Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glocalnet ADSL 8Mbit för 249:- eller 289:-/mån.

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-08 23:44
Ursprungligen av iJohannes:

...

P.S. Vad hände med Universal? D.S.

Ja just det. Universal ja ... de spolade jag.
Universal sa vid två tillfällen att jag kunde boka mig på ADSL 2+ men ha vanlig ADSL fram tills de släpper ADSL2+ och slippa två anslutningsavgifter. Not! Det stämde inte.
Goodbyes Universal

Ursprungligen av 3OPAH:

Ja just det. Universal ja ... de spolade jag.
Universal sa vid två tillfällen att jag kunde boka mig på ADSL 2+ men ha vanlig ADSL fram tills de släpper ADSL2+ och slippa två anslutningsavgifter. Not! Det stämde inte.
Goodbyes Universal

HaHa!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-20 21:21
Ursprungligen av 3OPAH:

Nu har jag bestämt mig. Jag har beställt Glocal. Det gick väldigt smidigt till. Nackdelen var bara att det kommer ta 4-8 veckor innan de kopplar in mig. Det finns risk att jag blir utan bredband ett tag.

Nu måste jag bestämma mig vilket modem jag ska köpa. De listar en hel del kompatibla modem. Någon som kan tipsa om ett bra modem?

Stackare, beställde själv glocalnet för några månader sedan och jag är verkligen missnöjd. 80% av deras kundtjänst kan inte hjälpa en. Vi var utan Internet i 2 veckor pga att de aldrig kopplade in.

Sen när vi haft de i ca 4 veckor kommer ett brev per post hem som förklarar att vi inte kan få bredband, dagen efter kommer ett annat brev som säger att vi kan få bredband och ett prel. inkopplingsdatum till 7 Juli 2005.
Allt detta trots att vi var uppkopplade.

Själva Internet är det iofs inte några problem med, men personalen där fyfan.

Edit: ang. modemfrågan, jag kör ett Dlink dsl-300T och det fungerar bra, tyvärr stöder det endast 8Mbit, så om du vill höja någongång bör du satsa på ett annat...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-28 15:37

Funderar på att beställa från Glocalnet, deras 8Mbit tjänst då. Detta för att jag inte kan få BBB eller Adamo. (jag bor i centrala Gbg). tydligen är telestationen som jag är kopplad emot full! och de har inga planer på utbyggnad just nu.. det sa de på BBB iaf.. så jag chansar med Glocalnet.. någon som vet ifall deras abbonemang har en inlogg som Telia ?

  • Medlem
  • 2004-10-29 10:05
Ursprungligen av danny:

Funderar på att beställa från Glocalnet, deras 8Mbit tjänst då. Detta för att jag inte kan få BBB eller Adamo. (jag bor i centrala Gbg). tydligen är telestationen som jag är kopplad emot full! och de har inga planer på utbyggnad just nu.. det sa de på BBB iaf.. så jag chansar med Glocalnet.. någon som vet ifall deras abbonemang har en inlogg som Telia ?

som jag har fattat det så om det är fullt för bbb, så är det det för glocalnet också, kan du får glocal kan du få bbb. Ring telia och fråga om det finns lediga platser med dom, säger dom ja, så hör du av dig till bbb igen och snackar med dom, det e samma platser.
Vet attt telia brukar säga att det e fullt fast dom sitter och suger på några platser själva fast dom egentligen inte får det.. så har jag fattat det iaf.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 19:52
Ursprungligen av aell:

som jag har fattat det så om det är fullt för bbb, så är det det för glocalnet också, kan du får glocal kan du få bbb. Ring telia och fråga om det finns lediga platser med dom, säger dom ja, så hör du av dig till bbb igen och snackar med dom, det e samma platser.
Vet attt telia brukar säga att det e fullt fast dom sitter och suger på några platser själva fast dom egentligen inte får det.. så har jag fattat det iaf.

