag fått det

till heto:
Mittenklick funkar utan drivrutiner i Camino och Safari. Jag har därför laddat ner logitechs drivrutiner till min mus. Du måste sedan ställa in att "mittenklick" betyder "Command + Click" för att det ska funka.

/henrik

Ursprungligen av Henrik Andersson:

Mittenklick är vad jag kallar att trycka på scrollhjulet på musen.

Ah, jag anade det. Jag har ställt in scrollhjulsklick till F10 i Exposéinställningarna vilket jag tycker är supersmidigt faktiskt.

  • Medlem
  • 2004-10-29 00:10
Ursprungligen av Henrik Andersson:

Om jag mittenklickar på ett bokmärke så vill jag kunna få upp det i en ny flik. Det funkar inte i menyn "Bookmarks", men däremot funkar det med bokmärken som ligger på verktygsraden "Bookmarks toolbar" (den under adressraden). Förstår du nu ?

/henrik

Mittenclick - som jag har letat efter den funktionen, hur fixar man det?
(Jag har en Logitech-mus)

/H

Känns klart mycket rappare tycker jag.
De nya inställningarna för tabs har jag saknat men kunnat leva utan nu ska vi se om det jag verkligen saknar finns med... kortkommando för att hoppa mellan tabbar....
Inte vad jag kan märka någon som vet?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

kortkommando för att hoppa mellan tabbar....
Inte vad jag kan märka någon som vet?

Ctrl + Tab funkar för mig.

Det som jag också saknar är att kunna stänga en flik genom mittenklick, verkar inte funka ...

/henrik

Tips till Mattias: Help -> Help Contents -> Keyboard shortcuts

Inte så svårt va?

Där kan du också lära dig att ctrl-page down ger nästa flik (och ctrl-page up ger... gissa va? )

Sitter på powerbooken och surfar lite just nu och tänkte ge Firefox en chans. Besökte ett populärt och stort forum jag hänger på (i arbetet) och det var SIRAP-SURFNING Extreme. Tillbaka till Safari på macen.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Sitter på powerbooken och surfar lite just nu och tänkte ge Firefox en chans. Besökte ett populärt och stort forum jag hänger på (i arbetet) och det var SIRAP-SURFNING Extreme. Tillbaka till Safari på macen.

Just när det gäller forum så tycker jag Safari har en väldigt stor nackdel jämfört med t.ex. Firefox; det går inte att ångra. Ångra är ju en rätt grundläggande funktion och skriver man mycket i formulär så är det värt rätt mycket att kunna ångra om man råkar radera text man skrivit. Att det dessutom är en ångrafunktion i flera steg gör inte saken sämre. T.ex. kör jag alltid 99mac i FF även om Safari är förinställd hos mig. (Camino har också denna funktion så vitt jag vet.)

Ursprungligen av Adrian B:

Just när det gäller forum så tycker jag Safari har en väldigt stor nackdel jämfört med t.ex. Firefox; det går inte att ångra.

Det kan jag hålla med om, men hastigheten... snarrrrk. Gick inte att använda.

Ah, ja då är det tråkigt. Var det ett speciellt forum eller tycker du det gäller andra som t.ex. 99mac? För mig upplevs inte 99mac som segt i FF jämfört med Safari, men å andra sidan så sitter jag med en iBook G3/800 och då går allting lite jämnsegt liksom...

Hehe, generellt segt på stora forum med mycket text tyckte jag. Datorn är en PB G4 1.25GHz dessutom.

Nu är RC 2 släppt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-04 15:30
Ursprungligen av Adrian B:

Nu är RC 2 släppt.

Jag hittar inte vad som är nytt i den. Har du någon länk?

Näe, men det är egentligen inte så mycket nytt, som jag fattat det handlar det bara om att krossa småkryp (ja, buggar alltså ) för att kunna få klart 1.0.

FireFox RC 1

Hej

Sen jag installerade FireFox RC 1 så har jag fått väldigt stora problem med just FireFox. Den hänger sig väldigt ofta och tar järna med sig hela OS X i fallet. Detta inträffas speciellt när jag besöker aftonbladet.se men ibland även hos andra siter. Dator blir segar även ner sig när man kör FireFox något som den inte gjort förrut.

Vet inte vad som är fel men jag hoppas att dom fixar det.

Jag kör iBook G4 800, OS X 10.3.5, 256Mb RAM.

Det är synd för FireFox fungerade klockrent innan RC 1. men jag ska ta hem RC 2 och hoppas att det blir bättre.

mvh
/Martin

FireFox RC 2

Nu har jag provat FireFox RC 2 och nu verkar min problem vara som bortblåsta.
kanske alla min inskickade buggrapporter har hjälp.

Kan var värt att prova RC 2 för er som hade problem med RC 1.

mvh
/Martin

Imorgon släpps Firefox 1.0. En stor händelse faktiskt.

Ursprungligen av Adrian B:

Imorgon släpps Firefox 1.0. En stor händelse faktiskt.

Då skriver vi väl en nyheter imorgon om det hehe
för det var väl imorgon det hände?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 20:14

Ska bli riktigt spännande faktiskt. Firefox preview har varit allt annat än stabil men får de det under kontroll blir den överlägset browsern.

1
Bevaka tråden