finansieringen på Applestore

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-26 00:44

Jag fick en liten dållig start på applestore. Jag la min beställning på en powermac G5 med betalningsalternativet finansiering (Consumer blablabla). Tryckte på fortsätt handla-knappen och förväntade mig en bekräfta order-sida. Men en sådan kom inte upp. Utan min order blev lagd och jag fick alternativet att ansöka om finansiering. Jaja tänkte jag jag trycker väl där då. Var kommer jag då? jo till informationsidan om lånet man kan ta. Och efter ett tags läsandes hittar jag att man ska få en länk i orerbekräftelsen. Ok det var inte så farligt då. Sen fick jag mailet men inte fanns det någon länk där inte nej.
Men däremot raderna "Underteckna och skicka tillbaka låneavtalet så fort som möjligt. Nedan nämnda leveranstider gäller från den dag vi får det tillbaka."

Så jag undrar om någon annan här har handlat med finansiering någon gång och vet hur det går till. Har mailat kundtjänst men misstänker att jag än en gång möts av standardsvaret att dom inte haterar dessa frågor via mail.

Får jag ett till mail med en länk eller skickar dom automatiskt hem papper till mig?

[edit]
Det löste sig, dom ringde idag och dom fixade en ny beställning via telefonen. Han jag pratade var väldigt trevlig och hjälpsam. Så nu kommer jag ha en mac inom 3 veckor om jag har tur [/edit]

Senast redigerat 2004-10-26 13:16
  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-26 13:37

Har fått en dålig start jag med. Lade min beställning den 19/10. Som jag har förståt det så skall det finnas en klickbar länk i orderbekräftelsen. Det jag har fått är en sk. beställningsbekräftelse och där finns det ingen länk som leder till formuläret . Nu tycker väl nå'n att vi skall slå en signal till dom och fråga hur det ligger till men jag tycker att man skall kunna sköta det här utan att riskera att behöva få tala med nå'n dansk eller norsktalande...

Saxat ur beställningsbekräftelsen: Anm: Beställningsbekräftelsen är en uppdatering som endast gäller för informationsändamål. Om vi godkänner din beställning och betalning kommer en slutgiltig beställningsbekräftelse att skickas till dig på följande e-postadress: xx@bredband.net.

Vad baseras godkännandet på? Det enda dom har är mitt namn och adress än så länge. Inget personnummer! Betyder det att jag ligger risigt till för att jag har utlänskt namn och bor i Flempan

Hur som helst jag har gett mig fan på att inte ringa. Om det inte funkar som det ska så skiter jag helt enkelt i att handla från Apple Store! Synd att ÅF säjer att dom inte kan ta emot BTO beställningar trots att jag har fått intrycket att dom skall kunna göra det på Apples hemsida.

Mvh/Cihan

Edit: Såg att du har editerat ditt inlägg under tiden jag skrev mitt. Kul att det löste sig för din del. Men vad var det som blev knas efter som dom var tvungna att kontakta dig på telefon? Och undrar för mig själv när dom kommer behaga kontakta mig? Har redan gått en vecka sedan jag lade beställningen

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-26 14:04
Ursprungligen av Cihan:

Synd att ÅF säjer att dom inte kan ta emot BTO beställningar trots att jag har fått intrycket att dom skall kunna göra det på Apples hemsida.

Apple ÅF kan visst göra BTO beställningar via AppleStore, fast det är ju lite extra jobb för säljaren...

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-26 14:30

cihan: Jag skickade ett mail till dom igår kväll efter att jag såg att jag inte fick en länk i mitt mail. Så dom såg väl mailet och ringde mig. Så jag är rädd att du måste ta kontakt med dom. Sen säga att inte länkarna fanns så kanske dom får någon att kolla upp problemet. Nog bara en liten kodmiss när någon uppdaterat något på servern.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-26 21:14
Ursprungligen av nr3:

cihan: Jag skickade ett mail till dom igår kväll efter att jag såg att jag inte fick en länk i mitt mail. Så dom såg väl mailet och ringde mig. Så jag är rädd att du måste ta kontakt med dom. Sen säga att inte länkarna fanns så kanske dom får någon att kolla upp problemet. Nog bara en liten kodmiss när någon uppdaterat något på servern.

Såå irriterande att det inte skall funka utan strul. Skulle aldrig beställa från Apple Store om det inte var det (till synes) enda sättet att få den BTO.

Mvh

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-26 21:25

Finns det verkligen ingen ÅF i denna stad som kan sälja BTO med finanserings möjlighet riktad åt oss privatkunder?