Om jag förstod det rätt använder sig Glocalnet av Telenor som leverantör och inte Skanova. Det går alltså bara att få 8 Mb där Telenor har byggt ut stationen, har de inte gjort det erbjuder Glocalnet endast 0,5 Mb för ett inte fullt så lågt pris.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 10:13
Ursprungligen av danny:

så jag chansar med Glocalnet.. någon som vet ifall deras abbonemang har en inlogg som Telia ?

PPPoE... (är jag nästan hundra på)
Men är det fullt så är det fullt...
(...och då skall skanova ha en plan för när fler platser finns...)

någon som vet något om driftsäkerhet och stabilitet hos Glocalnet?

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2004-11-08 23:23

Jag har haft Glocalnet i något år eller så (var tidigare ett telenordia abonnemang, som Glocalnet tog över)... abonnemanget jag haft är på 0,5 Mbit, men jag har beställt uppgradering till 8 Mbit (som jag får tidigast i Januari).

Jag hade för någon månad sedan en diskussion med deras kundtjänst ang. säkerhetspaketet som då var obligatoriskt och de sade att jag skulle ju naturligtvis slippa eftersom jag kör MacOS. För någon vecka sedan har de tagit bort från deras sidor att det är obligatoriskt (fick väl för många samtal om det).

Har inte varit några driftstörningar, förutom vid 1 eller 2 tillfällen.

PPPoE som Pär nämnde i sitt inlägg stämmer bra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-09 09:30

Det ska bli intressant och se hur lång tid det kan ta nu. Jag fick hem ett brev från Glocalnet för ett par dagar sedan, där de skrev att jag kunde få bredband. Intressant eftersom alla andra jag ringt och kollat med har haft fullt på stationen!

men men.. ska inte klaga, jag vill bara ha mitt fetsnöre så fort som möjligt nu. abstinensen börjar bli svår Tog 8Mbit tjänsten..

Lite O/T...

Jag kan inte få ADSL från adamo eller Rixtelecom då min telestation inte är utbyggd. Kan det finnas chans att andra operatörer kan leverera? Adamo och rix använder sig som jag förstått det av Skanovas hårdvara, kan tex Bornet (www.bornet.se) ha eget, parallellt system?

(De erbjuder just nu 8Mbit för 299:-/mån och fri inkoppling)

  • Medlem
  • 2004-11-14 01:36
Ursprungligen av David Molarin:

Lite O/T...

Jag kan inte få ADSL från adamo eller Rixtelecom då min telestation inte är utbyggd. Kan det finnas chans att andra operatörer kan leverera? Adamo och rix använder sig som jag förstått det av Skanovas hårdvara, kan tex Bornet (www.bornet.se) ha eget, parallellt system?

Absolut. Precis. Alla leverantörer har sin egen uppsättining hårdvara (DSLAM) i telefonstationen. Det är fullt möjligt att du kan få Telia men inte Rix.

(Adamo använder främst Song-networkds DSLAM:ar, dock inte Skanovas.)

--
Kalle
Adamo bredband
<[email protected]>

Ursprungligen av iJohannes:

Glocalnet erbjuder bra ADSL-priser till alla vars televäxel byggs ut av Song Networks eller Telenordia. Har du en Skanovo-utbyggd station gäller inte dealen...

--------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------
Når 3,5 miljoner telefonnummer (fler än BBB ADSL)

249:-/mån vid Glocalnet som förval
289:-/mån utan Glocalnet förval
0 kr i startavgift
* 0 kr i inkopplingskostnad
* 0 kr i fakturaavgifter
12 månader bindningstid

fast IP om Song Netwoks byggt ut din växel
* dynamiskt IP om Telenordia byggt ut din växel
* e-post
* 020-support-nummer
--------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------

Jag har alltid sett Glocalnet som världens pajjasföretag men man kanske ska ta och tänka om... Nå´n som testat?

Intrikat problem har uppstått.

