Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac g5: nöjda?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla ni som har köpt nya iMacen; är ni nöjda? Jag funderar att köpa en 20"... Observera att den tråden skiljer sig från "första intrycken"

  • Medlem
  • 2004-10-25 15:30

Jag är väldigt nöjd !

Ända grejen som varit är att DVD'n hängt sig och inte ville ta emot skivor.
Åtgärdades med att ta loss baksidan knacka på den och starta om

I övrigt vansinnigt snygg, helt ok tyst, snabb som rackaren.

Ursprungligen av maco:

Jag är väldigt nöjd !

Ända grejen som varit är att DVD'n hängt sig och inte ville ta emot skivor.
Åtgärdades med att ta loss baksidan knacka på den och starta om

I övrigt vansinnigt snygg, helt ok tyst, snabb som rackaren.

Haha Vad har du för konfiguration? Stora frågan för mig om jag ska köpa trådlöst tangentbord och mus från direkten. Inbyggt blueetooth vill jag ha för synkning med en SX1:a.

Fördelar med tråd: USB-portar på tangentbordet, billigt, fungerar i alla väder (även i "safe-modes")
Fördelar med trådlöst: Trådlöst och snyggt

Ursprungligen av maco:

..I övrigt vansinnigt snygg, helt ok tyst, snabb som rackaren.

Thomas Ytterberg skriver i senaste MacWorld att en eMac 1.25GHz slår en iMac G5 1.8 GHz i Photoshoptestet. Båda Macarna hade samma minneskonfiguration (512 MB)

Ytterberg skriver; "När hårddisk, processor och minne lastas på samma gång är till och med eMac snabbare.."

Du skulle satsat på en eMac så klart.

  • Medlem
  • 2004-10-25 17:40
Ursprungligen av ackiboa:

Thomas Ytterberg skriver i senaste MacWorld att en eMac 1.25GHz slår en iMac G5 1.8 GHz i Photoshoptestet. Båda Macarna hade samma minneskonfiguration (512 MB)

Ytterberg skriver; "När hårddisk, processor och minne lastas på samma gång är till och med eMac snabbare.."

Du skulle satsat på en eMac så klart.

Det får stå för Thomas jag jämför ju självklart med min gamla iMac G4 800 15"

Och trådskaparen frågade ju oss inte Thomas Ytterberg på MW

Ursprungligen av maco:

Det får stå för Thomas jag jämför ju självklart med min gamla iMac G4 800 15"

Och trådskaparen frågade ju oss inte Thomas Ytterberg på MW

Hehe sant Men maco? Så du köpte bluetooth inbyggt för ca 500 kr och sen köpte du trådlöst tangentbord för 749 och trådlös mus för säg 600 kr?? Kitet med inbyggt BT, med tangentbord o mus (en-knappsmus) går väl på 8-900 kr...

  • Medlem
  • 2004-10-25 17:54
Ursprungligen av smozle:

Hehe sant Men maco? Så du köpte bluetooth inbyggt för ca 500 kr och sen köpte du trådlöst tangentbord för 749 och trådlös mus för säg 600 kr?? Kitet med inbyggt BT, med tangentbord o mus (en-knappsmus) går väl på 8-900 kr...

eh ja jo asså :rolleyes: Jag gjorde lite fel

Först blev den beställd med vanlig mus/|tangentbord och så ville jag ändra men se det gick inte ty beställningen var redan igång ....och jag ville inte vänta ytterligare ...så jag beställde ett BT tangentbord externt så att säga ..och i butiken plockade jag till mig den kassa macally BT-musen.

....så nu vet alla det !!!

Ursprungligen av thevil:

Det var det roligaste jag läst av dig de senaste tre åren.

Samma här faktist Inte för att vara taskig men då hade jag nog köpt en Dell

  • Medlem
  • 2004-10-25 15:40

iMac G5 20" 1,8 Ghz 1 GB DDR SDRAM bluetooth 250 disk.

Trådlöst tangentbprd ..helt okey men saknar usb utgångar.
Trådlös Macally BT mus ...totalt kass pilen vandrade .Satte i min kära 2-knapps logitech igen.

Ursprungligen av maco:

iMac G5 20" 1,8 Ghz 1 GB DDR SDRAM bluetooth 250 disk.

Trådlöst tangentbprd ..helt okey men saknar usb utgångar.
Trådlös Macally BT mus ...totalt kass pilen vandrade .Satte i min kära 2-knapps logitech igen.

Köpte du trådlösa kitet med bluetooth? Då fick du väl med deras vanliga mus också? Fast den har ju bara en knapp. VARFÖR APPLE?

  • Medlem
  • 2004-10-25 16:42
Ursprungligen av smozle:

Köpte du trådlösa kitet med bluetooth? Då fick du väl med deras vanliga mus också? Fast den har ju bara en knapp. VARFÖR APPLE?

Nej jag fick inte med den trådlösa Apple musen ...jag betackade mig för den innan köpet

Herregud enknappsmus ...det går ju inte :rolleyes:

Ursprungligen av maco:

Nej jag fick inte med den trådlösa Apple musen ...jag betackade mig för den innan köpet

Herregud enknappsmus ...det går ju inte :rolleyes:

Så du köpte bluetooth inbyggt för ca 500 kr och sen köpte du trådlöst tangentbord för 749 och trådlös mus för säg 600 kr?? Kitet med inbyggt BT, med tangentbord o mus (en-knappsmus) går väl på 8-900 kr...

Ursprungligen av maco:

Herregud enknappsmus ...det går ju inte :rolleyes:

Smaken är väl som baken. Jag kör med Apple's Wireless Mouse för att den är snygg och ligger bra i handen. Utmärkt precision också. Tycker faktiskt inte det behövs två musknappar, möjligtvis skulle ett scrollhjul vara bra.

