HJÄLP med råd !

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-25 00:04

Hej

står inför ett tufft beslut. Har i dag en 12" 867MHz PB.
Tänkte köpa en ny Appleskärm.....men min PB orkar inte/kan inte driva denna skärm.
Då min PB nyligen flög i marken kommer jag att få det mesta utbytt på den vilket gör den som ny.
Detta gör att jag känner det lite onödigt att byta upp den till den nya 1.33MHz 12" PB BARA för att få OS X på den stationära skärmen.
Funderar därför på att köpa en G5a istället och helt gå över till Mac och OS X. (kör Win med idag)
MEN...jag studerar och kommer ta lån på det hela vilket gör att jag vill bara köpa saker jag kommer ha NYTTA av.

Jag sysslar inte med tunga bildarbeten, spelar inte speciellt mycket spel.
Har dock FTP, mail och webbserver igång konstant samt en del andra program. Inga av dem är direkt tunga. Programmerar lite i JAVA m.m

Så min fråga.
Har jag nytta av en DUAL G5a? När kommer en DUAL till nytta?
Kan det vara bättre att köpa singel 1,8 med 2gig i ram i stället kanske?

Mycket tacksam för svar inför valet att helt skrota Win och PC.

Senast redigerat 2004-10-25 00:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-25 08:31

Behöver du en bärbar? Om inte, varför inte en iMac 20"? Då får du en stor och bra skärm OCH en riktigt snabb dator för 20000 (exkl. nödvändigt extraminne). Dubbla processor ger en extra kick i CPU-intensiva program, typ Photoshop och Final Cut Pro, samt när du har många program igång samtidigt i OS X. I dagligt arbete är det sannolikt att föredra en singel-processormaskin med mycket RAM än en dubbelprocessormaskin med lite RAM.

Jag står själv inför ungefär samma problematik. Är i valet och kvalet mellan att ersätta min halvskruttiga laptop med en Powerbook 12" + extern skärm, eller att köpa en stationär dator, antingen nya budget-G5:an + 17" tft alt. en iMac 17" 1.8. I och med att Powerbooken känns som ett direkt dumt köp sedan senaste iBook-släppet är det nog stationär som gäller.
Gillar att man kan ha fler diskar och beställa ett bättre grafikkort till G5:an, samt att man inte är rökt om TFT:n pajar, men frågan är om det är värt ~4000:- extra.
Eller om man ska vänta på nästa powerbook-generation... svårt, svårt.

1
Bevaka tråden