Min televäxel är utbyggd av både Song och Telnordia (förutom Telia/skanovo). Ringer Glcalnet och frågar om jag kan be snällt för static IP med Song och inte dynamisk via Skanovo. Killen fattar problematiken men det går inte att säga vad man för. Tekniken pluggar in lite slumpmässigt tycks det som, säger han först. (Konstigt att man inte kan få lägga nå´n hundring i startavgift för att garanteras en Song-plats...)

Han hintade dock efter lite överläggning med nå´n i bakgrunden om att dom först kommer att fylla upp Telenordia INNAN de tar Song accesserna i anspråk. Kanske bara är bra att jag är bunden till Telia tills i Maj, innan jag kan byta, så får alla PC-grannar byta först och boka upp Skanovia-platser. Höhö!

Song låter dessutom ballare, lite proffsigare, lite sexigare - Mac:igare än Telenordia helt enkelt!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2004-12-03 19:20

Jag har varit förvalskund hos Glocalnet sedan de gick ihop med Telenordia, och skickade in min beställning på 8 Mbit igår. Synd bara att jag måste vänta till 1 maj 05 på grund av uppsägningstiden hos Bostream/Bredbandsbolaget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 11:03

Jag beställde glocalnet för 10min sedan (8Mbit) men... jag valde deras ADSL

Ursprungligen av glocalnet.se:

Ja tack, jag vill köpa ett Thomson Speedtouch 516 modem som klarar upp till 24 Mbit/s till självkostnadspris. (399 kr + porto 99 kr)

Borde jag ändra min order och köpa modemet själv? Jag planerar att ha deras tjänst ganska precis 12 månader och att troligen byta till någon annan (billigare? snabbare?) tjänst som lär ha kommit tills om 12 månader. Kanske lika bra att skaffa ett ordentligt adsl-modem direkt... behöver nog inte alla avancerade inställningsmöjligheter men vill få ut maximal hastighet och minimal ping(påverkar modemet ping-tiden?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 19:44

Jag håller mig så långt borta från Glocalnet som det går. När de köpte telefonin från Utfors så blev jag ofrivilligt kund hos dem. Telefonen slutade funka några veckor och de hade tydligen stora bekymmer med att få det att funka (hänvisade till Telia som kunde konstatera att jag var Glocalnet-kund och att det var Glocalnets fel). de kom med fagra löften om kompensation som sedan inte dragits från fakturan. När jag påpekade det fick jag ett snorkigt svar att fakturan skulle betalas utan avdrag. Dte blev de sista pengarna de fick från mig. Nånsin.

Det hjälper inte om det är billigt om det inte funkar.

ivar: kolla om du kan hitta nåt modem som sköter PPPoE-inloggningen. Jag har en router som sköter det, smidiare än att behöva köra klientmjukvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 15:08

Tack oskard. Jag kör AirportExtreme så PPPoE ska gå smidigt om jag förstått rätt.
Man behöver aldrig starta en webbläsare för att komma ut på nätet då va? Kan starta ICQ direkt eller dyl. ?

ANG. GLOCALNET.

För ett antal månader sen ringde en säljare och undrade om jag ville ha ADSL från Glocalnet. Jag har redan all telefoni hos Glocalnet. Priset var bra och jag skulle bli uppgraderad till 8/1 Mbit så fort det gick (det var då ännu inte utbyggt i min telestation). Säljaren skulle även sköta uppsägning osv. hos min dåvarande leverantör, Bostream/BBB. Smidigt, kunde man tro.

Tiden gick och jag tänkte inte mer på det förrän en annan säljare ringde min tjej i ett annat ärende, varvid hon frågade hur det gick med installationen/flytten av vårt bredband. "Hmm, jag ser här att er station är fullbokad och vi har ingen anmälan i ert namn" var svaret. När jag fick veta detta, senare på kvällen, ringde jag upp och förklarade att De faktiskt hade ringt upp Mig och erbjudit en tjänst och att nåt inte stämde med deras uppgifter. "Ja men det stämmer nog..." sade säljaren, det visade sig att de hade tagit mitt namn och telefonnummer men av nån anledning stod jag och min sambo inte listade tillsammans (?) trots att vårt telenummer nämns vid all kommunikation med Glocalnet.