När det är dags att spela åker dock en trogen Logitech MouseMan in i USB porten.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 17:04

Jag väntar med att säga vad jag tycker tills jag installerar mitt RAM imorgon... 256 MB = inte bra. 1,256 GB = mumma

Jag är hur nöjd som helst med min iMac G5 17" med 512 MB ram. iMacen är riktigt rapp, men det skulle inte skada med ytterliggare 512 MB ram. Och självklart kör man med trådlös mus och tangentbort. Fast inte när jag ska spela dock, då åker en ond USB-mus i datorn.

-Nöjd switcher

  • Oregistrerad
  • 2004-10-25 23:38

Att en eMac skulle vara snabbare i något test jämfört med en iMac G5 är en omöjlighet. Det lär bero på nåt skumt, som antagligen kan rättas till.

Om det finns några folk med en iMac G5 som tycker den känns slö, så testa ställ om till Hög i systeminställningar>energisparare>fliken till höger (kommer inte ihåg vad den heter). Detta har gjort en stor skillnad på de iMacs G5 jag testat...

Jag väntar tills på lördag med att komma med ett uttalande om min nya iMac G5. Får den på fredag, och om det är några skavanker lär det väl avslöja sig då..

Ursprungligen av Anders Båth:

Att en eMac skulle vara snabbare i något test jämfört med en iMac G5 är en omöjlighet. Det lär bero på nåt skumt, som antagligen kan rättas till..

Herr Ytterberg säger att de blygsamma resultaten i Photoshoptestet kan förklaras med att iMac G5 skriver så långsamt till hårddisken. (23 megabyte/sek)
Jag är osäker på om det beror på hårddisken eller någon annan trång sektor. s-ata ska ju kunna skyffla 150 megabyte/sek
________

Ni som fått den nya iMacen, har ni testat F14 och F15?

  • Medlem
  • 2004-10-26 00:44
Ursprungligen av ackiboa:

Ni som fått den nya iMacen, har ni testat F14 och F15?

Alldeles ypperligt ...tackar för tipset

Ursprungligen av ackiboa:

Herr Ytterberg säger att de blygsamma resultaten i Photoshoptestet kan förklaras med att iMac G5 skriver så långsamt till hårddisken. (23 megabyte/sek)
Jag är osäker på om det beror på hårddisken eller någon annan trång sektor. s-ata ska ju kunna skyffla 150 megabyte/sek
________

Ni som fått den nya iMacen, har ni testat F14 och F15?

Hur kan imac G5 skriva långsammare till hårddisken än en emac som jag antar inte har lika snabba diskar?

Tycker detta låter skumt.

Fast Ytterberg lovordar ju LCD projektorer framför DLP trots att DLP piskar rumpa med alla LCD projektorer i ett högre prissegment. (om man då inte ogillar rbe)

  • Medlem
  • 2004-10-25 23:45

Fick min iMac G5 17" idag, helt underbar är den.
En av de bästa datorer jag haft, så man kan säga att jag är väldigt nöjd med min.

Alt-tangenten + ljusstyrka- eller ljud-tangent öppnar Sysinställningarna för respektive funktion.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-26 07:56

Och hur är det eg med RAM-konfigurationen? Ni som väl har lite olika beställt på den fronten.

Ska man köpa med 256 och sedan skaffa bästa, största och billigaste plugg att sätta in på andra platsen?
Eller starta med en originalmonterad större modul för att den andra behöver vara lika stor?

Och så är det ju det där med att hitta bästa pris contra prestanda.....

  • Medlem
  • 2004-10-26 08:09
Ursprungligen av Le:

Och hur är det eg med RAM-konfigurationen? Ni som väl har lite olika beställt på den fronten.

Ska man köpa med 256 och sedan skaffa bästa, största och billigaste plugg att sätta in på andra platsen?
Eller starta med en originalmonterad större modul för att den andra behöver vara lika stor?

Och så är det ju det där med att hitta bästa pris contra prestanda.....

Som jag förstått det kan det vara lite kinkigt med just detta.

Vissa minnen funkar dåligt och det funkar bäst med två lika stora minnen..men nu har jag inte mycket på fötterna.

En del har dock haft bekymmer med vissa minnen har jag läst.

Jag har bekymmer med mitt interna inte datorns

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-26 09:08
Ursprungligen av thevil:

Alt-tangenten + ljusstyrka- eller ljud-tangent öppnar Sysinställningarna för respektive funktion.

Ah, det tipset tackar jag för! Smiiidigt!

Jag är nöjd. Det skönaste är att den är riktigt tyst.
Hör knappt att den är på. Var allt orolig innan den kom med tanke på vad man
läst om problemen med detta.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-26 10:42

Men vilka minneskonfigurationer har ni då?
Vi på andra sidan behöver vägledning.

  • Medlem
  • 2004-10-26 10:50
Ursprungligen av Le:

Men vilka minneskonfigurationer har ni då?
Vi på andra sidan behöver vägledning.

2 gånger 512

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-10-26 11:00
Ursprungligen av maco:

2 gånger 512

Bägge 'original'?

  • Medlem
  • 2004-10-26 11:03
Ursprungligen av Le:

Bägge 'original'?

Ja jo det är dom. .... så inga problem här iaf.

Dyrt iofs så finns det de som köpt egna minnen billigt som funkar toppen vore det kul om de har nåt att säga

Ursprungligen av Le:

Men vilka minneskonfigurationer har ni då?
Vi på andra sidan behöver vägledning.

Köpte den i originalkonfiguration (256 MB) och satte in ytterligare 1 GB från Macoteket. Planerar att byta ut 256:an till ytterligare 1 GB om nåt år kanske.

Bevaka tråden