Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cylinderbatteri?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt cylinderbatteri, tror jag det heter (1/2 AA 3.6 V batteri) som satt i g4an tog slut. Dock medan jag inte var hemma, och ingen här hade använt datorn så det tog ett tag att lista ut (Aldrig ngn som använt den när något visar sig vara fel). Hursomhelst, så tog jag betteriet ur min beige g3, som ser likadant ut och satte i det. Och det funkar, men är det exakt samma batteri och är det ok att köra med? då det inte står något alls på batteriet från g3an, så vet jag inte, men passar gör det.

Så vet någon om det är samma typ av batteri i båda och om det är ok att bara köra på med det gamla betteriet?

Det är en beige g3 desktop 266 mhz från 1997 och en g4 mdd dual 1 ghz från 2002.

mvh

Det sitter 3,6 V batterier i båda dessa datorer så det är bara att köra.
Ett backupbatteri behöver bara jobba när datorn inte har ngn ström, annars sitter det bara där.
Det betyder att en dator som morsans (livrädd för åska) kommer att behöva ett nytt backupbatteri på ngt år, och batteriet i min burk som står som server hemma kan hålla i 10 år.

Det finns säkert att köpa sådanna batterier på en fotoaffär. Ska du köpa orginal reservdel kostar dom MASSOR.

Lycka till

- Slice -

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-26 11:09

Litiumbatterier av typen 1/2 AA 3,6 V finns att köpa här och där, bland annat på Macoteket Store. Och som Slice skrev ska datorn vara inkopplad på elnätet hela tiden, annars tar klockbateriet slut ganska snart.

tack! då är det bara att köra på då. g3an används ändå inte. förstår nu varför det tagit slut så snabbt, när datorn i princip använts som en bärbar och tagits med hit, dit och överallt. Och ofta kopplas ut när den inte används (dock inte av mig).

mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-26 17:29

3,6 volt är en Lihtiumbatteri som ej går att laddas.
Det spelar inget roll om datorn är på eller avstängd, dvs batteri kommer att ta slut så småningom.

Bärbara har laddningsbar klockbatteri....

REP >> Du har helt rätt i att dom inte går att ladda, och det spelar ingen roll om datorn är på eller av, MEN det spelar STOR roll om man drar ur sladden för det är bara när datorn inte har ström som batteriet får jobba.

- Slice -

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-28 17:45
Ursprungligen av - Slice -:

REP >> Du har helt rätt i att dom inte går att ladda, och det spelar ingen roll om datorn är på eller av, MEN det spelar STOR roll om man drar ur sladden för det är bara när datorn inte har ström som batteriet får jobba.

- Slice -

Okey, jag förstår vad du menar. Om du menar att om sladden är insatt så får logikkortet lite ström så att klockbatteri inte får hög strömutttag. Men det är lite fel här...
Vad jag menar är att om stationär datorn går i VILA, det är då logikkortet får svag ström från nätdelen (klockbatteri behöver inte "arbeta"). Stänger man av dator helt och 220 volt sladden är insatt i nätdelen, då får logikkortet INGET alls ström (klockbatteri får jobba).
Men då undrar du hur kan man starta dator med knapp på tangentbordet fast logikkortet är helt utan ström ? Jo, det är just batteriet som ser till att starta upp nätdelen !
Jag hoppas du fick tydligare förklaring.

En ny upptäckt.

Har aldrig hört talas om detta fenomen tidigare, därför tänkte jag uppdatera denna tråd.

Jag köpte nyligen nytt klockbatteri och blev därför förvånad att datorn inte ville starta här om dan.
Samma sak som tidigare - trycker på strömknappen och den blinkar till - men inget händer.

Hmm tänker jag - det kan inte vara så att klockbatteriet är slut igen - datorn har nappt varit avstängd. Tar ut och sätter i batteriet igen. Ingen skillnad. Tar batteriet ur G3'an och testar. Datorn startar - så det var iallafall inget annat som var trasigt då.

Sätter i det andra batteriet igen. Datorn startar. Testar med mit gamla batteri jag trodde var slut. Inga problem - datorn startar.

Varför?

Jo om strömmen bryts medan datorn är i vila - så händer detta. Varför vet jag inte - men kan vara väldigt bra att veta. Förra gången detta hände (då jag köpte nytt) - så var jag bortrest när det inträffade och har ingen aning om omständigheterna - men mycket möjligt att samma har hänt. Testade här en extra gång för att veta säkert (kanske inte så bra men gjort är gjort).

Varför batteriet inte fungerar att ta ut och sätta i direkt, utan måste ha ett annat batteri emellan har jag ingen säker förklaring på - kanske det andra batteriet fortfarande har ström i sig eller något - mer vet jag inte.

Men en trevlig upptäckt var det

Statistiskt samband bara. Det ska gå utan detta batterifibbel. Det kan vara värt att resetta PMU i samband med bayyeribyte.

1
Bevaka tråden