Ytterligare några månader gick. I helgen slocknade all internet trafik, jag tänkte "det var på tiden tänkte jag, men vad mysko att byta på en lördag". Jag hade inte fått några uppgifter, så jag ringde för att kolla läget. Killen jag fick prata med förstod ingenting, "jag skickar ut dina uppgifter igen, ifall de kommit bort". Bra, då borde jag ju vara onlie senast tisdag. Men icke...

Mina loginuppgifter kom igår, onsdag och jag bytte ut Bostream inställningarna mot de nya från Glocalnet. Inget händer. Kopplar loss AirPort Express och router, knappar in uppgifterna direkt i modemet (som idigare stått som "bridge"). Fortfarande inget. Ringer upp Glocal, får vänta ~20 minuter i telefonkö och lyssna på gräslig etno- och hissmusik. till slut får jag prata med supporten. "Du är inte ansluten till oss, det är Bostream som har kopplat ur dig för tidigt", när jag undrade varför jag fått mina uppgifter om jag inte är ansluten så blir han obekväm och kan inte svara på det, pinsamt för honom antog jag. *suck*

Jag ringer till Bostream/BBB, 15 min telefonkö sen får jag prata med någon på deras support, förklarar min situation; att jag bytt leverantör och att de (BBB) tydligen kopplat ur mig för tidigt. Utan att jag nämnt min nya leverantör så säger supportkillen att "det är GN det gäller va? Du är inte den förste som ringer och berättar exakt samma sak". Så.. GN har gett BBB ett datum då de ska ta över, men klarar inte anstormningen av nya kunder (damn you to hell Robert Gustavsson och de "lustiga" reklamfilmerna som syns på TV).

Ska prova när jag kommer hem idag och funkar det inte får jag väl stå i telefonkö igen :/

Ursprungligen av Andersson:

ANG. GLOCALNET.
Jag ringer till Bostream/BBB, 15 min telefonkö sen får jag prata med någon på deras support, förklarar min situation; att jag bytt leverantör och att de (BBB) tydligen kopplat ur mig för tidigt. Utan att jag nämnt min nya leverantör så säger supportkillen att "det är GN det gäller va? Du är inte den förste som ringer och berättar exakt samma sak". Så.. GN har gett BBB ett datum då de ska ta över, men klarar inte anstormningen av nya kunder (damn you to hell Robert Gustavsson och de "lustiga" reklamfilmerna som syns på TV). :/

Det är riktigt lågt

Det är inte roligt men sammankopplingen till reklamen var oundviklig. Hoppas det löser sig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-05 12:16
Ursprungligen av Andersson:

Jag ringer till Bostream/BBB, 15 min telefonkö sen får jag prata med någon på deras support, förklarar min situation; att jag bytt leverantör och att de (BBB) tydligen kopplat ur mig för tidigt. Utan att jag nämnt min nya leverantör så säger supportkillen att "det är GN det gäller va? Du är inte den förste som ringer och berättar exakt samma sak". Så.. GN har gett BBB ett datum då de ska ta över, men klarar inte anstormningen av nya kunder (damn you to hell Robert Gustavsson och de "lustiga" reklamfilmerna som syns på TV).

Råkade ut för samma sak förra veckan: Det PRELIMINÄRA datumet som Glocalnet jag mig för fem månader sedan, och bara dagen efter att jag beställt av dom, höll inte - men BBB kopplade ur mig detta datum ändå.

