Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod med färgskärm!

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-27 10:20

batteritid

för en tid sedan var det många som tyckte att iRiver låg bättre till än iPod pga batteritiden, nu är iPod ikapp. Dessutom, färgskärm... hur många har nytta av färgskärm på sin mobil? Hur många köper en telefon snarare än en annan pga att den har färgskärm, som ändå inte är till någon direkt nytta?

En iPod med färgskärm verkar modernare, och battreitiden gör den bättre.

Framförallt gör den att iPod inte ser sämre ut än iRivers hårddiskalternativ (ok, iPod har alltid varit snyggare och med bättre gränssnitt).

/hpe

Ni som har köpt den redan, för man fråga varför?

Kul grej, men det känns typ som bakgrundsbilder på mobiltelefonen typ, inte så himla användbart ur mitt perspektiv. För som länken som Adrian B citerar, ingen inbyggt CF läsare (belkins kräver ännu ett batteri (förutom det på ipoden) om jag inte minns fel). Om dessutom bilderna är nerskalade då försvinner hela grejen med det totalt tycker.

Men å andra sidan, så finns det säkert gott om folk som tycker annorlunda än jag och som tycker detta är det coolaste någonsin att kunna visa på sin tv, vilket säkert apple har listat ut för länge sen..

Fundera lite ur det här perspektivet:

Se det som att man betalar lite extra (1000 kr för 40 GB-modellen) för att få en fetare iPod än vanligt. Den gör precis samma sak som en vanlig iPod men har dessutom färgskärm, fotovisning, videoutgång på dockan, lite längre batteritid och annat.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-10-27 00:41

Jag tycker det känns som en konstig produkt igentligen. Apple har liksom nosat lite på foto-funktionerna men inte mer. Lite foto-yta på ipoden, men inget mer. Känns väldigt olikt apple som ju oftast brukar lansera sina produker först när de kan göra dem perfekt.

En foto-hårddisk utan kortläsare eller möjlighet att koppla till en kamera är inget att ha. iPod Photo är bara en musikspelare med färgskärm.

Många är negativa och ser inte det breda användningsområdet. Kortspel finns till den nya iPoden. Nu väntar vi på FreeHand, InDesign och Maya..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 00:53

Spelar ingen roll

För mig spelar det ingen roll. Den är större (60 Gb) än tidigare och kan fylla ett bra behov som extern hårddisk mellan hemmet och kontoret. Dessutom kan man lyssna på musik mellan hemmet och kontoret. Vill man sen visa bilder för svärmor utan att ta med sin Powerbook eller behöva printa ut ett tjog nya bilder på lillen så funkar det här ju kanon

Jag ska ha en, blir en fin julklapp från mig till mig

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 01:00

doo> Kanske köpa den i den nya Macaffären som öppnar i Borås om 2 veckor?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 01:19
Ursprungligen av Anders Båth:

doo> Kanske köpa den i den nya Macaffären som öppnar i Borås om 2 veckor?

Jo, skulle väl gjort det om det inte vore för att jag brukar handla hos en lokal återförsäljare som också säljer mycket musikinstrument

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 01:25
Ursprungligen av doo:

Jo, skulle väl gjort det om det inte vore för att jag brukar handla hos en lokal återförsäljare som också säljer mycket musikinstrument

Aaah... Musiklagret is your friend.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 01:23

Gulligt men dyrt...iPod-socka

  • Medlem
  • 2004-10-27 02:42

Visst, serru!

Jag tittade på quicktime streamen nu när där Steve Jobs presenterar iPod Photo där han berättat och visar att den är syncbar mot dagens iPhoto och på Windows så är den syncbar mot "Mina bilder" samt så är den även syncbar mot Adobe Elements och Adobe Album..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 08:00

För mig har det inte funnits något smidigt sätt att visa familjebilderna för släkt och vänner (och det är de säker glada för iofs). Men nu behöver jag bara stoppa ner podden i dockan som är permanent kopplad till TVn.

Inget trassel med sladdar. Inget bök med att flytta runt datorn eller bränna bild CD. Klockren produkt för mig! Fattas bara en IR mottagare på dockan, så att man kan avända sin TV-fjärro.

Tack Apple!

Ursprungligen av Axel von Matern:

För mig har det inte funnits något smidigt sätt att visa familjebilderna för släkt och vänner (och det är de säker glada för iofs). Men nu behöver jag bara stoppa ner podden i dockan som är permanent kopplad till TVn.

