Törs man köpa begagnad cinema display?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-27 21:49

Va tidigare ute efter att köpa på mig två st 17" tft skärmar för ca 7000:- men börjar nu smått fundera på en begagnad 20" apple cinema display istället.

Har hittat ett gäng begagnade för runt 8000:- men törs man? Hur länge lever en sådan?

Det beror på hur mycket de använts. Mäter man så ser man att skärmarna tappar i färgåtergivning efter ca 18 månader. Fast med en kalibrator kan man hålla dem ok länge.

• Oregistrerad
  • 2004-10-31 08:31
Ursprungligen av pizzabudet:

Det beror på hur mycket de använts. Mäter man så ser man att skärmarna tappar i färgåtergivning efter ca 18 månader. Fast med en kalibrator kan man hålla dem ok länge.

Kan jag förstå att en LCD TV är något man skall akta sig för med andra ord?

När jag titar litet omkring mig så ser jag att man 15" TFT har gått en massa i 3-4 år men verkar inte ha tappat färg jämfört med min 20". Men å andra sidan är det bara en jämförelse gjort med ögat.

Ursprungligen av bhagert:

Kan jag förstå att en LCD TV är något man skall akta sig för med andra ord?

När jag titar litet omkring mig så ser jag att man 15" TFT har gått en massa i 3-4 år men verkar inte ha tappat färg jämfört med min 20". Men å andra sidan är det bara en jämförelse gjort med ögat.

Med ögat kan man ha svårt att märka det. Beronde på årgång och tillverkare så är skärmna olika bra. Jobbar man med färghantering så är kalibreringen A & O. CRT skärmar tappar med. Det är vad jag vet bara Barco som kalibrerar sig själv med åren, men efter tre år är de med mindre bra.

Skärmar slits helt enkelt. Kolla in 20" skärmen. Tycks den funka för dig, köp.

• Medlem
  • 2004-10-31 20:31

Det är bara bra att köpa begagnat, om en datorpryl har några fabrikationsfel lär det ju uppdagas inom ett år. Min slutsats är alltså att om man köper prylar som är minst ett år gamla kommer de att hålla hur länge som helst därefter. Eller kanske är det inte så enkelt?

Jag köpte en begagnad cinema display 22" och den har hållt ett halvår nu. Och när den går sönder kan man ha den som en vacker tavelram istället, perfekt ju.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-31 21:04
Ursprungligen av gnrv:

Min slutsats är alltså att om man köper prylar som är minst ett år gamla kommer de att hålla hur länge som helst därefter.

Jag instämmer, men gör undantag för snus och diverse livsmedel.

Flyttar till köptips...

1
Bevaka tråden