Efter ett gäng telefonsamtal till både Glocal och BBB samt lite efterforskning, så stod det klart att felet INTE var Glocalnets, utan helt och hållet BBBs:

1. Det PRELIMINÄRA datumet som jag så snabbt fick av Glocalnet skickades även till BBB. Det var alltså INTE ett DEFINITIVT datum, utan en information så att bl.a. BBB skulle kunna förbereda och planera sin verksamhet. En ren service, alltså, och BBB var helt införstådda med att datumet på INGET VIS var bindande/definitivt.

2. När Glocal VET vilket datum dom tar över skickar dom det DEFINITIVA beskedet till BBB, vilket (som jag fattar) även BBB ska returnera till Glocal som i sin tur ska bekräfta. Allt för att glappen mellan två ISP ska bli så korta som möjligt och missförstånden få. Detta hände aldrig.

3. Jag blev till slut riktigt, riktigt förbannad på BBB och krävde att dom skulle koppla upp mig igen. Efter 2 dagar kom också ett mail från dom med nya uppkopplingsuppgifter eftersom dom mycket väl visste att det var dom som hade klantat sig.

Min slutsats:

Läget är förvirrat. Men jag misstänker att t.ex. BBB utnyttjar detta medvetet för att svärta ner en konkurrent, eftersom vi kunder först skyller på Glocalnet som inte kopplat in oss "som dom lovat". Vi glömmer bort att datumet vi fått är PRELIMINÄRT, eller "ser" inte det ordet eftersom det inte passar, utan får för oss att det är DEFINITIVT.

Senast redigerat 2005-06-05 20:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-12 14:33

ANG UPC.

UPC ringer hem och talar med sambon. Killen i andra ändan förklarar att våran fastighet är ansluten till UPC och har förmånliga avtal och därför alltid är billigast. Sambon förklarar att det är jag som ansvarar för vårat bredband och att de får återkomma.

Dagen efter ringer UPC hem till oss igen och får tala med mig. Killen i andra ändan är väldigt trevlig och förklarar än en gång att vår fastighet är ansluten till UPC. Han nämner att bredbandsbolaget och telia (som han antog att jag hade) var sämst i test på faktisk bredbandshastighet medan UPC var bland de bästa på att leverera hela hastigheten. Jag sa att jag inte hade bredbandsbolaget eller telia utan att jag nyligen beställt Glocalnet 8MBit/1MBit för 249kr/mån och undrade om han hade ett bättre erbjudande. Jag nämner att Glocalnet för 249kr/mån inte ens hade startavgift och han svarar med att UPC inte arbetar med startavgifter över huvudtaget. "Oj, vad bra" säger jag och han svarar "I och med att din fastighet redan är ansluten till UPC så betalar ni ingen startavgift".

Han förklarar att UPC håller på att omstrukturera sin bredbandssektion och (här blir han lite otydlig och erkänner att han inte riktigt vet så mycket om tekniska detaljer) att inom 2 månader så kommer deras billigaste tjänst ökas till 2MBit/2MBit. Jag frågar hur snabb den är i dagsläget och vad det kostar och svaret blir "512KBit för bara 169kr/mån". Jag kontrar "men det är bara i ena riktningen?" och lite nedslagen svarar han ja och att utgående hastighet bara är 128KBit. Men i och med att hastigheten skulle ökas till 2MBit så tyckte jag det var ett bra erbjudande... 169kr/mån är det billigaste jag hört om hitills.

Jag säger att jag måste ringa och kolla om jag kan avbeställa Glocalnet men att jag ringer tillbaka. I och med att jag beställde Glocalnet via internet har jag 14 dagars ångerrätt och tydligen hade jag några dagar kvar på den ångerrätten. Frid och fröjd! Glocalnet avbeställt och billiga UPC inom kort!



Någon dag senare åker jag till UPCs kundcenter för att hämta ut mitt bredbandspaket. Det är lite kö så jag sätter mig och bläddrar i någon broschyr. Fastnar direkt för att deras billigaste tjänst som kostar 169kr/mån inte är 512KBit utan 128KBit. Blir lite irriterad och ännu lite mer när jag läser att det är startavgift 495kr. Det enda som stämmer hitills är att bindningstiden är 6 månader.

