Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 Bluetooth hörlurar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Kan man lyssna på musik trådlöst med ett par bluetooth hörlurar (vet inte ens om dessa finns )?

Mvh

Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 19:52

Visst kan man det! Har du en gång synkat ihop en bluetoot-ljudenhet med din mac så hittar du den i inställningarna för ljud i kontrollpanelen. iTunes eller systemljud- allt kommer med!

Och visst finns det hörlurar med bluetooth! Kolla här tex: www.peltor.se
Visserligen stora och dyra (4200 inkl moms...) men ack så läckra!

Har förresten en bluetooth headset (till min mobil egentligen) som jag använder till iChatt. Supersmidigt! (även om ljudkvaliteten inte är den bästa.)

Ursprungligen av proffen:

Visst kan man det! Har du en gång synkat ihop en bluetoot-ljudenhet med din mac så hittar du den i inställningarna för ljud i kontrollpanelen. iTunes eller systemljud- allt kommer med!

Och visst finns det hörlurar med bluetooth! Kolla här tex: www.peltor.se
Visserligen stora och dyra (4200 inkl moms...) men ack så läckra!

Har förresten en bluetooth headset (till min mobil egentligen) som jag använder till iChatt. Supersmidigt! (även om ljudkvaliteten inte är den bästa.)

Mm jag trodde de skulle vara dyra och kanske inte direkt bästa för den ljudkräsne... Men finns det något andra trådlösa hörlurar som man skulle kunna ha? Gärna en "dongle" man bara satte in där bak, inte ngra sladdar eller ngt... Ska ju vara stilrent

Verkar ju bara fungera med vissa SE-telefoner? Jag har Siemens SX1.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 23:27
Ursprungligen av smozle:

Verkar ju bara fungera med vissa SE-telefoner? Jag har Siemens SX1.

Nja, vad jag vet är bluetooth en öppen standard, d.v.s att den ska vara kompatibel med allt som stödjer blåtandsheadset.

Nej, det är en separat MP3-spelare med eget minne, men som samtidigt fungerar som BT-headset till telefonen.

Är annars allmänt tveksam till Bluetooth som överföringsprotokoll för trådlösa hörlurar, eftersom den teoretiska överföringshastigheten bara motsvarar ungefär halva datahastigheten för ljud i CD-kvalitet (och är betydligt lägre i verkligheten). Eftersom man i stället måste streama ganska högkomprimerat ljud till lurarna skulle de bli dyra, och ljudkvaliteten borde bli ganska lidande. Tror mer på WUSB (eller ännu hellre trådlös Firewire) när väl den tekniken blir allmänt tillgänglig, men BT duger tyvärr inget vidare för andra ljudtillämpningar än t.ex. handsfree.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-26 16:46
Ursprungligen av Samuel K:

Är annars allmänt tveksam till Bluetooth som överföringsprotokoll för trådlösa hörlurar, eftersom den teoretiska överföringshastigheten bara motsvarar ungefär halva datahastigheten för ljud i CD-kvalitet (och är betydligt lägre i verkligheten). Eftersom man i stället måste streama ganska högkomprimerat ljud till lurarna skulle de bli dyra, och ljudkvaliteten borde bli ganska lidande. Tror mer på WUSB (eller ännu hellre trådlös Firewire) när väl den tekniken blir allmänt tillgänglig, men BT duger tyvärr inget vidare för andra ljudtillämpningar än t.ex. handsfree.

Håller iofs med dig till fullo - men det hindrar ju inte att det finns grunkor för "hihi" (sic.) över bluetooth
< http://www.bluetake.com/Products/BT420EX.htm >
Eller missade jag något väsentligt när jag skummade sidan?

Bluetake BT4 är jag grymt tänd på. Kommer nog köpa när det trillar in lite pengar. De fungerar både som handsfree och trådlösa hörlurar till t.ex. iPod.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-28 14:42
Ursprungligen av leenus:

Bluetake BT4 är jag grymt tänd på. Kommer nog köpa när det trillar in lite pengar. De fungerar både som handsfree och trådlösa hörlurar till t.ex. iPod.

Ja de verkar mycket kompetenta. Letade egentligen efter ett vanligt Bluetooth headset när jag sprang på den här tråden.

Vore intressant med lite rapporter om hur den fungerar, från er som köpt en.

Jag vill kunna använda den som:
- headset till min SonyEricsson T610
- hörlurar och mikrofon till Min PowerMac G5 (för användning med Skype och iChat)
- hörlurar till min iPod Mini

1
Bevaka tråden