Inget trassel med sladdar. Inget bök med att flytta runt datorn eller bränna bild CD. Klockren produkt för mig! Fattas bara en IR mottagare på dockan, så att man kan avända sin TV-fjärro.

Tack Apple!

Instämmer!

Att kunna köra sina digitala bilder upp på en tv eller till en projektor, lite som diabildsvisning.

Däremot så kunde det varit trevligt att ladda upp sina bilder direkt till ipoden, som en mellanlagring. Att då samtidigt kunna visa dessa på en tv osv så hade detta varit perfekt.

allt sker i rätt riktning.

Det som jag undrar över är om de har förbättrat ljudet i ipoden?

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-10-27 09:28

Man skulle ju även kunna tänka sig att göra skärmdumpar från datorn och sedan använda iPod Photo till en projektor vid presentationer. Väldigt smidigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 08:17

Oj jag hade fel

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 09:32

Keynote för iPod kanske kan tänkas släppas...

Finns Visulizer på iPoden isf fixar man både ljud och ljus på en fest enkelt...

Tänk en Projektor + Ljudanläggning + iPod Photo med massa bra musik på...

Jag som DJ blir nog arbetslös snart

Tittade på presentationen... jag håller med Jobs.

Att kunna titta på video på sin ipod skulle inte vara så kul, om de inte gör den större men då vore det inte lika kul längre.

Och som Jobs säger -man har inget att visa på en sådan än.

För de som är besvikna på denna ipod, vad exakt är det ni saknar?

Jag kan hålla med om följande:

-kunna föra in foton genom firewire, kanske kortläsare om den inte skulle bli större.

-en mic in, så att man kan prata in saker (fast å andra sidan finns det redan tillbehör för detta, det som kunde varit bättre är om det vore bättre kvalite.

-airport (wifi) jag vet att det är problem med batteritiden... men det vore ändå intressant.

- Längre batteritid (detta tycker jag nog vore det viktigaste)

- Bättre ljud, jag har inte jämfört med iriver eller jos men en del säger att dessa har bättre ljud, så om det nu är sant så - ja bättre ljud.

Annars tror jag inte på att ha en produkt som kan visa video som sagt, som filmskapare är det ett skämt att se på en liten bild, om det inte är så att man ska se på meningslösa program från tv4 eller de andra korkade kanalerna.

Vad mer skulle annars finnas med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-27 13:26

Släppte inte Epson eller kodak en portabel hd med färgskärm, som det bara var att koppla direkt in i kameran via USB eller FW, har för med att den även funkade som mp3 spelare..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 14:02

Tycker alla begär lite för mycket. Personligen tycker jag att hårddiskutrymmet (60 Gb) samt att det blivit lite färg på skärmen är kanon. Att jag som bonus kan ta med mig bilder och mer filer än tidigare är ju alldeles lysande. Visst kostar den men är knappast sämre än tidigare iPodar.

Skulle Apple göra som alla på forumet tänker så snackar vi ju om att de skulle behöva klämma in en Powerbook med alla funktioner i ett iPod-skal. Helst ska man väl kunna spela alla spel av alla fabrikat, redigera video och spela in en hel orkester i 128 kanaler.

Glöm inte att detta i grund och botten är en mp3-spelare som är bra på det den ska och dessutom utom allt tvivel är den snyggaste på marknaden!

Ursprungligen av doo:

Tycker alla begär lite för mycket. Personligen tycker jag att hårddiskutrymmet (60 Gb) samt att det blivit lite färg på skärmen är kanon. Att jag som bonus kan ta med mig bilder och mer filer än tidigare är ju alldeles lysande. Visst kostar den men är knappast sämre än tidigare iPodar.

Skulle Apple göra som alla på forumet tänker så snackar vi ju om att de skulle behöva klämma in en Powerbook med alla funktioner i ett iPod-skal. Helst ska man väl kunna spela alla spel av alla fabrikat, redigera video och spela in en hel orkester i 128 kanaler.

Glöm inte att detta i grund och botten är en mp3-spelare som är bra på det den ska och dessutom utom allt tvivel är den snyggaste på marknaden!