När det blir min tur frågar jag om hon kan se vilken tjänst han i telefon hade beställt åt mig och om den verkligen var 512KBit för 169kr/mån och det var det ju självklart inte. När jag frågade om startavgifterna svarade hon att försäljaren hade möjlighet till specialerbjudanden just nu där han kan bjuda kunden på startavgiften. Jaha, så mycket för att UPC inte använder sig av startavgifter...

Hon kan inte ge mig numret direkt till försäljaren utan bara namn och nummer till växeln. Jag går iväg för att ringa och kolla varför han sagt fel hastighet eller om han hade ännu något särskilt erbjudande som gjorde att jag faktiskt skulle få 512KBit för 169kr/mån. Jag ringer ca 5 ggr utan att få så mycket som en telefonsvarare i andra ändan. Nu börjar jag bli riktigt trött på UPC. Går tillbaka och frågar om jag kan hämta ut mitt startpaket, gå hem och ringa den här försäljaren (som lämnade direktnummer som jag hade nerskrivet brevid hemtelefonen) och kolla om han sagt fel, och i så fall komma tillbaka med startpaketet då jag inte var det minsta intresserad av 128KBit för 169kr/mån. Hon svarar glatt att det är självklart att det går, inga problem. Hon börjar fylla i en blankett med serienummer för bredbandsmodemet och självklart ska jag ju inte gå därifrån utan att ha skrivit under att jag lånar deras bredbandsmodem. "Här står serienumret, här är din adress och här är din abbonemangstyp". Börjar kika noggrannare på pappret och frågar om biten där det stod något i stil med att "kund förbinder sig till tjänsten i 6 månader".. om jag förbinder mig kan jag verkligen åka hem nu i lugn och ro för att konstantera att försäljaren sagt felaktiga uppgifter och sen komma hit igen och lämna tillbaka? Vad händer med kontraktet på 6 månader?? "Öhhh, vänta" svarar hon och försvinner iväg. Kommer tillbaka efter en stund och säger att om jag skriver på så måste jag använda tjänsten i 6 månader. Jävla amatörer tänker jag för mig själv och går därifrån.

Ringer telefonförsäljaren ca 3ggr när jag kommer hem, där jag hade nummret, men han svarar inte. Dagen efter beställde jag BBB, fick tjänsten aktiverad efter lite drygt 2 veckor och är sedan dess nöjd BBB-kund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 23:47

Fick min Glocalnet 8Mbit idag efter att bytet skulle skett den 1 maj. Men eftersom jag hade ett modem sedan innan hade den Bostreams konfigurationsfil i sig som jag blev tvungen att radera! Nu måste jag köra med PPP(oE)-inställning i datorn och inte i modemet för att det fanns ingen konfigurationsfil i GN-installationsskiva som för övrigt var helt meningslös för mig. Skulle helst vilja ha det som tidigare då jag hade TCP/IP mot modemet. Här inte riktigt hemma på det här området om det verkar otydligt!

  • Medlem
  • 2005-05-18 10:58

Jag hade också lite strul vid övergången från Bostream(BBB) till Glocalnet. Det skedde inte när det var sagt och GN skyllde på Bostream, att de inte lämnat uppgifter som de skulle. Fick vänta ett par veckor sedan bröts kontakten från Bostream och efter att ha väntat några timmar var det bara att börja köra med GN. Inte så farligt vid en jämförelse kanske...

glocalnet problem

Har kört på Glocalnet 8/Mbit sedan januari. kan säga att hastigheten inte är vad den skall vara. På TPtest får jag 4/Mbit på mottagningen. När det gäller den faktiska snabbheten så känns det faktiskt oftast väldigt segt. Ändå bor jag i Göteborg så det borde väl finnas välutvecklad fiberinfrastruktur här.