Fy fan för att behöva sitta i knät hos Apple eller ÅF som inte kan hjälpa sina kunder

Jag tror jag fortsätter att leva ett tag till utan mac i min ägo.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-26 23:11

cihan: Dom kan hjälpa, som jag skrev tidigare så tror jag bara det är en liten programmeringsmiss i koden. Ring dom så får du väldigt trevlig hjälp, det fick iaf jag utav dom.

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-27 00:14
Ursprungligen av nr3:

cihan: Dom kan hjälpa, som jag skrev tidigare så tror jag bara det är en liten programmeringsmiss i koden. Ring dom så får du väldigt trevlig hjälp, det fick iaf jag utav dom.

Skickade iväg en tredje beställning (kommer hela tiden på saker att lägga till: VGA adapter o.s.v) men bara för att se att dom inte har fixat till din så kallade "lilla programmeringsmiss". Så jag skickade tillbaka beställningsbekräftelsen + några frågor:

Hur skall jag kunna underteckna och skicka tillbaka låneavtalet när jag inte kommer åt något avtal. Det här är den tredje beställningen jag lägger(1:a lades den 19/10), får hela tiden bekräftelser utan länk till formuläret. Och varför envisas ni med att kalla 1,2GHz:aren för 1GHz New? Har ni som mål att reta gallfeber på era kunder?!

Beställning: W7583xxxx & W7583xxxx är inte aktuella, bara nedanstående. Så var goda radera dom två första.

Cihan Deribas.

se.consumer@euro.apple.com wrote:

> Apple Beställningsbekräftelse
>
> Fr information
>
> Hej Hr Cihan Deribas,
>
> Tack för din beställning den 26-OCT-2004, på Apple Store.
>
> Vi kommer att behandla din beställning enligt den betalningsmetod du valt. Du hittar information om hur vi hanterar betalningen, och alla andra beställningsvillkor, i Apple Stores försäljningsvillkor. De finns på http://store.apple.com/Catalog/se/Images/salespolicies_consumer.html
>
> Anm: Beställningsbekräftelsen är en uppdatering som endast gäller för informationsändamål. Om vi godkänner din beställning och betalning kommer en slutgiltig beställningsbekräftelse att skickas till dig på följande e-postadress: xx@bredband.net
>
> Till dess att du fått den slutgiltiga beställningsbekräftelsen förbehåller sig Apple rätten att avböja din beställning och återbetala eventuella inbetalningar. I det fallet kommer vi att försöka kontakta dig med brev, e-post eller telefon.
>
> Webbeställningens nummer är Wxxxxxxxx, Detta är ett viktigt referensnummer. Om du har ytterligare frågor kommer du att behöva referensnumret.
>
> Kontakta oss omedelbart på se.consumer@euro.apple.com om någon del av informationen nedan är felaktig.
>
> Faktureringsadress:
> Leveransadress:
>
> Cihan Deribas
> Terapiv. xx, x tr.
>
> Huddinge
> SE 14156
>
>
> Dagtid: xxxxxxxxx
>
> Kvllstid: xxxxxxxxx
>
>
> Rad Delnummer Beskrivning Antal Pris Beräknad byggtid
> 1 Custom iBook 12 1GHz New 1 9052.00 5 - 7 dagar

> 256MB DDR266 SDRAM
> 60GB Ultra ATA drive
> DVD/CD-RW
> AirPort Extreme Card
> Bluetooth Module
> Keyboard & Mac OS
>
>
> 2 M9109G/A Video Adapter 1 175.20 Within 24hrs
> 3 M8639G/A VGA Display Adapter 1 195.00 Within 24hrs
>
>
>
> Totalt: 9422.20
> Fraktkostnad: 0.00
> Discount: 0.00
> Moms @ 25.00% : 2355.55
> Summa: 11777.75
> Valuta: SEK
> Betalningsform: Apple Loan
>
> Underteckna och skicka tillbaka låneavtalet så fort som
> möjligt. Nedan nämnda leveranstider gäller från
> den dag vi får det tillbaka.
>
> Anm: Om vi inte mottar det undertecknade låneavtalet inom 30 dagar
> blir beställningen ogiltig.
>
> Om du väljer att använda ett annat betalningssätt (t.ex. kreditkort), gör du bara en ny beställning. Du behöver inte kontakta oss för att avbryta din befintliga beställning, eftersom den avbryts automatiskt efter 30 dagar.
>
> Anm: Beställningen levereras inte förrän alla delar finns tillgängliga
>
> Hur lång tid tar det?
>
> Räkna med att det kan ta 10 dagar innan vi får betalningen.
> Räkna med 5 - 7 dagar för att hantera beställningen.
> Räkna med 3 - 7 arbets dagar(efter utskeppning) för leverans.
>
>
> Dagarna är arbetsdagar, och tiderna är ungefärliga.
>
> Beställningsstatus
> Du kan kontrollera beställningen på webbadressen https://store.apple.com/Your/WebObjects/OrderStatusEurope
>
> Menyn för hjälptjänster finns på http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore
>
> Kontaktinformation för Apple Store
>
> Phone 020 120 9971 Måndag - Fredag: 09.00 - 18.00
> Fax: Faxnummer: +353 21 428 3912
> E-postadress: se.consumer@euro.apple.com
>
> Hänvisa till beställningsnumret W7586xxxx
>
> Tack för att du valde Apple Store
> Missa inte chansen att få de senaste nyheterna om nya produkter, tillbehör och program från Apple och att få specialerbjudanden, kampanjer och elektroniska rabatter. Prenumerera på Apple Store eNews, om du inte redan har gjort det, eller uppdatera din profil http://email.euro.apple.com/store/asnews/subscribe/current/se/
>
> Vi som arbetar på Apple Store
>