Jag håller med att 60gig samt färgskärm är en bra uppdatering. Det som är synd är att de kunde ha tagit med en liten sladd med antingen USB/FW eller en multicardreader som man skulle ansluta till poddens dock connector! Då skulle de flesta bli 100% nöjda

Nu får man väll vänta tills priset sjunker innan man gör ett inköp(och då kommer nog denna funktion på något sätt att finnas med!)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 14:40
Ursprungligen av EricBradley:

Nu får man väll vänta tills priset sjunker innan man gör ett inköp(och då kommer nog denna funktion på något sätt att finnas med!)

Om inte så får vi hoppas på att priset sjunker åtminstone. Prylb*g som man är kommer man säkert att köpa en ändå :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 17:15
Ursprungligen av doo:

Tycker alla begär lite för mycket. Personligen tycker jag att hårddiskutrymmet (60 Gb) samt att det blivit lite färg på skärmen är kanon. Att jag som bonus kan ta med mig bilder och mer filer än tidigare är ju alldeles lysande. Visst kostar den men är knappast sämre än tidigare iPodar.

Skulle Apple göra som alla på forumet tänker så snackar vi ju om att de skulle behöva klämma in en Powerbook med alla funktioner i ett iPod-skal. Helst ska man väl kunna spela alla spel av alla fabrikat, redigera video och spela in en hel orkester i 128 kanaler.

Glöm inte att detta i grund och botten är en mp3-spelare som är bra på det den ska och dessutom utom allt tvivel är den snyggaste på marknaden!

Archos Gmini 400

Ursprungligen av micke_finland:

Archos Gmini 400

Tyckte du den här var snygg eller vad?????

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 20:52
Ursprungligen av draags:

Tyckte du den här var snygg eller vad?????

Nja, så väldigt snygg vet jag inte om den är, men den har alla de funktioner som folk snackar om, utan att klämma in en Powerbook i den. Dessutom är den lika stor(eller liten) som en iPod, och kostar ungefär lika mycket(som en iPod, inte en iPod photo).

Eftersom jag inte fattar hur man gör när man vill citera två olika personer i ett inlägg kommenterar jag Macus inlägg utan citat...
Som jag skrev ovan så är Archos Gmini 400 lika stor som en iPod. Det är det som är poängen med den, många och bra funktioner i ett litet format. Vill man ha ännu mer och ännu bättre funktioner finns AV400-serien, eller AV500 som jag väntar på. Ingen vet riktigt när den kommer komma ut, men den kommer vara en handdator med Qtopia Linux och 20 och 40GB hårdskivor!

  • Medlem
  • 2004-10-28 00:10
Ursprungligen av Fredric:

Släppte inte Epson eller kodak en portabel hd med färgskärm, som det bara var att koppla direkt in i kameran via USB eller FW, har för med att den även funkade som mp3 spelare..

epson har släpt eller ska släppa i usa...

läs om den här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 00:48
Ursprungligen av P3t3r:

epson har släpt eller ska släppa i usa...

Jag såg idag på YFO att Nikon hade släppt en en snarlik 30GB disk,, som jag tror även ska spela MP3. Fattar inte att Apple sumpade denna 1A funktion att kunna DL bilder direkt in i iPoden, då skulle den vara bäst på två marknader, nu så är det en snuskigt svindyr mp3 spelare med färgskärm,, fattar inget, besviken bigtime...

Köper nog en Epson istället...

Jag skulle trots allt vilja ha QT-stöd i en färgpod... Skärmen må vara liten, men vad gör väl det? Kanske är Apple rädda för filmindustrin..??

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 23:09
Ursprungligen av Lizardman:

Jag skulle trots allt vilja ha QT-stöd i en färgpod... Skärmen må vara liten, men vad gör väl det? Kanske är Apple rädda för filmindustrin..??

Säkert inte rädda men väldigt strategiska då Apple är en del av filmindustrin...

Ursprungligen av Lizardman:

Jag skulle trots allt vilja ha QT-stöd i en färgpod... Skärmen må vara liten, men vad gör väl det? Kanske är Apple rädda för filmindustrin..??

Jag har inte full tekniskt koll på det, men andra här har påpekat att kraften i en iPod är för dålig för att avkoda dagens filmformat (och kanske skulle den bitrate som krävs också vara alldeles för mycket för iPoden). (Då tänker jag främst på att visa film via video ut, om man komprimerar om en film i 3GP-format kan ju till och med en mobil packa upp det.)

Bevaka tråden