TV kort till G5 ??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-27 13:08

Hej
Tänkte jag skulle ordna så att jag kan spela in TV-program på min dator.
Detta av två anledningar:

1. Jag vill kunna sitta i soffan och starta en inspelning av en TV-film på min Mac och även kunna pausa om det t.ex. ringer

2. Har min Skärm i sovrummet och det hade varit fint om man kund fått TV bild på den och sköta den som en TV.

Men vad ska jag köpa för att uppnå båda dessa saker

OM jag sätter ett internt kort löser sig punkt 2 men inte 1(får inte ut bilden igen från G5an)
Eye TV 200 på Apple verkar bra men den verkar BARA skicka tv bilden TILL datorn. Då kan man med en Radiokontroll sköta Macen från vardagsrummet men klarar EyeTV 200 att fixa så jag får till baks en bild till tv´n efter att den spelat in på HD´n ??

Nån som fattar

Dela gärna med er hur ni har det hemma med detta lyxproblem

Har du, eller kan sätt in, ett grafikort med en extra utgångs så är det inga problem att dra från datorn till TV. Jag har en G5 med ATI 9800 (som har två utgångar, en ADC och en DVI). På DVI sitter en konverter från DVI till video och denna har jag dragit till TV. Använder man t ex VLC som spelare kan man välja att spela upp filmen på skärm 2 (TV) medan man kan jobba vidare på datorn!
Hur väl bra bilden som visas på TV är svår att säga, jag skulle säga att det är bättre än video men sämre än DVD. Förmodligen behövs en bättre konverter eller en media extender av typen Elgato EyeHome eller motsv (finns fler alternativ på nätet men Eyehome finns på Macoteket) för att få riktigt bra bild.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-27 13:32

Du kan kombinera en EyeTV 200 med en EyeHome i vardagsrummet. På så vis så får du tillgång till dina inspelade filmer i vardagsrummet.

Men kostnaden blir ju relativt hög. Frågan är om det inte är smartare att istället lägga pengarna på en DVD-recorder med inbyggd hårddisk till TV:n?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 15:10

Jag har en EyeTV 410, den digitala mottagren som funkar med boxer kort. Du kan spela in och pausa. Funkar jättebra. Du måste dock köpa till en kortläsare, den som Boxer rekommenderar, för ungefär en tusenlapp. Utan kort kan du bara se SVT och TV4.

http://www.elgato.com

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-27 20:15
Ursprungligen av Macus:

Du kan kombinera en EyeTV 200 med en EyeHome i vardagsrummet. På så vis så får du tillgång till dina inspelade filmer i vardagsrummet.

Men kostnaden blir ju relativt hög. Frågan är om det inte är smartare att istället lägga pengarna på en DVD-recorder med inbyggd hårddisk till TV:n?

Ja kombinerar man de bäge får man det precis som jag vill, med den trådlösa Home lådan får man det PRECIS som jag vill men kostnaden är ju som sagt löjligt hög.

Finns det inga bra TV-UT PCI kort till G5an då

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-27 15:43

Jag har det äldre Alchemy/Televio-kortet som inte fungerar i G5.
Tyvärr så synkar inte ljudet med bilden på inspelningarna.
Det kan ju bero på att min dator är för långsam.
Motsvarande kort för G5 kan ju vara ett alternativ.

• Oregistrerad
  • 2004-10-27 15:54
Ursprungligen av Macus:

Jag har det äldre Alchemy/Televio-kortet som inte fungerar i G5.
Tyvärr så synkar inte ljudet med bilden på inspelningarna.
Det kan ju bero på att min dator är för långsam.
Motsvarande kort för G5 kan ju vara ett alternativ.

Tyvärr kvarstår synkproblemen vid inspelning även med 2x2Ghz G5. Synd på en annars trevlig produkt.
bosse

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-27 16:07
Ursprungligen av Bosse:

Tyvärr kvarstår synkproblemen vid inspelning även med 2x2Ghz G5. Synd på en annars trevlig produkt.
bosse

Hittade denna info på Miglias hemsida:

"Q: When I record a programm, the audio is out of sync.
A: Follow these guidelines:
- When choosing your capture destination, select a volume/drive that is not the startup disk containing the System Folder.
- 'Put hard drives to sleep whenever possible' should be turned off in Energy Saver.
- Connect the audio cable (if you are capturing via S-Video or Composite) to the AlchemyTV card and not the Mac's built-in audio.
- Do not activate audio compression
- Do not perform CPU-heavy tasks while recording if your Mac has a low-end CPU
- Set the audio to 48 KHz (if possible)
- Set the picture optimisation to a level that your CPU can handle. The Setup Assistant should set it automatically to a correct value, but you can reduce it if necessary.
- Leave the FPS (frames per second) to 'Best' in the motion sub-menu
- If you are recording in DV or MPEG-4, try to use another codec, like MJPEG-A"

http://www.miglia.com/Support/alchemytvdvr_tbst.html

• Oregistrerad
  • 2004-10-27 18:12
Ursprungligen av Macus:

Hittade denna info på Miglias hemsida:

"Q: When I record a programm, the audio is out of sync.
A: Follow these guidelines:
- When choosing your capture destination, select a volume/drive that is not the startup disk containing the System Folder.
- 'Put hard drives to sleep whenever possible' should be turned off in Energy Saver.
- Connect the audio cable (if you are capturing via S-Video or Composite) to the AlchemyTV card and not the Mac's built-in audio.
- Do not activate audio compression
- Do not perform CPU-heavy tasks while recording if your Mac has a low-end CPU
- Set the audio to 48 KHz (if possible)
- Set the picture optimisation to a level that your CPU can handle. The Setup Assistant should set it automatically to a correct value, but you can reduce it if necessary.
- Leave the FPS (frames per second) to 'Best' in the motion sub-menu
- If you are recording in DV or MPEG-4, try to use another codec, like MJPEG-A"

http://www.miglia.com/Support/alchemytvdvr_tbst.html

Tack för tipset Macus men jag har provat allt detta och varit i mailkontakt med Miglia. Nu har jag så smått gett upp och kan bara hoppas att en framtida programuppdatering på ett mirakulöst sätt får synken att fungera.
bosse

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-27 18:35

Testade lite idag också. Det synkar inte hos mig heller.
Synd när det nu finns olika plugins som gör det enkelt att skapa både VCD, SVCD eller DVD.

1
Bevaka tråden