Senast redigerat 2004-10-27 00:35
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-27 00:10
Ursprungligen av Cihan:

Finns det verkligen ingen ÅF i denna stad som kan sälja BTO med finanserings möjlighet riktad åt oss privatkunder?

Gör som jag, kontakta din bank fick OK på min förfrågan hos FSB via internet följande dag och banken ger dig lägre ränta. Sedan kan du köpa din dator där du själv vill...

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-27 00:33
Ursprungligen av MikaelF:

Gör som jag, kontakta din bank fick OK på min förfrågan hos FSB via internet följande dag och banken ger dig lägre ränta. Sedan kan du köpa din dator där du själv vill...

Har funderat på det. Villkoren kan ju inte vara mycket värre än Wasas: 350:- i uppläggnings avg., 35:- per avi och sist men inte minst 9,95% i ränta. Saftigt, men frivilligt, för det är ju ingen som tvingar oss till att ta lån. Det bästa vore ju om man kunde tygla sig ett år och jobba ihop pengarna. Bah, vi får se hur det utvecklar sig.

Hade mina vänner.

Cihan

Banken!

Jag fixade min iBook med avbetalning. Gick ner och pratade med min bank (SEB), var inga problem alls! Är dessutom student, då är det väldigt förmånligt. INGEN uppläggningsavgift, INGEN extra månadsavgift, bara räntan som effektiv blir ca 7 %.
Man kunde lägga upp det upp till tio år och man kan närsomhelst betala in lite extra för att sänka månadskostnaden, eller betala av allt direkt när man vill. Inga avgifter för det heller..

(Om ni inte är studerande så vet jag att vissa fackförbund få liknande villkor på vissa banker).

Ett litet tips bara....

Ha det bra!

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-27 10:16

Jag är också studerande. Visste inte att man kunde ta lån av banken för sånt här om man var det. Menmen jag tycker att 350kr inte är så farligt för en uppläggningsavgift och skillnaden på 7% och 10% är inte så stor när beloppen inte är allt för höga. Dessutom kan man även på wasa betala tillbaka när man vill utan extra avgifter.

Men skulle jag vetat om att man kunde ta lån på banken som student skulle jag nog ha gjort det istället.

edit: kom på nu att det var 16,7% effektiv ränta. Inte precis den delen dom skyltar med, Den där räntesatsen på 9,95% fastnar lätt i huvudet.

Senast redigerat 2004-10-27 11:00
  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-27 19:11

>nr3, blev också kontaktat av en trevlig man från Apple Irland idag tillföljd av mitt mail igår. Väntar nu bara på att handlingarna för underskrift skall dimpa ner i lådan

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-27 19:40

cihan: Trevligt, har du tur får du papper redan i morogn. Jag fick mina idag, hade inte väntat mig dom på ytterligare ett par dagar
Så i morgton har wasa mina papper och kontaktar apple och sen kan datorn byggas

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-27 20:16

Nice!

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-26 21:05
Ursprungligen av MikaelF:

Apple ÅF kan visst göra BTO beställningar via AppleStore, fast det är ju lite extra jobb för säljaren...

Ja visst Mikael, jag köpte ju min QS 800 från Sekvencia med "vassare" grafikkort och mer minne en gång i tiden. Men i alla fall så verkar ju inte Macoteket vara pigg på det. Ska kolla med Inlife...

Mvh

1
Bevaka tråden