Problem med kundtjänsten har det också varit långa väntetider och sen har de inte kunnat svara på de frågor som jag haft, eller kunnat förklara problemen. Servicen när det gäller specifikt Mac och Linux har också varit väldigt bristfällig.

I början hade jag perioder då kopplingen bröts oförklarligt och ibland höll det sig över en hel dag.
Men det verkar finnas många problem med de flesta leverantörer, kanske borde vi som leverantörer hitta kollektiva påtryckningsmetoder. Det hjälper ju inte så mycket om en person ringer och klagar eller hundra gör det som enskilda personer, men om man går ihop så kanske nått kan hända. Det vanligaste sättet som man bemöter problemet som privatperson är ju att man letar efter bättre leverantör, och jag ska försöka ändra när min bindningstid går ut. Så länge man har bindningstid så vet ju också leverantören att man inte har något val så klagomål blir väl inte så kraftiga.

När min bindningstid är slut ska jag fundera på om jag iallafall kan sänka kostnaderna genom att skrota teleabonemanget och köra med Skype och nån uppkopppling som inte kräver fast teleabonemang. Det är ju iallafall en känga till leverantörerna på något sätt eftersom de nu för tiden brukar sälja teleabonemang också.

Kanske finns det redan nån "fackförening för internetanvändare, i sånna fall kan väl nån tipsa mig, annars föreslår ajg att vi startar den nu!

inloggning

Nej man behöver inte logga in genom en hemsida när man har glocalnet men det beror nog inte alls på om man har airport eller inte, utan vilken sorts loggin som leverantören har. Glocalnet använder PPPoE som inte går genom hemsida utan genom inställningar i modemet. Är ingen expert men detta är min gissning hoppas det stämmer.

Idag är jag tillbaka!

Det har varit jobbigt och det blev mycket tjat på supprten i slutet. Till sist ordnade jag problemen på egen hand (fråga mig inte hur).

Om det skulle komma något gott ur det onda så är det väl att uppkopplingen känns rappare nu än innan.

  • Medlem
  • 2005-06-05 11:33

Hej,

har just beställt GN och har en liten fråga: Om man kör via en airport express så innebär väl det att man slipper logga in på en hemsida för att komma ut på nätet?

Så har det varit för mig tidigare, vill bara förvissa mig om att samma sak gäller GN (har comhem nu).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-05 20:44

Har Glocalnet 8 Mbit sedan en månad, det strulade ett tag innan jag blev inkopplad (blev ca 4 veckor senare än utlovat) Men efter det har det funkat utmärkt utan driftsstörningar.

Glocalnet kör PPPoE klient (Offtopic så har Telia har tagit bort sin "inloggning")
Min faktiska hastighet ligger kring 5.5Mbit ner och 0,6Mbit upp, har ingen aning om hur långt bort från telestationen jag är, om det nu har någon betydelse.

Bindningen är 12 månader, eller 9 månader om man är kund i Föreningssparbanken!

  • Medlem
  • 2005-06-05 22:49

Eurobell någon?

Jag har beställt eurobell adsl,
199 kr för 2 mbit neråt / 0,7 mbit utåt om man samtidigt använder deras telefoni som förval. Annars kostar det 240 spänn vill jag minnas.
Nån som testat detta? Tyvärr måste jag vänta i 3 månader på att tiscali/spray ska koppla ur skiten..
Det här verkar vara den billigaste skiten man kan hitta. Förväntar mig i princip noll support, och driftsäkerhet ska vi inte snacka om. Nu är jag dock fattig student, så priset är allt..

Jag har Glocalnet sedan en månad och är nöjd, hastigheten är max 5 Mbit, men 10 ggr snabbare än Telias ADSL som jag hade tidigare, dessutom är Glocalnet mycket billigare.
Uppkopplingen sker via PPPoE, jag har konfigurerat min D-Link så att den håller uppkopplingen. Från Macen Kör jag TCP/IP och DHCP, vilket ju också krävs när man konfigurerar routern.

Bevaka tråden