Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fy på dig Powerbooken - bad boy!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-27 22:00

Igår morse blev jag utsatt för en chock av min Powerbook. Jag har under mina år med Macen (och PC:n för den delen) aldrig varit med om något liknande. Hör och häpna.

Gick upp för att gå till jobbet och efter badrumsbesöket gick jag till köket och tänkte ... eh jag väcker PB:n ur vila först så får den "värmas" upp lite och sätter på kaffe sen. Det som kommer att hända i nästa sekund höll på att sluta i katastrof. Det var tur att jag gick till badrummet först och vaknade till lite granna annars hade det varit riktigt illa.
Nu kommer det ... jag trycker in låsknappen och lyfter upp skärmen och då händer det.
Ett oväsen på en decibel-nivå som jag inte trodde fanns i en Powerbook sätter igång. Oväsendet lät som ett larm kombinerat med ljud från space invaders spel och sirener från ett utryckningsfordon.
Chock!!! Jag står förstelnad i några sekunder och min hjärna vill inte acceptera att ljudet kommer från Powerbooken. Hjärnan söker hela tiden efter andra ljudkällor och avvisar en efter en. Brandlarm? Nope! Har ingen. Grannens stereo? Nope! Oväsendet låter inte som musik. Billarm? Nope! Finns inga bilar i närheten. Till slut lyckas hjärnan acceptera att oväsendet kommer från PB:n.
Panik!!! I chocktillståndet lyckas jag inte lokalisera ljudknapparna. Det tar några sekunder. Jag trycker på knapparna men ingenting händer. Drämmer igen skärmen men fanskapet fortsätter.
Till slut tänkte jag det återstår en enda sak innan jag är tvungen att använda "kraftig övervåld" för att övervinna oväsendet. Jag trycker på startknappen och håller ner den i några sekunder.
Pustar ut! Powerbooken stängs av och oväsendet tystnar. Jag tar och samlar mig några sekunder och lyfter skärmen igen, väldigt försiktigt den här gången. PB:n kommer ur vila med dialogrutan "Vill du stänga av datorn?".
Jag gör en omstart för säkerhets skull och satt frustrerad i en halvtimme stirrandes på Powerbooken medans jag åt min frukost.

Powerbooken fungerar som om ingenting har hänt och inga fler konstiga högljudda oväsen har hörts. Men man undrar ju vad fan kan ha hänt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 09:36

Låter ju fullständigt bisarrt. Och du är säker på att du var vaken?

  • Medlem
  • 2004-10-28 10:24
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Låter ju fullständigt bisarrt. Och du är säker på att du var vaken?

Absolut säker!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 10:16

Det hände mig en gång när jag höll på att koppla in min iBook, det kom ett högt sprakande, skrikande ljud från datorn. Det försvann efter någon sekund.

  • Medlem
  • 2004-10-28 12:16

Det hände mig nyligen oxå, fast då kom ljudet ur en LaCie Porsche. Kan det vara hd:n?

  • Medlem
  • 2004-10-28 12:41
Ursprungligen av Baron:

Det hände mig nyligen oxå, fast då kom ljudet ur en LaCie Porsche. Kan det vara hd:n?

[LaCie Porsche? Gjorde den en rivstart månne? :D]

Jag tror att oväsendet kom från högtalarna men men man kan aldrig vara säker. I vilket fall hoppas jag slippa uppleva det igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 23:44

Du hade inte volymen på halvhögt samtidigt som skärmens mikrofon var på och inställd på medhörning? Isåfall kan man få uppleva en del häftiga ljudeffekter från datorn enligt vad du beskriver (har hänt mig ett par gånger).

Känner för övrigt igen syndromet med det apatiska chocktillstånd som följer när ens favoritdator har fått spatt.

//P

  • Medlem
  • 2004-10-29 08:40

Jag kan inte minnas om jag hade volymen på halvhögt men det tror jag inte. Jag brukar nästan alltid ha den på 3-4 steg från noll.
Mikrofoninställningar har jag inte pillat på så det borde inte vara orsaken, ... eller?

Senast redigerat 2004-10-29 17:07

Min pismo började brusa starkt en gång, efter att jag hade pillad isär den. Sen dess har den funkat bra.

1
Bevaka tråden